رشد 116 درصدی صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا در 9 ماهه امسال


رشد 116 درصدی صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا در 9 ماهه امسال

رشد 116 درصدی صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا در 9 ماهه امسال سخنگوی گمرک گفت در 9 ماهه امسال صادرات کشور به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با 116 درصد افزایش از لحاظ وزنی و 72 درصد افزایش از لحاظ ارزش به 783 میلیون دلار رسیده است. به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، به نقل از گمرک؛ سید روح الله لطیفی گفت: صادرات کشور به اعضای اتحادیه اقتصادی...

رشد ۱۱۶ درصدی صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا در ۹ ماهه امسال

سخنگوی گمرک گفت در ۹ ماهه امسال صادرات کشور به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با ۱۱۶ درصد افزایش از لحاظ وزنی و ۷۲ درصد افزایش از لحاظ ارزش به ۷۸۳ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، به نقل از گمرک؛ سید روح الله لطیفی گفت: صادرات کشور به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با ۱۱۶ درصد افزایش از لحاظ وزنی و ۷۲ درصد افزایش از لحاظ ارزش به ۷۸۳ میلیون دلار رسید.

سخنگوی گمرک افزود: میزان صادرات کشور طی نه ماهه سالجاری به ۵ کشور ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و روسیه، در مجموع دو میلیون و ۵۱۹ هزار تن و به ارزش ۷۸۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ از افزایش ۱۱۶ درصدی در وزن وهمچنین افزایش ۷۲ در صدی در ارزش برخوردار است.

وی افزود: همچنین میزان واردات ایران از کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نه ماهه سالجاری بیش از دو میلیون ۲۷۴ هزار تن با ارزش ۹۹۱ میلیون دلار بوده است؛ که این میزان نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، ۴۷ درصد افزایش در وزن و حدودا هفت درصد کاهش در ارزش را نشان می‌دهد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: درآبان ماه سالجاری ایران تفاهم نامه‌ای در خصوص تجارت و اعمال تخفیفات ترجیحی در خصوص برخی کالا‌های وارداتی و صادراتی به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرده و تفاهم نامه مذکور از تاریخ پنجم آبان ماه اجرایی شده است.

لطیفی در خصوص سهم کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در تجارت با کشورمان گفت: صادرات ایران به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا، طی نه ماهه سالجاری، حدود دو و ۴۲ صدم درصد از وزن دو و ۴۶ صدم درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین اضافه کرد، واردات ایران از کشور‌های فوق سهمی در حدود ۹ و یک دهم درصد از وزن و سه و یک دهم درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین متوسط ارزش کالا‌های وارداتی از کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا طی نه ماهه سالجاری به ۴۳۶ دلار در هرتن رسیده است.

سخنگوی گمرک ضمن اشاره به میزان کلی تجارت با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا گفت: بیشترین حجم تجارت خارجی کشور با مجموعه کشور‌های اوراسیا با فدراسیون روسیه بوده است، بطوریکه مجموع صادرات ایران به روسیه ۲۷۷ میلیون دلار و میزان واردات از این کشور ۸۶۴ میلیون دلار است که ارزش صادرات ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد و این در حالی است که ارزش واردات از روسیه طی نه ماهه سال ۹۸ هفت درصد کاهش داشته است.

همچنین بیشترین حجم افزایش تجارت خارجی در بین کشور‌های اوراسیا در سال ۹۸، با کشور ارمنستان بوده است که میزان واردات کشور از ارمنستان حدود ۴۹ درصد افزایش و به ۳۱ میلیون دلار رسیده است. صادرات ایران به ارمنستان نیز با رشد ۱۶۹ درصدی به ۳۴۳ میلیون دلار رسیده است که به نسبت این مدت زمانی رشد قابل توجه‌ای را نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403