جزئیات ارتقاء‌خودروها به استاندارد یورو 5


جزئیات ارتقاء‌خودروها به استاندارد یورو 5

عصر خودرو- عضو انجمن قطعه‌سازان با تشریح جزئیات ارتقاء استاندارد خودروهای داخلی به یورو 5 گفت:‌ بابت این ارتقاء هیچ افزایش قیمتی در قطعات تحویلی به خودروسازان نداشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، حبیب هاشمی‌فرد در یک نشست خبری با تشریح جزئیات ارتقاء استاندارد خودروهای داخلی از یورو 4 به یورو 5،‌ اظهار داشت‌: این تغییرات طوری صورت گرفته که قیمت هیچ یک از قطعات خودرو بابت آن تغییر نمی‌کند و ما نیز هیچ افزایش قیمتی بابت ارائه سیستم کنترل موتور با استاندارد یورو 5 به خودروسازان نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: ایران‌ خودرو این شرط را برای ما گذشته بود که استاندارد خودروها از یورو 4 به یورو 5 طوری تغییر کند که هیچ قطعه‌ای در خودرو نیاز به تغییر نداشته باشد و همه قطعات با نرم‌افزار جدید و کالیبراسیون جدید همخوانی پیدا کنند، در این مورد حتی کاتالیست خودروها نیز ثابت بوده است.

عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به سرمایه‌گذاری 2 میلیون یورویی انجام شده در گروه صنعتی غرب‌استیل بابت ارتقاء استاندارد یورو 4 به یورو 5 گفت: این سرمایه‌گذاری بابت حفظ سبد فروش این گروه صنعتی صورت گرفته و قیمت EMS (سیستم مدیریت موتور) خودروها از یورو 4 به یورو 5 هیچ تغییر قیمتی نداشته‌ است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام خودروهای ایران‌ خودرو با سطح آلایندگی یورو 4 به بالا تولید می‌شوند،‌گفت: روزانه 400 قطعه EMS را برای این گروه خودروسازی تأمین می‌کنیم که بخشی از آنها با استاندارد یورو 4 و بخش دیگر نیز با استاندارد یورو 5 تولید می‌شوند.

وی در مورد مطابقت استاندارد یورو 4 و یورو 5 مورد قبول در ایران با استانداردهای اتحادیه اروپا نیز به فارس، گفت:‌ در اجرای پروژه استانداردسازی، داخلی‌سازی یا بومی‌سازی در تعریف استانداردها صورت نگرفته بلکه این پروژه بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا اجرایی شده است.

به گفته هاشمی‌فرد، تفاوت خودروهای دارای استاندارد یورو 5 با خودروهای دارای استاندارد یورو 4 در کم بودن مصرف سوخت خودرو و همچنین پایین بودن سطح آلاینده‌های زیست‌محیطی است.

وی تأکید کرد: نتایج کارمان را برای آزمایش به آلمان فرستادیم و موفق به دریافت گواهینامه شرکت معتبر توف آلمان شدیم، در عین حال تأییدیه‌های لازم را از شرکت‌های تست‌کننده زیرمجموعه سازمان بازرسی کیفیت نیز دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه با استفاده از بنزین توزیعی در کشور توانستیم استاندارد یورو 5 را کسب کنیم،‌گفت: اگر بنزین دارای استاندارد یورو 5 نباشد، ممکن است در برخی شاخص‌ها مانند گوگرد، عدد بالاتری داشته باشد که اثر آن بر کاتالیست خودروها مشخص می‌شود به طوری که کاتالیست خودرو بعد از 3 یا 4 سال راندمان خود را از دست می‌دهد.

*‌بخش بزرگی از کامپیوتر خودرو داخلی‌سازی شد

عضو انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه بخش بزرگی از ECU (کامپیوتر خودرو)‌ را داخلی‌سازی کرده‌ایم، گفت:‌ در سال جاری نسل چهارم ECU با داخلی‌سازی بالای 80 درصد به تولید رسیده است.

وی با بیان اینکه ECU تولیدی در کشور تحت لیسانس و کپی شده نیست،‌گفت: برای انجام هر نوع تغییرات بر روی این قطعه نیازمند دریافت مجوز از شرکت خاصی نیستیم و تغییرات لازم را به راحتی انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در ECU خودروها سه بخش سخت‌افزار، نرم‌افزار و کالیبراسیون مدنظر است،‌گفت: 100 درصد بخش سخت‌افزاری و کالیبراسیون داخلی‌سازی شده و در زمینه نرم‌افزاری نیز بیش از 80 درصد خودکفایی صورت گرفته که این رقم نیز تا پایان سال آینده به 100 درصد می‌رسد.

هاشمی‌فرد با اشاره به ارتقاء سامانه EMS خودروهای گروه پژو 206 و پژو 207 به استاندارد یورو 5، گفت: پروژه کروز کنترل (سامانه تثبیت سرعت خودرو) نیز نقش مهمی در کاهش مصرف خودروها دارد که دنا و پژو 207 مجهز به این سامانه بودند ولی در زمان تشدید تحریم‌ها امکان واردات ECU‌‌های مجهز به این سیستم از بین رفت. برای جبران این موضوع، در مدت 9 ماه توانستیم با سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد تومانی، داخلی‌سازی این سامانه را انجام دهیم.

وی افزود: داخلی‌سازی ECU و EMS برای سمند، دنا و دناپلاس با پیشرفت 85 درصدی صورت گرفته و تا خرداد سال آینده آماده تحویل به خودروساز می‌شود.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی