اگر جایزه بگیریم می‌گویند چون آنها نبودند ما جایزه گرفتیم | گروه‌هایی که می‌مانند آدمهای بدی نیستند | نوید محمدزاده وجودش برای ما تاثیرگذار بوده!


اگر جایزه بگیریم می‌گویند چون آنها نبودند ما جایزه گرفتیم | گروه‌هایی که می‌مانند آدمهای بدی نیستند | نوید محمدزاده وجودش برای ما تاثیرگذار بوده!

پرنیا شمس کارگردان،بازیگر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر دیباچه گفت: هم کسانیکه انصراف داده‌اند را تحسین می‌کنم و هم به افرادی که مانده‌اند،حق می‌دهم و همزمان تحسینشان می‌کنم. من رویکرد عجیب غریب و...

پرنیا شمس کارگردان،بازیگر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر دیباچه گفت: هم کسانیکه انصراف داده‌اند را تحسین می‌کنم و هم به افرادی که مانده‌اند،حق می‌دهم و همزمان تحسینشان می‌کنم. من رویکرد عجیب غریب و خاصی ندارم و فکر می‌کنم این قضیه شخصی است.

این کارگردان که امسال با نمایش «است» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درخصوص این کار توضیح داد: نمایش «است» برای اولین بار در "جشنواره تئاتر دانشجویی" اجرا و مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این نمایش را به جشنواره تئاتر هم بفرستیم تا برای اولین بار تجربه حضور در این جشنواره را داشته باشیم که خوشبختانه مورد پذیرش قرار گرفت.

اگر جایزه بگیریم می‌گویند چون آنها نبودند ما جایزه گرفتیم | گروه‌هایی که می‌مانند آدمهای بدی نیستند | نوید محمدزاده وجودش برای ما تاثیرگذار بوده!

وی در ادامه افزود: نمایش «است» مربوط به یک دبیرستان دخترانه غیرانتفاعی در تهران است که یک غریبه از شهری دیگر وارد این فضا می‌شود و با یکی از دختران دبیرستان رابطه‌ای صمیمی برقرار می‌کند که این رابطه صمیمی به شکلی دیگر از سمت مسئولان مدرسه و سایر دانش آموزان برداشت می‌شود و در ادامه پیامدهای زیادی به همراه دارد.

شمس در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل نام این اثر را«است» انتخاب کرده گفت: به این دلیل که ما به دنبال کلمه‌ای بودیم که مقداری مدرسه‌ای باشد و قاطعیتی در آن وجود داشته باشد.

این نویسنده درخصوص حمایت «نوید محمد زاده» از این تئاتر دانشجویی و قبول تهیه کنندگی این اثر عنوان کرد: آقای «محمدزاده» در جشنواره دانشجویی کار ما را دیدند و از قبل تصمیم داشتند که تهیه کنندگی آثاری که از دیدشان خوب باشد را بر عهده بگیرند،قطعا وجودشان خیلی تأثیر گذار بوده چه از نظر مالی و چه سایر مسائل، کمک زیادی به ما کردند و بسیار دوستشان دارم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «نوید محمدزاده» در جزئیات کار پیشنهاد و دخالتی داشت،بیان کرد: خیر ایشان دخالتی نکردند به این دلیل که کار ما آماده شده بود و بعد از اتمام کار تهیه کنندگی کار را پذیرفتند.

این بازیگر در خصوص استقبال مخاطب از تئاتر در شرایط حال حاضر گفت: به لطف خدا از اجرای ما استقبال شد و در رابطه با سایر آثار من شاهد بوده‌ام که استقبال تماشاگران خیلی خوب بوده بطوریکه اغلب سالن‌ها پر می‌شود؛ اما نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد که از برخی کارهای خوب مثل«باغ وحش» استقبال خوبی نمی‌شود و برخی از مواقع کارهای خیلی بد تماشاگر زیادی دارند. دلیل این موضوع را نمی‌دانم به نظرم باید در تماشای تئاتر باهوش باشیم و انتخابهای درست تری بکنیم.

شمس در واکنش به انصراف‌ تعدادی از اهالی تئاتر از شرکت در جشنواره تئاتر فجر امسال اظهار داشت: من نظر خاصی راجع به انصراف دوستانم ندارم و هم کسانیکه انصراف داده‌اند را تحسین می‌کنم و هم به افرادی که مانده‌اند،حق می‌دهم و همزمان تحسینشان می‌کنم. من رویکرد عجیب غریب و خاصی ندارم و فکر می‌کنم این قضیه شخصی است؛برخی گروه‌ها تصمیم گرفتند به دلیل آرمانهای خود نباشند و گروه‌هایی که می‌مانند هم به همین صورت؛ فقط بحثی که وجود دارد این است که گروه‌هایی که می‌مانند آدمهای بدی نیستند و آنها که می‌روند هم آدمهای خوبی نیستند یعنی صفر و صدی وجود ندارد.

این کارگردان در رابطه با درصد موفقیت نمایش «است» در رقابت با سایر آثار مطرح کرد: الان که نیمی از کارهای صحنه‌ای انصراف داده‌اند،ناراحت هستم ،به این دلیل که در شرایط قبلی رقابت مزه بیشتری داشت و همه بودند،اما الان حتی اگر جایزه هم بگیریم می‌گویند چون آنها نبودند ما جایزه گرفتیم.

امیدوارم این اتفاق نیفتد اما دو سه تا از گروه‌هایی که مانده‌اند را خیلی دوست دارم و خیلی خوشحالم که هستند؛ بطور نمونه کارهای «باق وحش» و«شاه ماهی».

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به موج انصراف‌ها و شرایط حال حاضر،استقبال از جشنواره پیش رو را چگونه می‌بیند،گفت: با توجه به حوادث چند روز اخیر حس من این است که استقبال کم شود ولی احتمال دارد با گذشت زمان و افتادن تب وتاب‌ها اوضاع آرام تر و بهتر شود؛ نظر شخص من این است که تماشاگران برای تماشای آثار حضور می‌یابند به این دلیل که جشنواره فجر جشنواره‌ای است که در کل سال مخاطبان زیادی را جذب می‌کند که از شهرستان‌ها هم برای تماشای آثار حضور پیدا می‌کنند وحتی افرادی که مخاطب همیشگی تئاتر نیستند را به سمت سالن‌ها می‌کشاند. درواقع فستیوالی است که از سایر فستیوال‌ها وسیع تر است و فکر می‌کنم این اتفاق خود به خود شکل می‌گیرد.

این کارگردان در خصوص رسالت اصلی تئاتر گفت : رسالت اصلی تئاتر بیان معضلات و مشکلات اجتماعی است؛ به نظرم تئاتر یا سیاسی است و یا اصلا وجود ندارد. اگر نخواهیم تئاتر به جامعه و آدمها و مسائل مختلف اشاره کند،باید سراغ رشته‌های دیگر برویم و کارهای دیگری بکنیم. نظرم این است که تئاتر حتما باید سیاسی باشد و تلاش من هم در کارهایم همین است؛ البته سانسور اجازه زیادی به ما نمی‌دهد اما خوشبختانه در «است» به مشکلی بر نخوردم شاید به این دلیل که از حساسیت‌ها با خبر بودیم و کار را از ابتدا بر اساس ممیزی‌ها نوشتیم ولی خیلی از دوستانمان با وجود زحمتهایی که کشیدند به این ممیزی‌ها برخوردند و زحمت یکسال آنها به هدر رفت، سانسور قطعا اذیت می‌کند و همه ما با آن رو برو هستیم.

وی در انتها افزود: من معتقد هستم هنرمند از طریق آثاری که ارائه می‌کند می‌تواند مطالبات و اعتراضات خود را بیان کند و در این شرایط هم نباید عقب نشینی کرد و باید از طریق کاری که ارائه می‌کنیم، اعتراضات خود را بیان کنیم.ممکن است مابقی دوستان نظر دیگری داشته باشند که من درست و غلطی برای آنها ندارم و تنها راجع به خودم می‌توانم صحبت کنم و اینکه تنها کاری که می‌توانم بکنم این است که تئاترم را حفظ کنم و تحریمش نکنم.

گفت و گو از : اعظم صفایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو