روایت حاج قاسم از زبان همرزم/ فرمانده اسطوره جامعه جهانی بود


روایت حاج قاسم از زبان همرزم/ فرمانده اسطوره جامعه جهانی بود

گروه سیاست و اقتصاد ــ یکی از همرزمان سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس گفت: آنچه امروز حاج قاسم را به‌عنوان یک اسطوره به جامعه جهانی معرفی کرده و سردار شاخص مقاومت شناخته می‌شود، عزمیت و جزمیت در پاسداری از انقلاب و تبعیت از خط امام بود.

روایت حاج قاسم از زبان همرزم/ فرمانده اسطوره جامعه جهانی بودغلامرضا اصغرزاده‌گلزار، همرزم شهید سپهبد سلیمانی در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: آشنایی من با شهید سردار سلیمانی به اوایل انقلاب و قبل از آغاز جنگ تحمیلی بازمی گردد. آن زمان در کرمان دانشجو بودم و بعد از انقلاب فرهنگی وارد سپاه پاسداران شدم.

وی ادامه داد: در دوران جنگ و در عملیات منطقه‌ای توفیق یافتم که در گروهی باشم که حاج قاسم نیز در آنجا بود. من 21 ساله و شهید سلیمانی نیز حدود 23 سال داشت. از آن زمان من مجذوب برخوردهای خوش ایشان، چابکی، چالاکی، شجاعت، جرأت و جسارت ایشان شدم و بسیار مایل بودم بیشتر با ایشان باشم.

اصغرزاده‌گلزار ادامه داد: در طول هشت سال دوران دفاع مقدس توفیق داشتم از دور و نزدیک به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در چندین عملیات تحت امر ایشان باشم و انجام وظیفه کنم.

حاج قاسم؛ اسطوره جامعه جهانی

این همرزم شهید سلیمانی ابراز کرد: در مجموع آنچه از خصوصیات و شخصیت سردار انتظار می‌رود تا از من با توجه به ارتباطی که از جوانی با این شهید بزرگوار داشتم بشنوید این است که آنچه حاج قاسم را به‌عنوان یک اسطوره به جامعه جهانی معرفی کرد و سردار شاخص مقاومت شناخته شد، عزمیت و جزمیت در پاسداری از انقلاب و تبعیت از ولی‌امر مسلمین بود.

وی اظهار کرد: ایشان وقتی با انقلاب آشنا شد و پا به عرصه انقلاب گذاشت، تلاش و توجه خود را وقف انقلاب می‌کرد و دلسوزانه همه مواردی که به ایشان در وظایف پاسداریشان رجوع می‌شد را دنبال می‌کرد.

اصغرزاده‌گلزار بیان کرد: حاج قاسم در همان اوایل جنگ در جبهه کرخه نور پس از زخمی شدن مهاجرانی که فرمانده گردان بود، جانشین ایشان شد. بعد از آن در عملیات فتح‌المبین به‌عنوان یک فرمانده شاخص، جسور و چالاک و دارای قدرت درک و فهم و مباحث نظامی بالا مورد شناسایی شهید باقری قرار گرفت و پس از معرفی به فرمانده کل سپاه در عملیات فتح‌المبین به‌عنوان فرمانده تیپ نقش‌آفرینی کرد و سپس تا آخر جنگ به‌عنوان فرمانده لشکر 41 ثارالله بود.

حاج قاسم پایبند به خط امام بود

این همرزم شهید سلیمانی افزود: خصوصیت و جزمیتی که به‌عنوان یک فرد انقلابی در ایشان از همان ابتدا به چشم می‌خورد، پایبندی این شهید عزیز به خط امام بود، شهید سلیمانی ذوب در انقلاب بود و تبعیت محض از ولی‌امر مسلمین را می‌توان مهم‌ترین شاخصه سردار دانست.

وی بیان کرد: حاج قاسم از این جهت و از همان زملن عزیز بود، در لشکر 41 ثارالله با وجود اینکه ایشان فرمانده لشکر بود، کاملاً محسوس بود که با فرمانده تیپ‌ها، فرمانده گردان‌ها فاصله قابل ملاحظه‌ای از نظر فهم تخصصی مسائل نظامی دارد.

اصغرزاده گلزار اضافه کرد: در همان موقع نبوغ نظامی در ایشان مشاهده می‌شد که در تحلیل‌های عملیات، طرح‌ریزی‌ها و هدایت عملیات هر کس با ایشان کار می‌کرد، ایشان را فوق‌العاده فرمانده موفق و مسلط به همه شرایط عملیاتی می‌شناخت.

اخلاص فرمانده و ترس دشمنان

وی با اشاره به این حدیث از امام علی‌(ع) فرمود: «إِنَّ الْمُوءْمِنَ یَخْشَعُ لَهُ کُلُّ شَیْءٍ وَ یَهَابُهُ کُلُّ شَیْءٍ ثُمَّ قَالَ إِذَا کَانَ مُخْلِصاً لِلَّهِ أَخَافَ اللَّهُ مِنْهُ کُلَّ شَیْءٍ حَتَّی هَوَامَّ الْأَرْضِ وَ سِبَاعَهَا وَ طَیْرَ السَّمَاءِ؛ به راستی همه چیز در مقابل مؤمن خشوع می‌کند و همه از هیبت مؤمن می‌ترسند. سپس فرمود: «هرگاه مؤمن برای خدا خالص باشد، خداوند کاری می‌کند که همه چیز از او بترسد؛ حتی شیران زمین و درندگان آن و پرندگان هوا»، بیان کرد: ایشان از افراد مؤمنی بود که خالصانه جانش را در طبق اخلاص گذاشته و برای مردم کار می‌کرد و بر طبق این حدیث کسی که مراتب اخلاص داشته باشد خداوند خوفی از وی در دل دشمنان قرار می‌دهد و علت اینکه استکبار جهانی، اسرائیل و اعوان و انصار آنان از ایشان خوف داشتند همین مراتب بالای اخلاص وی بود.

این همرزم شهید سلیمانی تصریح کرد: ایشان در مرتبه اخلاص چنان به جسم و جانش بی‌توجه بود که برایش نقص جسمانی، جراحت و مجروحیت معنا نداشت و پیش چشمش به حساب نمی‌آمد و هیچ درد و رنجی از این بابت ایشان را نگران نمی‌کرد. حاج قاسم در هیچ شرایطی پایبند دنیا نبود در زمان جوانی هیچ تعلقی به دنیا نداشت، حتی پس از ازدواج نیز تعلق به همسر و فرزند نیز لحظه‌ای فاصله بین انجام وظایفی که روی دوش ایشان بود، ایجاد نکرد.

اصغرزاده‌گلزار تصریح کرد: تعلق نداشتن به دنیا به سردار شجاعتی بی‌نظیر داده بود. روحیه شهادت‌طلبی بالایی داشت و بارها در صحبت‌های خصوصی، جمعی و حتی رسانه‌ای نیز آرزوی شهادت را بیان می‌کرد.

وی گفت: خداوند عقل، علم، اخلاق را یک جا در ظرف ایشان قرار داده بود. این شهید بزرگوار عالمانه فکر می‌کرد و فارغ از هرگونه احساسات حاشیه‌ای تصمیم می‌گرفت و در نهایت تعقل مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کرد، بسیار متواضع و مردم‌دار بود و این صفت ایشان حرف اول را می‌زد.

همرزم شهید سلیمانی اظهار کرد: همه مردم نبوغ نظامی، قدرت تحلیل و برخی از صفات بارز ایشان را ندیدند اما آنچه از صفات این شهید برای مردم مشهود بوده، همین مردم‌داری و تواضع ایشان بود.

اصغرزاده‌گلزار ادامه داد: حاج قاسم با وجود اینکه جایگاه و عنوان داشت، اما در مأموریت‌ها از هواپیمای عمومی استفاده می‌کرد و همواره بین مردم بود.

نبوغ نظامی حاج قاسم زبانزد بود

وی یکی دیگر از خصوصیات بارز این شهید شاخص را قدرت تصمیم‌گیری برشمرد و افزود: میان فرماندهان نیز حاج قاسم قدرت تصمیم‌گیری بالایی داشت و در تصمیماتش هیچ‌گاه دچار آفات تصمیم نمی‌شد، یعنی تصمیم غلط، با تأخیر، تعجیل و تردید نمی‌گرفت. تصمیمی که هرگاه بخواهد تغییرش دهد نمی‌گرفت، این را همه افرادی که با ایشان کار کردند می‌دانند و این یک ممیزه‌ای بود که حاج قاسم را دوست‌داشتنی می‌کرد.

این همرزم شهید سلیمانی اضافه کرد: افرادی که با یک مافوق کار می‌کنند اگر ببینند مافوقشان در تصمیم‌گیری متزلزل است نیز در کار خود دچار تزلزل می‌شوند و این امر باعث سلب اعتماد مادون از مافوق می‌شود، لذا براساس اینکه حاج قاسم در تصمیمات خود قاطع و به دور از هرگونه تزلزل بود، همیشه مورد اعتماد اطرافیانش قرار می‌گرفت.

فرمانده نستوه و خستگی‌ناپذیر

اصغرزاده‌گلزار ابراز کرد: با توجه به اینکه از نزدیک با شهید آشنایی داشتم به جرأت می‌توانم بگویم کمتر فرمانده‌ای با این توان و قدرت داشته باشیم و حاج قاسم فرمانده‌ای نستوه و خستگی‌ناپذیر و در واقع یکی از مصادیق بارز مقاومت بود.

وی اضافه کرد: هیچ‌گاه خستگی را در ایشان ندیدم در برخی از عملیات‌ها 10 تا 15 روز خواب به چشمش نمی‌آمد. من که از دور و نزدیک با ایشان در ارتباط بودم باید بگویم خواب حاج قاسم را هیچ‌گاه ندیدم، شاید پیش می‌آمد در مسیر راه که در ماشین بودیم استراحت کوتاهی می‌کرد.

این همرزم شهید سلیمانی بیان کرد: روحیه مقاومت، خستگی‌ناپذیری، قدرت در تدبر و تعقل و جرأت عمل ایشان وصف‌نشدنی بود. برخی از فرماندهان قدرت تعقل و تدبر را دارند، اما جرأت عمل را ندارند، برخی جرأت عمل را دارند، اما قدرت تعقل و تدبر را ندارند، اما حاج قاسم این دو خصوصیت را توأمان داشت.

نگاه راهبردی حاج قاسم به منطقه و جهان اسلام

اصغرزاده‌گلزار اظهار کرد: حاج قاسم از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بود ضمن اینکه حافظه قوی نیز داشت. متفکری بود که به مسائل منطقه و جهان اسلام نگاه راهبردی و استراتژی داشت و در این راستا با تحلیل و برنامه‌ریزی، نیروهای منطقه را ساماندهی می‌کرد.

وی افزود: اگر امروز نیروهای حیدریون، فاطمیون، زینبیون، حزب‌الله، دفاع وطنی سوریه و انصارالله را داریم، این‌ها تراوشات فکری حاج قاسم با آن نگاه راهبردی وی و این گروه‌ها حاصل دوراندیشی و تدبر شهید سلیمانی است.

درک بالا در دشمن‌شناسی

این همرزم شهید سلیمانی ادامه داد: سردار سلیمانی در دشمن‌شناسی درک بالایی داشت، در علوم نظامی یک نابغه بود که هدایت عملیات‌های آبی، زمینی در دشت، کوهستان و جنگل داشت، همپنین در عملیات جنگ شهری طوری نیروهایش را هدایت می‌کرد که گویی سال‌ها در این زمینه تجربه دارد.

اصغرزاده گلزار گفت: قدرت کادرسازی این شهید بالا بود و در تقویت بنیه فکری، علمی و نظامی و تخصصی نیروهای خود را ترغیب می‌کرد و قدر نیروهای خط مقدم را می‌دانست و به آنان اهمیت می‌داد، تا آنجایی که می‌دانم نیروهای تربیت‌شده از سوی حاج قاسم هر کدامشان یک حاج قاسم هستند که امیدواریم نقش‌آفرینی آن‌ها در آینده هرچه بیشتر نمایان شود.

وی یکی از خصوصیات بارز حاج قاسم را وفای به عهد بیان کرد و گفت: حاج قاسم حتی اگر با اشرار منطقه نیز عهد و پیمانی می‌بست، بر سر آن وفادار بود و ملاحظات وفای به عهد را می‌کرد، رعایت حدود شرعی در همه حال مورد توجه این شهید عزیز بود.

همرزم شهید سلیمانی افزود: همه این مجموعه از خصوصیات اخلاقی باعث تأثیرگذاری بالا و نفوذ کلام در سخنان حاج قاسم شده و صحبت‌های حاج قاسم منطقی و قانع‌کننده بود. یکی از مسئولان سازمان امنیت اطلاعات یکی از کشورهای مجاور که به تازگی منصوب شده بود در دیداری که با ایشان داشت موضع کشورش را تببین می‌کند که اگر با آمریکا وارد جنگ شوید، به شما اطمینان می‌دهیم که با آنان علیه شما همکاری نخواهیم کرد، هرچند نتوانیم از شما حمایت کنیم؛ لذا از سوی ما احساس خطر نکنید.

اصغرزاده گلزار ادامه داد: پس از پایان صحبت‌های این مقام مسئول که درجه نظامی بالاتری داشت، سردار در پاسخ به این مقام ارشد نظامی می‌گوید: «ما 40 سال است با استکبار در حال جنگ هستیم و تاکنون احتیاجی به هیچ کشوری نداشته‌ایم اما اگر روزی آمریکا با شما وارد جنگ شود با توجه به اینکه جمعیت قابل توجهی از مسلمانان را دارد ما کنار شما با آمریکا مبارزه خواهیم کرد و بهترین جوانانمان را برای دفاع از کشور همسایه می‌فرستیم».

این همرزم شهید سلیمانی ادامه داد: پس از سخنان حاج قاسم این مقام ارشد نظامی سر تعظیم فرود آورده و پس از خروج از جلسه به همراهان خود می‌گوید: «من نمی‌دانستم ایشان دارای چنین روح بلندی و سخنانش اینگونه اثرگذار است».

وی گفت: با این عظمتی که سراسر کشور برای تشییع سردار حضور یافتند و در اندوه ایشان گریستند، معتقدیم که برکات خون شهید سلیمانی بار دیگر انقلاب را به رخ دنیا کشاند و شکست هیمنه آمریکا را دربر داشت.

همرزم شهید سلیمانی افزود: آن دسته از وابستگان ضد انقلاب که از اتفاقات اخیر سوء‌استفاده می‌کنند هرگز نخواهند توانست از ارزش خون این شهید و تأثیر وجودی ایشان در دل مردم کم کند.

اصغرزاده گلزار گفت: سردار به لحاظ جایگاه معنوی به جایی رسید که ولی‌امر مسلمین در برابر ایشان سر تعظیم فرود آورد و از روح بلند این شهید استمداد طلبید. امید است که طومار استکبار از منطقه پیچیده شود و چیزی کمتر از این نیز در تقاص خون شهید سلیمانی انتظار نداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی