انتقاد قطعه سازان از اعمال جریمه توسط بانک مرکزی بابت دیرکرد تسویه ارزی


انتقاد قطعه سازان از اعمال جریمه توسط بانک مرکزی بابت دیرکرد تسویه ارزی

عصر خودرو- یک قطعه ساز با اشاره به اعمال جریمه بابت دیرکرد تسویه ارزی از سوی بانک مرکزی برای تولیدکنندگان داخلی، گفت:ما هیچ افزایش قیمتی بابت ارائه سیستم کنترل موتور با استاندارد یورو 5 به خودروسازان نداشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، امین الله کرمان‌پور در نشستی خبری در خصوص تفاوت موتورهای یورو 4 و یورو 5 ، اظهارداشت: تفاوت خودروهای دارای استاندارد یورو 5 با خودروهای دارای استاندارد یورو 4 در کم بودن مصرف سوخت خودرو و همچنین پایین بودن سطح آلاینده‌های زیست‌محیطی است.

وی با بیان اینکه رعایت استاندارد یورو 5 در خودروهای داخلی از ابتدای سال آینده اجباری می‌شود، گفت: در کشور 30 میلیون دستگاه خودرو در حال تردد داریم که 5 تا 6 درصد آنها کاربراتوری هستند و اگر از رده مصرف خارج شوند، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش آلایندگی خواهند داشت.

این عضو انجمن قطعه سازان در خصوص اعمال تغییرات در خودروها با الزام اجرای استاندارهای جدید، تصریح کرد: موتورهای با استاندارد یورو4 پتانسیل تبدیل به موتور با استاندارد یورو5 بدون تغییر فیزیکی و مکانیکی را دارند، البته باز هم ممکن است برخی موتورها با تعویض قطعات ارتقا یابند.

کرمانی با بیان اینکه همه مراحل طراحی تا تحویل و کالیبراسیون استاندارد آلایندگی یورو 5 در داخل کشور انجام شده است، گفت: برای سیستم کنترل و مدیریت خودرو (EMS) سه استاندارد آلایندگی یورو5، کاهش مصرف سوخت و سیستم توصیه تعویض دنده (GSI) در نظر گرفته شده بود که در نهایت موفق به گذراندن همه آنها شدیم.

در ادامه این نشست خبری حبیب هاشمی‌فرد مدیر مهندسی یک گروه صنعتی قطعه ساز، اظهارداشت: نسل نخست کامپیوتر خودرو (ECU) و همچنین نسل اول ایموبلایزر (سیستم ضدسرقت) در سال 94 و با همکاری شرکت‌های معتبر اروپایی در داخل طراحی و تولید شد و امروز موفق به داخلی‌سازی 80 درصدی نسل چهارم کامپیوتر خودرو شده‌ایم.

وی بیان‌داشت: ECU تولیدی داخلی اکنون رقیبی برای نمونه‌های مشابه از شرکت های معتبر بوش، زیمنس و کندیننتال اروپا است و قابلیت اعمال هرگونه تغییری روی آن وجود دارد.

هاشمی فرد افزود: هر ECU از سه بخش تشکیل شده که بخش سخت‌افزاری آن 100 طراحی داخلی‌سازی شده، در بخش کالیبراسیون موتور و خودرو نیز توان 100 درصدی داخلی‌سازی وجود دارد، اما در بخش نرم‌افزاری داخلی‌سازی به بیش از 80 درصد رسیده است.

وی با اشاره به پروژه های انجام شده در زمان تحریم‌ها، گفت: با سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیون یورویی، ارتقای سیستم کنترل و مدیریت خودرو (EMS) از یورو 4 به یورو5 در خودروهای پژو 206 و پژو 207 میسر شد. علاوه بر این ارتقا به استاندارد یورو5 در خودروی پژو 206 می تواند به کاهش هشت درصدی آلایندگی ها و افت 30 درصدی مصرف سوخت منجر شود.

وی درخصوص استفاده از موتورهای یورو 5 با بنزین های با استاندارد یورو 4 و احتمال خرابی موتورها گفت: شاخص گوگرد در بنزین یورو 4 از بنزین یورو 5 بیشتر است که به مرور زمان موجب سمی شدن کاتالیست خودروها می‌شود، اما کاتالیست قابلیت تعویض دارد، یا حتی امکان کاهش سطح گوگرد بنزین نیز وجود دارد.

این قطعه ساز همچنین از صرف هزینه 1.2 میلیارد تومانی برای داخلی‌سازی کروز کنترل (سامانه تثبیت سرعت خودرو) خبر داد که در زمان تحریم‌ها با مشکل واردات ECU های آنها مواجه بودیم.

در ادامه این نشست امید یادگاری معاون تامین و بازرگانی یک گروه صنعتی قطعه ساز از دشواری تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: اعمال جریمه بابت دیرکرد تسویه ارزی از سوی این بانک (با وجود بلوکه شدن حساب های شرکت از سوی کونلون بانک چین)، زمانبر شدن ثبت سفارش‌ها و مشکلات ترخیص اقلام از سوی گمرک را از جمله مشکلات پیش روی تولید هستند.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر