کسانیکه از نگاه رهبری خودی هستند در جبهه‌ی فرهنگی جای دارند


کسانیکه از نگاه رهبری خودی هستند در جبهه‌ی فرهنگی جای دارند

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه در تشکیل جبهه فرهنگی نیروهای انقلابی خودی و غیرخودی معنا دارد زیرا انقلابی و ضد انقلابی داریم، خاطرنشان کرد که دامنه خودی‌ها در این جبهه بسیار گسترده و شامل تمام کسانی است که از نظر رهبری خودی قلمداد می‌شوند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام یکشنبه ۲۹ دیماه در جلسه شورای راهبردی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس، داشتن یک ارزیابی از موفقیت در زمینه تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را مستلزم ایجاد درک مشترک در برخی زمینه‌ها دانست و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند با یک گروه و یک جناح کار انقلاب پیش نمی رود و نیاز به جبهه ای متشکل از آحاد مردم است.

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز برخی موارد را به صورت مرتب تذکر می دادند و در یکی از این مسائل که تاکید داشتند که بعضی چیزها که می خواهد حجاب را بردارد خود حجاب می شود، اضافه کرد: اگر جبهه خود حجاب شد دوباره نیاز است که جبهه ای جدید ایجاد شود تا ما را ذیل خود جا دهد، حال مگر چند جبهه می توان درست کرد؟ جبهه باید متشکل از تمام نیروهای انقلاب اسلامی باشد.

او با یادآوری اینکه انقلاب ما اسلامی است و به تعبیر رهبری طبعا خودی و غیر خودی هم داریم چون انقلابی و ضد انقلاب داریم، گفت: اما مفهوم خودی ها وسیع تر از آن چیزی می شود که ما تصور می‌کنیم و در ترکیب جلسات ما نمود میابد. اینکه یا در جبهه ما هستند یا در جبهه مقابل ما قرار دارند درست نیست، باید ظرفیت ما به گونه ای باشد که بتوانیم با هرکسی که از نظر رهبری خودی حساب می شود کار کنیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه هیچ یک از افراد خودی نباید از چارچوب کار خارج بماند، گفت: در زمان دفاع مقدس و در جبهه ها قضیه اینگونه بود که گاهی فرماندهان ما کارشان به دعوا می‌کشید؛ این شیوه دیگر کار هست؛ گاهی فرمانده زیر مجموعه خود را تنبیه می کرد اما باز هم دوستش داشتند. این فن کجای مسئله قرار دارد که باید درست شود؟

او با تاکید براینکه برای جبهه سازی نیاز به فهم صحیح این مدل کارها داریم، اولین راهبرد در تشکیل جبهه فرهنگی را تعیین مرز بین جبهه و غیرجبهه در خودی و غیرخودی بر مبنای فرمایشات رهبری دانست و تصریح کرد که سیلقه هیچ فردی نباید در این زمینه مداخله داده شود.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه همه باید نظرمان را با نظر مقام معظم رهبری تطبیق دهیم تا جبهه ایجاد شود، گفت: در غیر اینصورت جبهه تشکیل نمی شود بلکه یک گروه خواهیم بود و دیگران هم گروه خود را خواهد ساخت و با هم کار نخواهیم کرد. به تعبیر قرآن این سبقه الهی است. ما رنگ الهی را می پسندیم و این رنگ گستره وسیعی دارد.

وی نکته دیگری که در مسئله جبهه سازی باید مدنظر قرار گیرد را حق‌گرایی عنوان و اضافه کرد: اگر بنا باشد بنده به خاطر اینکه خود مطلبی را بیان کرده ام دیگر حرف دیگران را گوش ندهم، باز هم جبهه ایجاد نمی شود. مشکل ما در شکل نگرفتن جبهه اینجاست. باید حرف حق را از هر کسی می شنویم قبول کنیم و حق گرا باشیم. در چارچوب های اصلی راهبرد ما باید اینگونه باشد وگرنه عده ای را پس می زنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین با اشاره به فرمایش حضرت امام جواد(ع) در خصوص اعتماد به کسانیکه مسئولیتی به آنان سپرده‌ایم گفت: جبهه سازی یک نوعی کرامت نفس می طلبد و امام جواد (ع) فرمود که در کار ریز کوچک‌ترها دخالت نکنید و اگر مسئولیتی پذیرفته است و به آن اعتماد کرده اید اجازه دهید تا کار خود را انجام دهد.

کسانیکه از نگاه رهبری خودی هستند در جبهه‌ی فرهنگی جای دارند

وی با بیان اینکه در بحث جبهه سازی ما ۲ نوع پیوند اجتماعی را نیاز داریم، ولایت و اخوت را ۲ رکن اصلی تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دانست و گفت: پیوند با ولایت هست که خیلی ظرافت دارد. کسانیکه به زیارت حضرت احمدبن موسی(ع) می‌آیند را نگاه کنید، به نوعی می‌آیند و می‌روند، شاید آداب زیارت به گونه‌ای دیگر باشد؛ اما زائر کار خود را انجام می‌دهد و خدا هم از او قبول می‌کند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: وقتی می‌بینیم کسی رهبری را قبول دارد گاهی به او گیر می دهیم و مدعی می‌شویم که ما از تو ولایی تر هستیم و این هست که نمی گذارد ما منسجم شویم. پیوند همه افراد با ولایت باید دیده شود و اگر افراد واقعا ولایی هستند ولو با سلایق متفاوت، یک رکن از ارکان جبهه سازی ما شکل می گیرد؛ در همان جهتی که ولایی است او را تشویق کنید چون بدون ولایت جبهه سازی نمی شود، انقلاب اسلامی انقلابی بر پایه ولایت است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اخوت به عنوان رکن دوم تشکیل این جبهه و با بیان اینکه این موضوع امروز لطمه خورده است، گفت: گاهی اوقات ما خیلی از هم دور هستیم. مسئله اخوت را نه در شعار که در عمل باید مدنظر قرار داد، تقویت برادری و ایجاد حس برادری در جامعه بسیار نیاز است. چرا فقط در زیر تابوت مقدس حاج قاسم و در مراسم باشکوه تشییع این شهید والامقام باید اینگونه با هم پیوند پیدا کنیم؟ جبهه سازی یعنی این حس را تقویت کنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با یادآوری اینکه امروز نقشه دشمن برهم زدن برادری است، اضافه کرد: ما برای تقویت اخوت باید تلاش کنیم. احساس برادری را باید در جامعه رواج دهیم وگرنه نتیجه ضعف اخوت همین اتفاقاتی است که در آبان ماه تجربه کردیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در رفتارهای شبکه ای همه مطلب را مثل هم می فهمند و مانند هم واکنش نشان می دهند، گفت: بعضی وقت ها ما سازماندهی نکرده ایم. این درک مشترک نیاز به کار مستمر دارد. درک مشترک را می شود ایجاد کرد به شرط اینکه مبانی را درست توضیح دهیم؛ و نهایتا اقدام مشترک است و این اقدام انگیزه می خواهد که کار تربیتی است.

کسانیکه از نگاه رهبری خودی هستند در جبهه‌ی فرهنگی جای دارند

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برای همه این موارد باید برنامه ریزی و پیگیری کنیم و به جای خوبی هم خواهیم رسید، گفت: ما کارمان را باید انجام داده و سعی کنیم در این فضای فرهنگی که کار فراوان و به نوعی سرمان شلوغ است بیشتر همدیگر را درک کنیم. همدیگر را دریابیم و هر شخصی را در هر مقامی که نقش خود را انجام می دهد بپذیریم حتی اگر ضعیف هم بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: نگاه کنید سردار سلیمانی از بین ما رفت. نگاه کنید در وسط این جریان چگونه با سردار حاجی زاده برخورد کردند؟ با سردار سلامی چه رفتاری داشتند؟ چگونه تلاش کردند جای شهید و جلاد و مظلوم و ظالم را عوض کنند؟ اگر ما جبهه فرهنگی هستیم باید اقدام کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید