رتبه دوم خراسان جنوبی از نظر امنیت سرمایه‌گذاری


رتبه دوم خراسان جنوبی از نظر امنیت سرمایه‌گذاری

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان جنوبی گفت: شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در این استان امسال به 5.61 درصد رسید که جایگاه دوم کشور را در این زمینه داریم.

عیسی جعفری گیو روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع «تحلیل عوامل موثر بر کاهش نرخ بیکاری در پاییز ۹۸» که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: این شاخص در کنار کمترین نرخ بیکاری پاییز امسال که به خراسان جنوبی تعلق گرفت، نشانگر تلاش مسوولان برای بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال است.

وی گفت: ۱۴ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در استان خراسان جنوبی آغاز شد که پس از تکمیل و بهره‌برداری ۸۷۰ اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اظهار داشت: هشت مورد از طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی تاکنون به بهره برداری رسیده و ۶ مورد در حال تکمیل است که برای این طرح‌ها ۸۷۰ نفر اشتغال مستقیم پیش بینی شده و تاکنون اشتغال ۴۳۰ نفر محقق شده است.

وی ادامه داد: بررسی شاخص‌های اقتصادی استان از جمله نرخ بیکاری نشان می‌دهد که پاییز امسال نسبت به سال گذشته وضعیت اشتغال استان بهبود پیدا کرده است.

جعفری گیو گفت: تلاش‌های استاندار خراسان جنوبی و سفرهای متعدد مقامات کشوری در یک سال گذشته کم‌نظیر بوده که شاهد تفاهم‌نامه‌های بین دستگاهی هستیم و ثمرات آن در کاهش نرخ بیکاری اثرگذار است.

وی حضور میدانی استاندار خراسان جنوبی و بازدید از شهرک‌های صنعتی را در جان گرفتن صنعت استان اثرگذار دانست و افزود: ملاقات با تولیدکنندگان و پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی منجر به اشتغال‌ جدید شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه وضعیت محصولات استراتژیک استان نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است گفت: طرح تولید چدن کویر خاوران در شهرستان خوسف با سرمایه‌گذار چینی تاکنون ۱۶۹ بیمه شده ایرانی داشته و در چند روز اخیر این آمار به ۲۲۰ نفر افزایش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد: با تکمیل سایر بخش‌های این واحد تولیدی رقم اشتغال به میزان پیش بینی شده برسد.

اشتغالزایی در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری با بیان اینکه هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشتغال آفرین است گفت: در حوزه مرمت بنای تاریخی جزو معدود دستگاه‌هایی هستیم که بخش قابل توجه اعتبارات را به صورت امانی پرداخت می‌کنیم لذا در پروژه‌های مرمتی تعداد زیادی نیروی انسانی به کار گرفته می‌شود.

حسن رمضانی با اشاره به اینکه سال گذشته در مرمت بناهای تاریخی ۱۸۰ نفر مشغول به کار شدند افزود: امسال علیرغم همه کمبودهای اعتباری ۱۲۰ نفر در این پروژه‌ها کار کردند.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال حوزه گردشگری پایدار است گفت: سال گذشته و زمانی که استاندار خراسان جنوبی منصوب شد ۲۵ اقامتگاه بوم‌گردی در استان داشتیم که امسال این رقم به ۷۰ اقامتگاه رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به افتتاح ۱۳ اقامتگاه در سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان اضافه کرد: هر کدام این اقامتگاه‌ها براساس ظرفیت و نوع خدماتی که ارایه می‌دهند به طور متوسط ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کنند.

وی گفت: در حوزه صنایع دستی نیز به صورت انفرادی، کارگاهی و پشتیبانی تسهیلات اشتغال پرداخت می‌شود که از ابتدای امسال ۷۰ مجوز انفرادی به میزان ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات صادر شده است.

رمضانی از صدور مجوز هفت فقره اشتغال پشتیبان در حوزه صنایع دستی استان از ابتدای امسال خبر داد و گفت: ۲۵۰ نفر زیرپوشش این طرح هستند که ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه امسال چهار پروانه تولید صنایع دستی به صورت کارگاهی صادر شد اظهار داشت: تعهد اشتغال این کارگاه‌ها ۴۰ نفر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی یادآور شد: از ابتدای امسال ۲۲۰ کارت صنعتگری برای فعالان صنایع دستی صادر شده که صدور هر کارت به معنای ایجاد یک شغل است.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نیز در میزان فروش صنایع دستی و رونق اشتغال اثرگذار است گفت: امسال ۳۰ استان در نمایشگاه ملی صنایع دستی خراسان جنوبی شرکت کردند که تعداد غرفه ها نیز نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده بود.

براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری خراسان جنوبی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با سه درصد کاهش از ۸.۴ به ۵.۴ درصد رسید و این استان کمترین نرخ بیکاری را بین استان‌های کشور دارد.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

خراسان جنوبی با وجود داشتن مرز طولانی با افغانستان از استان‌های امن کشور به شمار می‌رود و مرز مشترک یک فرصت اقتصادی و تجاری در این استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد