اصفهان دارای رتبه اول آلودگی هوا بین هشت کلان‌شهر کشور است


اصفهان دارای رتبه اول آلودگی هوا بین هشت کلان‌شهر کشور است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون هیچ روز هوای پاکی در اصفهان نبوده است، گفت: اصفهان بین هشت کلان‌شهر ایران رتبه اول آلودگی هوا را دارد.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلان‌شهرهای کشور است و کارشناسان تاکید دارند که برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید تا این شهرها به معنای واقعی به زیست شهر تبدیل شود.

ایرج حشمتی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پنج روز آلایندگی مداوم برای عموم مردم برای یک شهر بالاست و ما با ۲ روز آلایندگی مداوم برای عموم مردم بیشتر از تهران، از آلودگی هوای تهران نیز پیشی گرفته‌ایم.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در هشت درصد از وسعت اصفهان، ۷۰ شهرک صنعتی با مساحت ۱۲ هکتار و ۶۰۵ معدن فعال در این منطقه ادامه داد: باید در کنار همه موفقیت‌های صنعتی و معدنی برای حال بد محیط زیست و هوای آلوده اصفهان نیز چاره‌ای اندیشید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: این استان به لحاظ توپوگرافی (پستی و بلندی) و نیز اقلیمی در شرایط خوبی قرار ندارد و از شمال و شرق مورد تهدید بادهای فرسایشی است و این امر مزید بر علت شده است.

وی قانون هوای پاک مصوبه سال ۱۳۶۶ را مغفول مانده برشمرد و اظهارداشت: هنوز یک مرکز معاینه فنی ویژه موتورسیکلت‌ها در اصفهان نداریم و این درحالی است که یک موتورسیکلت سه تا چهار برابر یک خودرو آلودگی دارد.

طرح محدودیت تردد خودرو از حلقه اول به حلقه سوم ترافیکی منتقل شود

حشمتی با اشاره به اینکه امروز هیچ خودروی استانداردی برای استفاده از سوخت یورو ۴ نداریم عنوان کرد: طرح محدودیت تردد ترافیکی باید از حلقه اول ترافیکی به حلقه سوم ترافیکی شهر اصفهان منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: توانستیم ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار برای موارد زیست محیطی دریافت کنیم و امیدواریم بتوانیم به خوبی از این اعتبارات استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان یادآوری کرد: صنایع آلاینده باید بتوانند از قانون یک در هزار استفاده کنند و نیز بخشی از عوارض آلایندگی باید برای حفظ محیط زیست هزینه شود.

وی تاکیدکرد: ما قصد توقف صنعت را نداریم اما ما سرباز توسعه پایدار هستیم که باید از نسل امروز و آیندگان حفاظت کنیم.

بحران آلودگی هوا در ایران مسوولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام کنند.

آلودگی هوا یعنی حضور یک، چند و یا مخلوطی از آلوده کننده‌های مختلف در هوای آزاد، به اندازه‌ای است که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات، گیاهان و اموال شود.

براساس پیمایش‌ها ۱۱ درصد از آلاینده‌های گازی شهر از سوی خودروها صورت می‌گیرد و بیشترین سهم گازهای منتشر شده از خودروهای سواری، منواکسیدکربن با ۶۴ درصد است.

استفاده از خودروی شخصی در ۲۰ سال اخیر ۱۵ درصد افزایش داشت و موتورسیکلت‌ها نیز عامل هشت درصد آلودگی هوای اصفهان هستند.

همچنین اقلیم نامناسب و عدم خودپالایی، آلودگی هوای اصفهان را دوچندان می‌کند.

کلان‌شهر اصفهان بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته