ایران موفق به ساخت موتورهای پیشرفته ماهواره در مدارهای بالا شد


ایران موفق به ساخت موتورهای پیشرفته ماهواره در مدارهای بالا شد

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران به صورت رسمی اعلام کرد که ایران به دانش ساخت موتورهای فضایی که پیش از این در اختیار آمریکا بود دست یافت.

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران به صورت رسمی اعلام کرد که ایران به دانش ساخت موتورهای فضایی که پیش از این در اختیار آمریکا بود دست یافت.

صمیمی ماه گذشته از برنامه ایران برای طراحی و تست موتورهای مدارات بالای ماهواره‌ای با نام آرش صحبت کرده بود و حالا برنامه‌های این سازمان با موفقیت در جهت رساندن این موتورها به تولید عملیاتی رسیده است. رئیس پژوهشگاه فضایی در این باره در گفتگویی با خبرنگار مهر گفت:

تاکنون این فناوری با عنوان موتورهای استار در اختیار کشور آمریکا بود که هم اکنون ما موفق شده ایم این موتورها را با ویژگی‌هایی که با موتورهای استار برابری می‌کند، تولید کنیم.

وی گفت: به دلیل موانع تحریم امکان استفاده از موتورهای فضایی استار برای ما وجود نداشت و البته تاکنون نیز نیازی به استفاده از این موتورها احساس نمی‌شد چرا که تاکنون ماهواره‌های ایرانی در مدار پایین زمین قرار می‌گرفتند اما هم اکنون که قصد انتقال ماهواره به مدار بالای زمین را داریم باید از موتورهای فضایی استفاده کنیم و به همین دلیل آن را در کشور ساختیم.

طبق اعلام رئیس پژوهشگاه فضایی، موتور فضایی آرش در سامانه انتقال مداری ماهواره قرار می‌گیرد و امکان ارسال ماهواره را به مدارهای بالای زمین فراهم می‌کند. خانواده موتورهای فضایی آرش در چند ورژن در دست ساخت است که در آینده نزدیک موتور «آرش ۲۰» را در بلوک انتقال مداری برای ماهواره ناهید ۲ بکار خواهیم گرفت.

به گفته صمیمی این موتورها به مرور توسعه و بهبود پیدا خواهند کرد تا در نقشه راه توسعه ماهواره‌ها بکار گرفته شوند.

ایران موفق به ساخت موتورهای پیشرفته ماهواره در مدارهای بالا شد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه به این موضوع اشاره کرد که برنامه توسعه این موتورها می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد:

سامانه انتقال مداری ماهواره برد مداری ماهواره را زیاد می‌کند و پس از آنکه ماهواره بر تا ارتفاع ۴۰۰ کیلومتر ماهواره را هدایت می‌کند از آنجا به بعد بلوک انتقال مداری با استفاده از موتور فضایی امکان هدایت ماهواره را تا مدار ۷ هزار کیلومتر زمین بر عهده دارد.

صمیمی در انتها به این موضوع اشاره کرد که میزان بومی‌سازی صورت گرفته در این زمینه به حدی است که می‌توان بدون هیچ کمکی از کشورهای خارجی این موتورها را در داخل کشور با کیفیتی بالا تولید کرد:

در حال انجام تست‌های مکرر برای موتورهای فضایی آرش هستیم تا کاربرد این فناوری تثبیت شود اما به جرأت می‌توانیم بگوییم که به دانش این فناوری در کشور دست پیدا کرده ایم و سایر کشورها نیز از این فناوری برای انتقال ماهواره‌هایشان استفاده می‌کنند البته سایر کشورها به دلیل آنکه تحریم نیستند از موتورهای فضایی آمریکا استفاده می‌کنند اما ما توانستیم موانع تحریم را شکسته و موتور فضایی که قابل رقابت با موتورهای استار است را طراحی کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022