مرز خسروی 250 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌ها نیاز دارد


مرز خسروی 250 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌ها نیاز دارد

کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه با اشاره به تردد بیش از 300 هزار زایر اربعین از مرز خسروی در سال جاری گفت: این مرز برای پذیرش بیش از 500 هزار زایر در سال آینده و برای تکمیل زیرساخت‌های جانبی به 200 تا 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

هوشنگ بازوند روز شنبه در ستاد اربعین استان که در سرسرای امید استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: برای بهتر برگزار کردن مراسم اربعین در سال های آینده از مرز خسروی ۲۰ مسئله جدی شناسایی شده که باید همین حالا به فکر برطرف کردن آنها باشیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید سعی کنند اعتبار پروژه های اربعین را از منابع وزارتخانه ها جذب کنند، افزود: هفته آینده بودجه مراسم اربعین در مجلس بررسی و مصوب می شود اما دستگاه ها هر کدام باید برای تامین اعتبارات موردنیاز از منابع داخلی هم کمک بگیرند.

بازوند در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: برای برگزاری باشکوه تر مراسم اربعین باید از ظرفیت ها و مشارکت های مردمی استفاده بهینه تری کنیم و نباید فقط به نصب بنر و ایجاد موکب خالی اکتفا کرد، بلکه باید خدمات دهی به زوار را جدی تر در دستور کار قرار دهیم.

استاندار کرمانشاه بازگشایی مرز خسروی را یادگار ارزشمند سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی دانست و افزود: فرماندار قصرشیرین ظرف ۱۰ روز باید مشکلات و مسائل زوار اربعین در منذریه عراق را شناسایی کرده تا در تفاهم نامه ای با استاندار دیاله از هم اکنون رفع آنها را در دستور کار قرار دهیم.

بازوند در ادامه تعویض درهای وردی و خروجی مرز، افزایش گیت ها، آسفالت، روکش و تعمیر جاده های دسترسی به مرز خسروی، گازکشی به خسروی، احداث سایبان، استقرار چشمه های دستشویی و حمام در مرز خسروی، قصرشیرین، پارکینگ ها، جدا سازی جاده کامیون های باری و مسافری بری و تجهیز قرارگاه اربعین به سیستم سرمایشی را از جمله مواردی دانست که باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان با تقدیر از خدمات شرکت توزیع نیروی برق و شرکت آب و فاضلاب استان در اربعین سال ۹۸ گفت: باید روشنایی کمربندی خسروی - قصرشیرین در دستور کار قرار گیرد.

اولویت دسترسی ۲ جاده تنگ حمام و شیلات قصرشیرین به خسروی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه، راه های دسترسی به مرز خسروی را در اولویت اول ستاد اربعین استان دانست و گفت: جاده خسروی قسمت شیلات و جاده تنگ حمام به خسروی برای موارد اضطراری باید در اولویت باشد، زیرا پیش بینی می شود سال آینده ۲ برابر امسال زوار از مرز خسروی تردد کنند.

محمدابراهیم الهی تبار، ساماندهی بار ترافیکی سه راهی نصرت آباد قصرشیرین به میدان امام حسین (ع) را از دیگر اولویت های این ستاد اعلام کرد افزود: مهندسی این سه راه برای پذیرش حجم بالایی از تردد زوار باید بازنگری و همچنین موکب بزرگی همراه با آشپزخانه و سرویس های بهداشتی برای ارایه خدمات به زوار در این محل ایجاد شود.

وی گفت: همچنین افزایش گیت ها و نصب درهای بزرگ ورود و خروج مسافر از مرز خسروی، راه اندازی سامانه ورود و خروج ماشین آلات به استان را از دیگر مواردی دانست که برای بهتر برگزار کردن مراسم اربعین در سال آینده به آن باید توجه کرد.

گیت های مرز خسروی باید به ۵۰ عدد افزایش یابد

رییس قرارگاه اربعین استان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: درهای ورودی و خروجی مرز خسروی جوابگوی ۵۰۰ هزار زوار اربعین در سال آینده نیست باید عرض درهای آن از ۱۰ متر به ۵۰ متر و شمار گیت های آن از ۲۹ به ۵۰ گیت افزایش یابد.

جعفر همتی در این جلسه خواستار آماده سازی سه جاده دسترسی در کنار کمربند اصلی قصرشیرین به خسروی (جاده قدیم خسروی - قصرشیرین، جاده قسمت شیلات و جاده تنگ حمام خسروی) شد.

وی همچنین؛ گازکشی به مرز خسروی، کمک به روشنایی کمربند قصرشیرین - خسروی، انتقال آشپزخانه اصلی به خسروی برای دسترسی آسان تر، اصلاح هندسی سه راهی نصرت آباد، نصب ۲۵۰ چشمه دستشویی (۱۰۰ چشمه در خسروی، ۱۰۰ چشمه در قصرشیرین و ۵۰ چشمه در موکب ها و پارکینگ ها) شد.

همتی در ادامه بازسازی و تجهیز اردوگاه های اربعین در قصرشیرین، نصب سایبان در مرز، نصب وسایل سرمایشی در قرارگاه اربعین و موکب ها، احداث پمپ های گازوئیل و بنزین را از دیگر موارد عنوان کرد که ستاد اربعین باید تا سال آینده در دستور کار قرار دهد.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌عالیات به عراق مطرح بوده که بعد از سالها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین جهت مسوولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق