استاندار سیستان و بلوچستان خسارت سیل را بیش‌از 3هزار میلیارد تومان اعلام کرد


استاندار سیستان و بلوچستان خسارت سیل را بیش‌از 3هزار میلیارد تومان اعلام کرد

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب 20 تا 22 دی در این استان سبب بروز خسارت بیش‌از سه هزار و 300 میلیارد تومان به بخش‌های مختلف زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی منطقه شده است.

احمدعلی موهبتی روز شنبه در نشست هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان که با حضور رییس جمهوری در چابهار برگزار شد با قدردانی از پیام تسکین دهنده رهبر معظم انقلاب در سیلاب این استان اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمات ارزنده‌ای را به این خطه از ایران اسلامی عرضه داشته است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با عنایت رهبر مظعم انقلاب و دولت تدبیر امید قطار توسعه سیستان و بلوچستان بویژه راه آهن، بندر چابهار و طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری با لوله دشت سیستان شتاب بیشتری به خود گرفته است.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به سیل اخیر گفت: متوسط بارندگی بلند مدت این استان ۱۱۳ میلی متر بوده که طی ۲روز، میانگین بارش‌ها ۱۲۵ میلی متر گزارش شده که ۱۱ درصد نسبت به بلند مدت افزایش داشته است.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: شهرستان‌های کنارک، چابهار، سرباز، نیکشهر، قصرقند و فنوج در سیل اخیر در شرایط بحرانی قرار داشتند و یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون متر معکب ورودی رودخانه‌های استان بوده است.
وی افزود: در مجموع حجم آب در سیلاب سیستان و بلوچستان سه و نیم برابر سیلاب استان گلستان بوده و در نقاطی از استان شدت بارندگی بسیار بالا بوده به طوریکه در زرآباد میزان بارندگی بیش از ۱۲ هزار متر معکب آب داشته است.
موهبتی بیان کرد: همچنین در حوزه رودخانه‌های سیستان و بلوچستان در این سیل ۳۰ هزار و۹۸۷ متر معکب آب در ثانیه آورد آب بوده که در حوزه جنوب ۲۹ هزار و ۹۶۹ متر معکب آب بوده که ۳۶ برابر پیک آب در حوزه استان گلستان بوده است.
وی اظهار داشت: همزمان با اعلام اخطاریه هواشناسی بلافاصله به همه شهرستان‌ها هشدار و اطلاع رسانی لازم انجام شد و برآوردهای هواشناسی ۱۳۰ میلی متر بود که در برخی نقاط سیلزده این استان دو برابر این میران شاهد بارندگی بودیم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ۷۰ نشست برای پیشگیری از عواقب بارندگی‌های اخیر اندیشیده شد و تمام زنان باردار و افراد بیمار به نقاط امن منتقل شدند.
وی امدارسانی به بیش‌از ۲۵۰ خودرو در سیل مانده و نجات هزار نفر از سیل را از جمله اقدامات امدادی در سیل اخیر سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: خوشبختانه بارندگی این استان با وجود شدت بالا خسارت جانی به همراه نداشته است.

موهبتی از همه دستگاه‌های اجرایی، خدمات رسان و نظامیان قدردانی کرد و افزود: بیش‌از ۱۴۵ سوتی پرواز با ۱۲ فروند بالگر نیروهای خدمات رسان و نیروهای نظامی در مدت سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان انجام شد.

وی گفت: در سیلاب سیستان و بلوچستان راه ۸۷۵ روستا بسته شده بود که تاکنون راه ۷۴۵ روستا بازگشایی و تنها راه ۳۰ روستا بسته است.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: برق ۸۲۵ روستای سیلزده این استان قطع شده بود که هم اینک این مشکل برطرف شده است.
وی افزود: همچنین از مجموع ۲۴۵ روستای فاقد آب تنها ۹۹ روستا بدون آب هستند و شبکه آبرسانی بقیه وصل شده است.
موهبتی بیان کرد: ۵۲۲ روستای سیستان و بلوچستان در سیل ارتباط تلفنی آنها قطع شده بود که هم‌اینک این مشکل رفع شده است.
وی افزود: بیش از ۶۱ هزار متر مربع از وسعت سیستان و بلوچستان درگیر وضعیت بحرانی سیل بوده که افزون‌بر هزار روستا در این محدوده قرار داشتند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سیلاب اخیر بیشترین خسارت به ترتیب با ۸۵۰ میلیارد تومان به بخش راه‌ها، ۸۲۰ میلیارد تومان مسکن و کشاورزی ۶۴۰ میلیارد تومان گزارش شده است.
وی بیان کرد: از آنجایی که سیستان و بلوچستان قبل از بروز سیلاب شدید اخیر از بسیاری از شاخص‌های کشوری در سطح پایین‌تری قرار داشت ضروریست در بودجه سال آینده توجه ویژه‌ای به این استان شود.

موهبتی همچنین خواستار تخصیص کامل اعتبارات تملک دارایی سیستان و بلوچستان در سالجاری و ۲ سال آینده برای رسیدن استان به شاخص‌های مطلوب شد.
وی اظهار داشت: شاخص آسفالت راه‌های سیستان و بلوچستان چهار و نیم درصد بود که در سیلاب اخیر با توجه به خسارت‌های وارده این میزان به ۳.۶ درصد کاهش یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟