شهادت طلبی و رئوف بودن دو ویژگی اصلی رهبران جامعه اسلامی است


شهادت طلبی و رئوف بودن دو ویژگی اصلی رهبران جامعه اسلامی است

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که شهادت طلبی و رئوف بودن دو ویژگی اصلی رهبران جامعه اسلامی است، گفت: این دو ویژگی در شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان نمود ویژه ای داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، هم اندیشی علمی با موضوع «مقاومت و تدوام انقلاب اسلامی» شامگاه چهارشنبه(25دی) از سوی پژوهشکده علوم و اندیشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

دکتر «شریف لک زایی» در این نشست با اشاره به صفات و ویژگی های رهبران جامعه در فلسفه و حکمت اسلامی گفت: صفات و شرایط 12 گانه ای یاد می‌ کنیم که رییس اول جامعه اسلامی باید این ویژگی ها را داشته باشد و این ویژگی ها به صورت حداکثری در او باشد تا جامعه را پیش ببرد.

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: ویژگی نهم که ملاصدرا آن را در «شواهد الربوبیه» ذکر کرده این است که قلبی شجاع داشته باشد و از مرگ نهراسد که این ها را ملاصدرا توضیح می‌ دهد؛ رهبر جامعه اسلامی به طور خاص باید همیشه آماده شهادت باشد که این ویژگی را به رهبران میانی هم می‌ توانیم سرایت بدهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: همه مدیران جامعه باید به صورت جهادی و فوق طاعت کار بکنند و در این فضا همیشه آمادگی مرگ و شهادت را داشته باشند، بنابراین به نظر ملاصدرا ویژگی رهبر جامعه اسلامی این است که در انجام امور دارای عزمی راسخ و قوی و غیر متزلزل و بدون ترس و بیمی از مرگ است بلکه او در انجام آنها جسور و پردل و قوی النفس است.

لک زایی با اشاره به این که در فضای اجتماعی از شهادت طلبی نباید بهراسیم، گفت: رهبران اجتماع و در این جا فرمانده تراز مقاومت و انقلاب اسلامی این ویژگی را باید به نحو اتم داشته باشد، بعد خود ملاصدرا از همین منظر وارد بحث عاشورا و کوتاه نیامدن امام حسین(ع) در برابر ظلم و ستم می‌ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ویژگی دیگری که این صفت رهبر را کامل می‌ کند و آن را در شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس می‌ بینیم این است که به تعبیر ملاصدرا با همه خلق رئوف و مهربان باشد و بدون داشتن قصد تجسس از اوضاع و وقایع اقامه حدود معین را تعطیل نکند.

پژوهشگر علوم سیاسی یادآور شد: در یک بحثی ملاصدرا همین بحث را تفصیل داده است که اگر در میان ملت و دولتمردان و کسانی که می‌ خواهند جامعه را اداره کنند محبت و مهرورزی وجود نداشته باشد شاید شهادت طلبی هم تأثیر زیادی نداشته باشد.

وی با تأکید بر این که این دو ویژگی اساسی در شهید سلیمانی و همرزمان ایشان به وضوح دیده می‌ شود، گفت: شهادت طلبی ایشان که بر کسی پوشیده نیست و همچنین مهرورزی نسبت به مردم داخل و خارج کشور نیز نمود ویژه ای در شخصیت ایشان داشته است.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی