بانک‌ها در شرایط تحریم بسیار خوب عمل کردند/ تولید قوانین مکرر در بانک مرکزی پایان یابد


بانک‌ها در شرایط تحریم بسیار خوب عمل کردند/ تولید قوانین مکرر در بانک مرکزی پایان یابد

گروه اقتصاد ــ آقاپور‌علیشاهی اظهار کرد: در شرایط فعلی بانک مرکزی باید از تولید قوانین مکرر خودداری کند و در رابطه با بخش خصوصی که واقعاً پیچ خطرناک تحریم‌ها است، کمی بهتر عمل کرده و فشارها، سختگیری و نظارت بر این بخش را کاهش دهد.

بانک‌ها در شرایط تحریم بسیار خوب عمل کردند/ تولید قوانین مکرر در بانک مرکزی پایان یابد

معصومه آقاپور‌علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به سخنان رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی درباره نقش نظام بانکی در شرایط تحریم که روز گذشته، 27 دی‌ماه در پنجاه و نهمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی بیان شد، اظهار کرد: در ایامی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال شد، موضوع تاب‌آوری اقتصاد ما بسیار مهم بود و یکی از سنگرهایی که باید تاب‌آوری را به خوبی نشان می‌داد، نظام بانکی و بانک مرکزی بود و لذا با وجود تحریم‌های شدید و مختلفی که علیه ما اعمال شد، اما بانک مرکزی و بانک‌های عامل تا اردیبهشت 98 عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دادند.

شبکه بانکی در شرایط تحریم به خوبی عمل کرد

وی ادامه داد: از ادیبهشت 98 که تقریباً ثبات در اقتصاد ایران برقرار شد، ما وارد بخش ایستادگی اقتصادی شدیم و در این بخش هم نقش بانک مرکزی از اهمیت خاصی برخوردار بود؛ به ویژه با تحریم‌های جدید که در تیرماه 98 بر علیه بانک مرکزی به صورت ناجوانمردانه اعمال شد. در عین حال هم بانک‌های عامل و هم بانک مرکزی نهایت تلاش خود را در راستای تنظیم بازار و تنظیم سیستم مدیریت عرضه و تقاضای ارز انجام دادند.

آقاپورعلیشاهی به نقش بانک مرکزی در حمایت از بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: نظر بنده این است که در شرایط فعلی، بانک مرکزی باید از تولید قوانین مکرر خودداری کند و در رابطه با بخش خصوصی که واقعاً پیچ خطرناک تحریم‌ها است، کمی بهتر عمل کرده و فشارها، سختگیری و نظارت بر این بخش را کاهش دهد. خوشبختانه تقاضاهای مازاد برای ارز هم حذف شده و الان همه باید کمک کنیم که بخش خصوصی و به ویژه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط بتوانند نقش خود را به خوبی انجام دهند؛ هرچند در سال 98 نقش خود در صادرات غیرنفتی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.

لزوم حمایت بانک مرکزی از افراد خوش‌حساب

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت حمایت بانک مرکزی و شبکه بانکی از افراد خوش‌حساب افزود: با وجود تحریم‌های شدیدی که علیه ما اعمال شده، اما تراز تجاری ما مثبت شده است. در عین حال، این موضوع دلیل بر این نیست که سختگیری‌های بانک مرکزی بتواند بعد از این هم جواب دهد. بانک مرکزی باید این سختگیری‌ها را به حداقل برساند و خوش‌حساب‌ها را شناسایی و از آنها حمایت کند.

تأکید می‌کنم خوش‌حساب‌هایی که توانسته‌اند اعتماد بانک مرکزی را در حدود یک سال و نیم اخیر جذب کنند باید مورد حمایت جدی قرار گرفته و تسهیلات خاصی در اختیار آنها قرار گیرد و شرایط بسیار خوبی برای آنها فراهم کنند تا این رونق ادامه پیدا کند

منتخب مردم شبستر در خانه ملت با اشاره به نتایج حمایت بانک مرکزی از افراد خوش‌حساب، یادآور شد: تأکید می‌کنم که خوش‌حساب‌هایی که توانسته‌اند اعتماد بانک مرکزی را در حدود یک سال و نیم اخیر جذب کنند، باید مورد حمایت جدی قرار گرفته و تسهیلات خاصی در اختیار آنها قرار گیرد و شرایط بسیار خوبی برای آنها فراهم کنند تا این رونق ادامه پیدا کند و تبدیل به رکود یا قهر بخش خصوصی نشود.

اقدامات بانک مرکزی در زمینه کنترل تورم

وی درباره اقدامات بانک مرکزی در زمینه کنترل تورم بیان کرد: در این مورد، بانک مرکزی یک قسمت از ده قسمت شاخص‌های ارزیابی تورم است. بانک مرکزی همین‌ که توانسته منجر به ایجاد ثبات در قیمت ارز شود و نوسانات قیمت ارز را در یک بازه قابل اطمینان و امنیت حفظ کند، برای ما کفایت می‌کند.

آقاپور‌علیشاهی با اشاره به آغاز عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی نیز گفت: از تیرماه سال 97 دنبال این موضوع بودیم، اما دائماً نوسانات و شرایط خاص و تحریم‌های جدید پیش می‌آمد و مدام اجرای عملیات بازار باز از سوی بانک مرکزی به تعویق می‌افتاد، اما از شهریور 98 توجه جدی کمیسیون اقتصادی مجلس به این عملیات بود و امیدوارم که با این عملیاتی که شکل گرفته، به ویژه در رابطه با کنترل بازار ارز و کنترل نرخ سودهای بانکی، رقابتی سالم در کشور ایجاد شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!