عضو پویش ضد جنگ انگلیس: آمریکا به دنبال تشدید بحران در عراق است


عضو پویش ضد جنگ انگلیس: آمریکا به دنبال تشدید بحران در عراق است

لندن- ایرنا- عضو ارشد بزرگترین پویش ائتلاف ضد جنگ انگلیس به اقدام غیرقانونی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی اشاره و تصریح کرد، تحولات در خاورمیانه به سمتی پیش می‌رود که در درازمدت حضور نظامیان آمریکا در عراق پایدار نخواهد بود و آنها به دنبال تشدید بحران در این کشورند.

« جان ریس » که از بنیان‌گذاران ائتلاف توقف جنگ به‌شمار می‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: اوضاع خاورمیانه بسیار خطرناک است؛ ترور سردار سلیمانی به وضوح منطقه را بی‌ثبات کرده و در نتیجه آن هواپیمای اوکراینی سقوط کرد.
وی تصریح کرد که اگر تنش‌ها کم نشود اوضاع تشدید خواهد شد.

از نظر این فعال ضد جنگ، خروج نظامیان آمریکا از عراق، با وجود رای اخیر پارلمان این کشور در این رابطه «بدون بروز درگیری» رخ نخواهد داد.
وی افزود: آمریکا نمی‌خواهند کنترل عراق را از دست داده و شاهد نفوذ بیشتر ایران در منطقه باشند. لذا تلاش می‌کند تا اوضاع را تشدید و به سمت بحران بکشاند.

«ریس» با این حال خاطرنشان کرد که ترور ابومهدی المهندس فرمانده عراقی در عملیات اخیر ارتش آمریکا، خشم مردم عراق را برانگیخته و وضعیت را برای نظامیان آمریکا غیرقابل تحمل کرده است.
او درباره ادعای آمریکا برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی نیز گفت: همانطور که در رسانه‌ها عنوان شده، کاخ سفید هیچ مدرکی دال بر اینکه [سردار] سلیمانی تهدید جدی علیه سفارت آمریکا در عراق بوده نشان نداده است.

این فعال ضد جنگ با یادآوری ویدئوهای منتشر شده از تجمع معترضان در مقابل سفارت آمریکا در عراق یادآور شد که افراد حاضر در این حرکت اعتراضی، محوطه سفارت را ترک کرده و آسیبی به دیپلمات‌های آمریکا وارد نکردند.
وی تصریح کرد که کاخ سفید هیچ مدرکی برای ترور سردار سلیمانی در دست ندارد.

« بن جمال » رئیس پویش همبستگی با فلسطین نیز ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا را خلاف قوانین بین‌الملل و تبعیت از قانون جنگل خواند.
او در گفت وگو با ایرنا افزود؛ پرسشی که رهبران کشورهای اروپایی باید به آن پاسخ دهند این است که آیا آنها نیز مانند دونالد ترامپ از قانون جنگل پیروی کنند؟

این فعال مدنی، ادعای شفاهی رهبران سیاسی درباره تبعیت از قوانین بین‌المللی را کافی ندانست و تصریح کرد؛ نمی‌توان طرفدار قانون بود و از ترامپی حمایت کرد که فرمانده ایران را ترور و مراکز فرهنگی این کشور را تهدید می‌کند.

جمال، ادعای وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه آمریکا برای دفاع از خود، سردار سلیمانی را به شهادت رساند زیرسوال برد و افزود: هیچ حقوق‌دانی وجود ندارد که این استدلال را بپذیرد.
وی تصریح کرد، اقدام آمریکا «غیرقانونی، اشتباه و یک حرکت تروریستی است» که جامعه جهانی باید با آن مخالفت کند.

سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر، بامداد جمعه (۱۳ دیماه جاری) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

دولت انگلیس با وجود حمایت از اقدام آمریکا، قانونی بودن این عملیات را تائید نکرده است. مردم انگلیس نیز تاکنون چندین تظاهرات در اعتراض به ترور سردار سلیمانی در لندن برگزار کرده‌اند.
2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا