موفقیت در ساخت و تولید طلا از پلاستیک


موفقیت در ساخت و تولید طلا از پلاستیک

این پلاستیک که برخلاف یک تکه معمولی از فلز روشن طلا در آزمایشگاه تولید شده، با استفاده از نانو بلورهای طلا به همراه الیاف پروتئینی و لاتکس پلیمری نگهداشته شده و چگالی بسیاری کمتری نسبت به طلا معمولی دارد.

تیم تحقیقاتی که این ماده را ساخته است، بر این باور است که وزن این ماده می‌تواند ۵-۱۰ برابر در مقایسه با طلای ۴/۳ (طلا مورد استفاده در جواهرسازی که ۴/۱ آن مس است) سبکتر باشد و به همین دلیل می‌تواند منجرب به ساخت زیورآلات سبک‌تر شود.

دانشمند موادشناسی رافائل موزنگا می‌گوید: این ماده طلاییست با خواص پلاستیک. به عنوان یک قاعده کلی، این دستاورد به ما اجازه می‌دهد تا هر نوع از طلا را که خواستیم با هر ویژگی خاصی تولید کنیم. برای رسیدن به این نتایج دانشمندان نانو ذرات کریستالی طلا را با الیاف پروتئینی و لاتکس پلیمری، به همراه آب و نمک ترکیب کردند تا یک ترکیب ژل مانند بدست آید. هنگامی که الکل در محفظه‌ای از گاز CO۲ با فشار بالا قرار می‌گیرد، الکل با CO۲ واکنش داده و باعث ایجاد یک آئروژل می‌شود. با استفاده از گرما (دما ۱۰۵ درجه سلسیوس) این آئروژل را میتوان قالب گیری کرد.

به هنگام افتادن درست مانند یک پلاستیک رفتار می‌کند، اما با خلوص ۱۸ عیار از طلا. به گفته محققین این دستاورد می‌تواند یک حوزه جدید در زمینه صنعت آلیاژ طلا بگشاید.

در واقع عامل اصلی ایجاد کننده این سبکی در این ماده، وجود حفره‌های هوایی میکروسکوپی است که باعث می‌شود چگالی آن تا حد زیادی نسبت به طلا ۱۸ عیار کاهش پیدا کند.

با این حال، از آنجا که مردم تصور می‌کنند وزن تاثیر مستقیم بر کیفیت طلا دارد، احتمال استفاده از این ماده صنعت زیورآلات سازی کم است، اما می‌توان از آن در سایر صنایع استفاده کرد.

sciencealert.com

۲۱۲۱

کد خبر 1342686

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج