استاندار اصفهان: واحدهای دامی به بیرون از شهرها منتقل شوند


استاندار اصفهان: واحدهای دامی به بیرون از شهرها منتقل شوند

اصفهان- ایرنا- استاندار اصفهان گفت: سازمان جهادکشاورزی، محیط زیست و آب منطقه‌ای با اعطای مجوزهایی، به انتقال واحدهای گاوداری به بیرون از شهرها و روستاها کمک کنند.

عباس رضایی عصر شنبه در حاشیه هشتمین جلسه کارگروه ماده ۱۱ در استانداری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گذشته به برخی گاوداری‌ها مجوز احداث داده‌ شده است اما با گذشت زمان و وسعت محدوده شهرها و روستاها، این واحدهای دامی در نزدیکی روستا و شهر قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مساله بهداشت محیط و خانواده‌ها و سلامت افراد از هر چیزی مهمتر است، اضافه کرد: این واحدهای دامی به‌دلیل وجود فضولات خود و انباشت حشرات در ماه‌های گرم سال، موجب انتقال بیماری می‌شوند بنابراین انتقال آنها به بیرون شهرها و روستا ضروریست.

استاندار اصفهان همچنین با اشاره به مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب که اخیرا آئین‌نامه آن توسط وزیر نیرو ابلاغ شده‌ است، ادامه داد: این مواد قانونی به صاحبان چاه‌ها اجازه می‌دهد که اگر در محدوده چاه خود زمینی ندارند بتوانند چاه خود را با فاصله‌ای در نزدیک محدوده زمین کشاورزیشان منتقل کنند.

وی تصریح کرد: در کارگروه ماده ۱۱ که امروز برگزار شد به سه گاوداری پروانه‌دار از جمله یک گاوداری‌ در گلپایگان که متقاضی جابه‌جایی چاه‌های مجوزدار خود بودند بر اساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب مجوزهای لازمه داده شد.

رضایی اظهار داشت: موضوع ایجاد یک واحد گاوداری پنج هزار راسی در فریدونشهر نیز در این کارگروه مطرح و مقرر شد بررسی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و در نوع کشت و زرعی که برای علوفه دام‌ها نیاز است، بررسی‌ مجددی انجام شود.

وی واحدهای بزرگ گاوداری را تولیدکننده گاز متان و مُضر و ناسازگار با محیط زیست برشمرد و خاطرنشان کرد: مقرر شد در کنار این گاوداری‌ها، واحدهای دیگری نیز احداث شود تا علاوه بر تولید گوشت دام و شیر، در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا اقدامات مفیدی صورت پذیرد.

استاندار اصفهان، توسعه گاوداری‌های موجود را مشروط به ایجاد این واحدهای دوستدار محیط زیست و حذف‌کننده گاز متان دانست و افزود: دامداران در کنار واحدهای دامی، کشت هیدروپونیک راه‌اندازی کنند و صنف کشاورزی نیز در این زمینه اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی اصفهان در سال جدید باید کشت هیدروپونیک باشد و در صورت نیاز در این راستا تسهیلات نیز ارائه شود.

هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین میزان نیاز به آب است.

بررسی صدور مجوز جابه‌جایی چاه‌های آب طرح‌های دامداری صنعتی بخش کشاورزی برای سرمایه‌گذاران، هماهنگی در باره چگونگی برقی کردن چاه‌های آب کشاورزی، تخصیص برق برای اجرای پمپاژ ثانویه طرح‌های آبیاری کم‌فشار اراضی کشاورزی زیر شبکه و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز گلخانه‌ای در شهرستان‌های دهاقان و مبارکه توسط آب منطقه‌ای از مباحث مطرح شده در این کارگروه بود که مدیران ادارات و سازمان‌های مربوطه به بحث و بررسی در باره آنها پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور