نقش حاج قاسم سلیمانی در تشکیل ائتلاف فراملیتی مقاومت


نقش حاج قاسم سلیمانی در تشکیل ائتلاف فراملیتی مقاومت

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به نقش حاج قاسم سلیمانی در تشکیل ائتلاف فراملیتی مقاومت، گفت: هدف از این تشکل فراملی این بود که تلفات را سرشکن کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، هم اندیشی علمی با موضوع «مقاومت و تدوام انقلاب اسلامی» شامگاه چهارشنبه(25دی) از سوی پژوهشکده علوم و اندیشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

«عبدالوهاب فراتی» در این نشست ابراز کرد: خیلی علاقه مند بودم راجع به تراث شهید سلیمانی صحبت کنم و تغییراتی که در بافت مقاومت پدید آوردند را مورد بحث قرار بدهم که از آن به تغییر از یک مقاومت محلی به مقاومت فرامحلی و فراملیتی تعبیر می‌ کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان این که از 83 کشور مختلف به کمک داعش آمدند، گفت: اتفاقی که در این دوره اخیر افتاد این بود که مقاومت پیش از بحران سوریه معمولا، محلی بود مثلا لبنان و فلسطینی ها و افغانستانی ها به صورت محلی مقاومت می‌ کردند ولی در دوران شهید سلیمانی ائتلافی صورت گرفت که نیروهای مختلف کشورهای منطقه در این مقاومت شرکت می‌ کردند و نیرویی به عنوان تشکل فراملی شیعیان در خاورمیانه جدید از آن یاد کرد.

وی تصریح کرد: هدف از این تشکل فراملی این بود که تلفات را سرشکن کنند چراکه مثلا اگر شهدای ما فقط از ایران بود ما از نظر اجتماعی دچار واکنش های شدید می‌ شدیم ولی این سیاست باعث شد که شهدا در میان کشورهای مختلف پخش شدند و همین طور پتانسیل و امکان این قدرت را نسبت به گذشته چندین برابر افزایش داد.

فراتی ابراز داشت: برای آمریکایی ها مهم بود که بدانند این تشکل فراملیتی شیعیان در برابر تشکل فراملیتی سلفی ها چه مختصاتی دارند؛ آنها به این نتیجه رسیدند که وقتی سلفی ها با هم جمع می‌ شوند از درون متکثر می‌ شوند به همین جهت سلفی ها در پایان بحران سوریه به 3000 هزار گردان تقسیم شدند چون عنصر تکفیر در بین آنها تولید ضدیت می‌ کرد و این ضدیت آنها را از درون منشعب می‌کرد.

وی افزود: اتفاقی که در این طرف افتاد این بود که شیعیان با این که زبان همدیگر را عمدتا نمی فهمیدند و جالب این بود که اغلب آنها زبان حاج قاسم را متوجه نمی شدند ولی بدون این که هیچ اختلاف درون سازمانی پیدا کنند در مقابل یک دشمن مشترک در کنار هم می‌ جنگیدند و به شهادت هم می‌ رسیدند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به این که شهید سلیمانی در ارتقای آگاهی و توانمندی های محور مقاومت در کل خاورمیانه کارهای جدی انجام داد، گفت: مشابه ایشان در خاورمیانه زیاد وجود دارد و این تکثیر امثال حاج قاسم، توانسته جبهه مقاومت در خاورمیانه را به یک خودگردانی ذاتی برساند که بدون جمهوری اسلامی هم بفهمند دشمن حقیقی آنها چه کسی است و چطور می‌ توانند با او مقابله کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در قضیه سیل خوزستان، شهید سلیمانی نشان داد که این نیروی فراملیتی تنها برای جنگ کارایی ندارد و در عرصه های مختلف می‌ تواند کارایی خود را نشان بدهد.

فراتی یادآور شد: البته ضرورت دارد این مقاومت آن قدر گستره خود را باز کند که نه تنها بین شیعیان حتی از اهل سنت یارگیری کند و ای کاش یکی از شهرهایی که شهید سلیمانی را تشییع جنازه می‌ کردند شهرهایی مثل زاهدان و شهرهای سنی نشین بود.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا