بارش‌ها در بیله‌سوار 19 درصد کاهش یافت


بارش‌ها در بیله‌سوار 19 درصد کاهش یافت

اردبیل - ایرنا - فرماندار بیله‌سوار مغان با بیان اینکه امسال 96 میلیمتر در این شهرستان بارش رخ داده گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 19 درصدی دارد.

حسن قبادی روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع، مجاری و تاسیسات آبی شهرستان بیله‌سوار افزود: ظرفیت منابع آبی سد ارس ۶۷۰ و سد خداآفرین ۱۹۱میلیون مترمکعب است که نسبت به دی ماه سال گذشته ۲ درصد کاهش برای سد ارس و یک درصد افزایش برای سد خداآفرین گزارش شده است.

وی بیان‌کرد: با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب این شهرستان در بخش کشاورزی است باید راهکارهای اصولی در صرفه‌جویی آن فراهم شده و کاشت محصولات کم‌آب جایگزین محصولات پرآب شود.

فرماندار بیله‌سوار اضافه‌کرد: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و دارا بودن منابع آب و خاک باکیفیت، زیاد بودن نیروی کاری متخصص و متبحر کشت گلخانه ای راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب و افزایش سوددهی است.

قبادی اظهارداشت: در زمینه حفاظت از منابع آب نباید به صورت جزیره‌ای عمل شود بلکه با همسویی و همگامی اداراتی مانند جهاد کشاورزی، امور آب و محیط زیست و سایر دستگاه‌ها باید تصمیم‌گیری‌های بادوام و با همسویی موثرتری همراه شود.

وی با اشاره به اینکه میزان هدر رفت آب در شبکه مغان حدود ۲۱ درصد می‌باشد و با راهکارهای لازم این هدر رفت را می‌توان کاهش و به کمترین میزان ممکن رساند، گفت: طرح توجیهی بهینه‌سازی مصرف منابع آب در تولیدات کشاورزی تهیه و باید با برنامه‌ریزی و نظارت این طرح اجرایی شود.

او با تاکید بر فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی بیش از پیش کشاورزان از تبعات منفی کشت زیرنایلونی در شهرستان افزود: این نوع کشت در بیله‌سوار ممنوع بوده و مسوولان جهاد کشاورزی و محیط زیست مکلف هستند با همکاری‌های لازم ضمن جلوگیری از کشت زیرنایلونی، دور زنندگان قانون را به مراجع قضایی معرفی کنند.

وی با تاکید بر اینکه اراضی ملی سهم آیندگان است، اظهارداشت: هر شخص بخواهد به اراضی ملی و منابع طبیعی دست‌اندازی کند، از طریق مراجع قضایی و ابزار قانونی با شدت با آنها برخورد خواهد شد و هرگونه قصور و کوتاهی در این خصوص از سوی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی پذیرفتنی نیست.

بیله‌سوار مغان در شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد. این شهرستان مهم‌ترین منطقه کشاوری استان می‌باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل