شروط راه‌اندازی بازار طلای آب شده در بورس


مدیرعامل بورس کالا با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی بازار طلای آب شده در بورس کالا، اظهار کرد: درحال حاضر استاندارد مشخصی برای ارزیابی طلا در بورس وجود ندارد. امیدواریم با رایزنی با فعالان بازار طلا این نهادها شکل بگیرند تا بتوان بازار طلا را هم راه‌اندازی کرد.

حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با سایت طلا، درمورد راه‌اندازی بازار طلای آب شده در بورس کالا توضیح داد: راه اندازی بازار طلای آب شده را پیش بردیم اما مشکلی که برای راه‌اندازی بازار طلای آب شده پیش آمد این بود که فعالان بازار استاندارد سازی بازار طلای آب شده را دچار مشکل دانستند.

وی با بیان اینکه بازار طلای آب شده همان بازار شمش طلا است، اظهار کرد: در این بازار اینکه عیار شمش طلا چند است، چه ویژگی‌هایی دارد، چه مقدار ناخالصی دارد و خالص‌سازی که صورت می‌گیرد با عیار ۹۹۵ اتفاق می‌افتد یا خیر، محل بحث است و باید مرجعی مانند سازمان استاندارد یا مراجع دیگر یک شمش طلای استانداری را تعریف کنند که بازار طلای آب شده و شمش هم بتوانند بر اساس آن راه‌اندازی شوند.

مدیرعامل بورس کالا با تاکید بر اینکه در کشورهای دیگر دنیا چیزی به نام سکه طلا به این صورت که در ایران است، وجود ندارد، گفت: سکه از قدیم در ایران وجود داشته است، در حالی که در کشورهای دیگر اگر کسی بخواهد طلا خریداری کند باید به صورت گرمی یا شمش خرید را انجام دهد. در ایران شاید به همان دلیل که نهادهای تخصصی در حوزه عیارسنجی شمش و طلای آب شده و عهده‌دار شدن مسئولیت سنجش این عیار نیست، بازار به صورت سنتی اداره می‌شود.

نبود استاندارد مشخص برای ارزیابی طلا در بورس

سلطانی‌نژاد با تاکید بر اینکه درحال حاضر استاندارد مشخصی برای ارزیابی طلا در بورس وجود ندارد، ادامه داد: امیدواریم با رایزنی که با فعالان بازار طلا داریم این نهادها شکل بگیرند تا بتوان بازار طلا را هم راه اندازی کرد.

شروط راه‌اندازی بازار طلای آب شده در بورس

وی با اشاره به عرضه شمش طلا در بورس کالا، اظهار کرد: شمشی که درحال حاضر در بورس کالا عرضه می‌شود با برند شرکتی که تولیدش کرده شناخته می‌شود. برای مثال گفته می‌شود طلای زرشوران، مسئولیت آن هم با زرشوران است. اما اگر قرار باشد بازار شکل بگیرد و مردم خرید و فروش کنند، حتی اگر برند هم داشته باشد اعتماد وجود ندارد و ممکن است فکر کنند طلا آب و با مس مخلوط شده است.

مدیرعامل بورس کالا در ادامه با بیان اینکه هدف در بورس تبدیل کالا به اوراق بهاداربا هدف تسهیل مبادلات کالاست، گفت: کالاها برای تبدیل به اوراق بهادار شود حتما باید استاندارد شوند و استاندارد شدن طلا نیازمند موسساتی است که عیارسنجی کرده و اعلام کنند طلا با فلان عیار می‌تواند در انبار بانک ذخیره و گواهی آن صادر شود.

سلطانی نژاد ادامه داد: اگر شرایط مذکور بر بازار شمش و طلای اب شده حاکم شود می توان مدعی شد بازار خوب و پربازیگری برای آن شکل می‌گیرد و مردم هم برای پس‌انداز دارایی‌های خود به سمت این بازار حرکت می‌کنند و از بازار غیرشفاف طلای زینتی یا شمشی که مردم ممکن است در صندوق نگهداری کنند دور خواهیم شد.

بر اساس این گزارش، اویل تابستان سال جاری بود که مدیرعامل بورس کالای ایران ضمن اعلام اینکه بازار گواهی سپرده طلای آب شده به زودی در بورس راه‌اندازی می‌شود،اعلام کرده بود که اگر طلای آب شده در بستر بورس کالا معامله شود با توجه به عیارسنجی و استانداردسازی که صورت می‌گیرد، ریسک‌های تقلب به حداقل می‌رسد.

سایر خبر های مفید در 1 روز گذشته

چه کسانی از مالیات بر اجاره املاک معاف هستند؟ | 1.0 هزار عکس های عجیب اما واقعی ! | 1.1 هزار ۷ وسیله‌ی خانه که هر روز باید آن‌ها را تمیز کنید | 1.4 هزار با خوردن این خوراکی‌ها استرس را از خود دور کنید | 6.1 هزار بدهی ۱۱ میلیارد دلاری ایران/۴.۷ میلیارد دلار سررسید شد | 5.6 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403