خانه‌هایی از جنس قارچ برای فضانوردان


خانه‌هایی از جنس قارچ برای فضانوردان
محققان برای کاهش هزینه و افزایش سلامت فضانوردان هنگام اقامت در سیاره‌های بیگانه، نسل جدیدی از پایگاه‌های فضایی با استفاده از قارچ را ابداع کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،کارشناسان اعلام کرده اند از قارچ‌ها برای ساخت پایگاه‌های قمری در کره ماه و سیاره مریخ استفاده خواهند کرد.

در این روش، دانشمندان با استفاده از میسلیوم قارچی fungal mycelium، مواد بازیافتی درطبیعت و تراشه‌های چوب نوع خاصی از مصالح اولیه برای تولید پایگاه‌های محل زندگی انسان‌ها را تهیه خواهند کرد.

از این مواد اولیه همچنین می‌توان برای ساخت پایگاه برای انسان‌ها در سیاره مریخ در دهه‌های آینده هم استفاده کرد. آجر تولید شده با استفاده از میسلیوم قارچی، زباله‌های بازیافتی در طبیعت و تراشه‌های چوب دارای سازگاری با وضعیت آب و هوایی متفاوت در سیاره‌های منظومه شمسی هستند.

امروزه طرح ساخت پایگاه برای انسان‌ها جهت زندگی در کره ماه بر پایه نوعی طرح سنتی و به شکل مخروطی است. به گفته محققان ساخت پایگاه‌های ارزان قیمت که از ایمنی بالایی بهره‌مند باشد برای استقرار طولانی مدت فضانوردان در آینده ضروری است، اما انتقال مواد اولیه همراه موشک‌های فضایی در ماموریت‌های طولانی مدت می‌تواند هزینه‌های فراوان در بر داشته باشد.

به همین دلیل کارشناسان در نظر دارند راهکار‌هایی برای استفاده از مصالح اولیه در سفر‌های فضایی در نظر بگیرند تا هزینه ساخت و ساز پایگاه‌های فضایی کاهش یابد.

خانه‌هایی از جنس قارچ برای فضانوردان

در این پژوهش انسان‌ها می‌توانند بذر قارچ را همراه خود به سفر‌های فضایی ببرند و در محل انتخابی بر سطح سیاره قرار دهند. پس از قرار گرفتن قارچ در محل مناسب به سادگی با افزودن آب به آن، قارچ‌ها رشد می‌کنند و می‌توانند یک قالب بزرگ برای زندگی و سکونت فضانوردان را به وجود آورند.

محققان اکنون به شبیه سازی سطح خاک سیاره مریخ برای رشد بذر قارچ پرداخته اند و به گفته آنها این پژوهش می‌تواند در آینده به فضانوردان برای ساخت پایگاه در کره ماه یا سیاره مریخ کمک کند.

خانه‌هایی از جنس قارچ برای فضانوردان

به گفته محققان ساخت پایگاه‌های زیستی با استفاده از قارچ زنده برای حفظ سلامت جسم و روان فضانوردان بسیار مفید است و می‌تواند از آنها در برابر آسیب‌های اشعه‌های کیهانی مراقبت کند. همچنین قارچ می‌تواند برای استخراج مواد معدنی و مغذی در خاک سیاره‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

گروهی از کارشناسان با توجه به پایگاه‌های ساخته شده از قارچ زیستگاه‌هایی متشکل از سه لایه را پیشنهاد کرده اند. این زیستگاه حاوی یخ آب است. مطالعه‌های دانشمندان نشان داده است در بیشتر سیاره‌های منظومه شمسی یخ آب به صورت منجمد وجود دارد که از آن می‌توان برای تولید آب مورد نیاز برای آشامیدن، نظافت و حتی در زمینه رشد گیاهان، حفاری و تولید سوخت موشک‌های فضایی استفاده کرد.

وجود لایه‌ای از یخ در بدنه پایگاه فضایی سبب جلوگیری از آسیب دیدن فضانوردان دراثر اشعه‌های کیهانی می‌شود. لایه میانی می‌تواند شامل مجموعه‌ای از میکروب‌های فتوسنتزکننده به نام سیانو باکتریا cyanobacteria باشد. این باکتری‌ها می‌توانند اکسیژن مورد نیاز برای فضانوردان و مواد مغذی برای تغذیه و رشد قارچ را فراهم کنند.

لایه پایه اصلی ساختار پایگاه فضانوردان از قارچ تشکیل شده است. همچنین قارچ‌ها می‌توانند مانند آجر پخته شده و به شکل قالب‌هایی ویژه برای ساخت بستر پایگاه مورد استفاده قرار گیرند.

کارشناسان اعلام کرده اند قارچ‌های مورد استفاده در ساخت پایگاه‌های فضایی باید از لحاظ ژنتیکی دگرگون شوند تا بتوانند وضعیت آب و هوایی و اشعه‌های کیهانی در سیاره‌های بیگانه را تحمل کنند.

افزون بر ساخت پایگاه‌های زیستی درفضا، گروهی از دانشمندان درحال توسعه چاپگر‌های سه بعدی هستند که با استفاده از مواد اولیه موجود درسطح سیاره‌ها و معدن‌های موجود در سیاره بتوانند پایگاه‌هایی برای زندگی فضانوردان ایجاد کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس