انتقاد رسانه کانادایی از انفعال پارلمان در قبال حادثه سقوط هواپیما


انتقاد رسانه کانادایی از  انفعال پارلمان در قبال حادثه سقوط هواپیما

تهران- ایرنا- رسانه کانادایی استار در گزارشی نوشت: با گذشت بیش از یک هفته از سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، پارلمان کانادا به دلیل طولانی شدن تعطیلات سال نو نمایندگان، هیچ جلسه‌ای در مورد بررسی این حادثه تشکیل نداده است.

به گزارش وب سایت کانادایی استار، در حالیکه حدود ۱۰ روز پیش هواپیمای مسافربری اوکراین با تعدادی از شهروندان کانادایی در ایران سقوط کرده و کلیه سرنشینان آن جان خود را از دست داده‌اند، پارلمان کانادا هیچی واکنشی در بررسی این حادثه نشان نداده است و در تعطیلات به سر می‌برد.
براساس این گزارش، به رغم آنکه شماری از شهروند کانادایی در سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین کشته شده‌اند، مجلس علیا یعنی سنای کانادا و مجلس سفلی یعنی مجلس عوام در حال حاضر تا ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن) در تعطیلات به سر می‌برد.
"جگمت سینگ" رهبر حزب «نیودموکرات» کانادا در صفحه توییتری خود خواستار فراخوان زودهنگام برگزاری جلسات پارلمان شد و گفت که کانادایی‌ها سزاوار پاسخ هستند و باید پیش از آنکه دولت تصمیمی بگیرد، پارلمان نیز باید در جریان این تصمیمات قرار گیرد.
به رغم موضع گیری حزب نیودموکرات، حزب محافظه کار کانادا نیز تاکنون هیچ واکنشی در مورد سقوط هواپیمای مسافربری اتخاذ نگرفته، اما "جیمز بزان" نماینده پارلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ما به عنوان اعضای حزب محافظه کار، از بحث در مورد مسائل روز پشتیبانی می‌کنیم. این عمل محافظه کارانه است که عملیات نیروهای مسلح کانادا را به بحث و رای گیری در مجلس عوام بکشاند.
به گزارش وب سایت استار، به رغم تمام موضع گیری‌های اخیر اما همچنان نمایندگان پارلمان در تعطیلات به سر می‌برند.
گزارش در ادامه نوشت: با غیبت و نبود نقش احزاب در رسیدگی به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به تنهایی نقش رسیدگی و بررسی این حادثه را برعهده گرفته و تاکنون عملکرد خوبی از خود در مورد این حادثه نشان داده است.
جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال به‌عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ کانادا شناخته می‌شود که از ۲۰۱۵ میلادی این مسوولیت را برعهده دارد. او در مسایل اجتماعی رویکردش لیبرال به شمار می‌رود و به همین دلیل هم در میان هواداران این حزب محبوبیت خاصی دارد.
به دنبال سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین نخست وزیر کانادا در آخرین موضع گیری خود در مورد این حادثه در شامگاه جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در تورنتو افزود: مردم کانادا به همه قربانیان این حادثه عشق می‌ورزند و جامعه کانادا در چند روز گذشته تحت تاثیر این حادثه بوده است.
وی افزود: همه جانباختگان این هواپیما در قلب ما هستند و ما به خانواده آنان تسلیت می‌گویم.
ترودو گفت: دولت در نظر دارد به ازای هر فرد جانباخته ۲۵ هزار دلار به خانواده آن‌ها پرداخت کند و از ایران انتظار داریم که غرامت خود را به فوریت پرداخت کند.
نخست وزیر کانادا در ادامه گفت: ما به دنبال انجام تحقیقات کامل هستیم تا زوایای مختلف این حادثه مشخص شود و دولت کانادا تسهیلاتی را برای رفت و آمد خانواده قربانیان در نظر گرفته که شرکت هواپیمایی قطر در این زمینه قرار است همکاری کند.
وی افزود: ما در دیدار با خانواده قربانیان اعلام کردیم که دولت کانادا خدمات حقوقی به خانواده جانباختگان خواهد داد و این اولویت مهم ما در این زمینه است.
ترودو اظهار داشت: وزیر امورخارجه کانادا در دیدار با وزیر خارجه ایران در مسقط تاکید کرده که ایران باید به خانواده‌های قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین غرامت پرداخت کند.
وی با بیان اینکه تاکنون پیکر هیچ کانادایی به کشور برنگشته، گفت: تاکنون ۲۰ خانواده ایرانی به کانادا آمده‌اند که ما به خواسته آن‌ها احترام می‌گذاریم و این ۲۵ هزار دلار نیز به کانادایی هایی که تابعیت کشور ما را داشتند، تعلق می‌گیرد.
نخست وزیر کانادا یادآور شد: یکی از دلایل اصلی دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا این بود که هماهنگی‌های لازم را با ایران داشته باشیم تا ایران به مسئولیت ساقط کردن این هواپیما آگاه و غرامت خانواده‌ها قربانیان را پرداخت کند.
ترودو بیان کرد: ایران مسئولیت کامل سقوط این هواپیما را برعهده دارد و ما با همپیمانان خود به دنبال کاهش تنش در منطقه هستیم و باید تحقیقات کاملی انجام شود و ما فعلا به تحریم فکر نمی‌کنیم.
وی گفت: از نتیجه دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا خبری ندارم و ایران در این دیدار گفته که ما با جامعه بین المللی در این زمینه همکاری خواهیم کرد و برای خواندن جعبه سیاه داریم به یک توافق برسیم که مطالب جعبه سیاه هواپیما با وجود صدمه دیدن شدید در فرانسه پیاده شود.
نخست وزیر کانادا تصریح کرد: در کانادا امنیت حمل ونقل برای ما اهمیت زیادی دارد و در این مساله ما به دنبال اجرای عدالت هستیم و ایران مسئول حمله به این هواپیما است و ما در حال حاضر تمرکز ما این است که تمام تحقیقات با شایستگی انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات