روایت افول آمریکا و تنفر از ایالات متحده در منظر جامعه جهانی


روایت افول آمریکا و تنفر از ایالات متحده در منظر جامعه جهانی

ریچارد ویک در مقاله اخیر خود در مرکز تحقیقاتی پیو، درباره افول آمریکا از منظر جامعه جهانی و افزایش افکار آمریکاستیزی در سطح جهانی، به تحقیق پرداخته و میزان رشد افکار آمریکا‌ستیزی از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ را بررسی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ریچارد ویک در مقاله اخیر خود در مرکز تحقیقاتی پیو، درباره افول آمریکا از منظر جامعه جهانی و افزایش افکار آمریکاستیزی در سطح جهانی، به تحقیق پرداخته و میزان رشد افکار آمریکا‌ستیزی از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ را بررسی کرده است.

ریچارد ویک مدیر تحقیقات بر افکار عمومی بین المللی، در مرکز تحقیقاتی پیو است، وی در زمینه افکار عمومی بین المللی به تحقیق و ارائه مقالات پژوهشی فعالیت می‌کند. وی صاحب چندین مقاله پژوهشی در مورد افول سیاست های آمریکا در افکار عمومی جهانی، ظهور قدرت چینی، دموکراسی و جهانی شدن است که توسط این مرکز تحقیقاتی منتشر شده است. از جمله آثار مهم وی میتوان به مقالاتی همچون، مخدوش شدن چهره ایالات متحده در افکار عمومی در دولت ترامپ (Wike, U.S. Image Suffers as Publics Around World Question Trump’s Leadership, 2017)، پسا-برگزیت، اروپا به اتحادیه اروپا مشتاق‌تر خواهد شد (Wike, Post-Brexit, Europeans More Favorable Toward EU, 201، حمایت گسترده از نمایندگان و دموکراسی مستقیم در سطح جهانی (Wike, Globally, Broad Support for Representative and Direct Democracy, 2017)، افکار عمومی نقش چین را در جهان در اولویت می‌بینند، آمریکا را به عنوان تهدید بزرگ می‌شناسند (Wike, Chinese Public Sees More Powerful Role in World, Names U.S. as Top Threat, 2016) ، حمایت جهانی از اصل آزادی بیان، اما مخالفت با برخی از گفتارها (Wike, Global Support for Principle of Free Expression, but Opposition to Some Forms of Speech, 2015) اشاره کرد. وی همچنین برای بسیاری از رسانه‌ها، مطبوعات و دیگر اندیشکده‌های آمریکایی و انگلیسی همچون آتلانتیک ، ،فاینانشیال تایمز ، گاردین ، پولیتیکو ، فارین پالیسی ، سی‌ان‌ان ، بی‌بی‌سی ، سی‌ان‌بی‌سی و بسیاری از دیگر مطبوعات آنلاین و نشریه‌ای آمریکا و انگلستان قلم زده است. ریچارد ویک یک چهره سرشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی است که بارها توسط رسانه‌هایی همچون وال استریت ژورنال ، واشنگتن پست ، ان‌بی‌سی ، ان‌پی‌آر دوچه وله ، فرانس 24 ، الجزیره و سی‌ان‌ان مورد گفتگو و مصاحبه قرار گرفته است. وی همچنین برای کنفرانس‌ها و سمینارهای دولتی، مطبوعاتی، دانشگاهی، تجاری سخنرانی کرده است، وی دارای مدرک دانشگاهی دکتری از دانشگاه اِموری واقع در آتلانتای ایالت جورجیا در رشته علوم سیاسی است. ریچارد ویک قبل از شروع همکاری خود با مرکز تحقیقات پیو در پژوهشکده دیگری به نام مرکز تحقیقات گرینبرگ کوینلن روزنر به عنوان عضو ارشد فعالیت می‌کرده است.

بر اساس داده‌هایی که ریچارد ویک در این مقاله، به آن استناد کرده است میزان نفرت جهانی از آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ افزایش چشمگیری داشته است (Wike, Trump Ratings Remain Low Around Globe, 2020).
از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، آمریکاستیزی در سطح جهان به شدت افزایش یافته است. ریچارد ویک در آماری که از نظرسنجی خود در کشورهای مختلف جهان در مرکز مطالعات آمریکایی پیو منتشر کرده، نشان می‌دهد که رتبه جهانی محبوبیت ترامپ مشابه رتبه جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا است.
در دوران ریاست‌جمهوری بوش پسر در آمریکا، عدم محبوبیت وی در داخل آمریکا، موجب شد تا میانگین حمایت‌های بین‌اللمی و افکار عمومی در سطح جهان از ایالات متحده تا سطح چشمگیری کاهش یابد.
در سال 2007 درصد کسانی که معتقد بودند بوش در امور جهانی به درستی عمل کرده است، در میان کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس تنها به 21 درصد می‌رسید. مردم ایتن کشورها در نظرسنجی سال 2019 نیز همین 21 درصد ترامپ را تایید می‌کردند.

روایت افول آمریکا و تنفر از ایالات متحده در منظر جامعه جهانی
ویک اما در ادامه مقاله خود تصریح کرد در حال حاضر نگرانی‌هایی که منجر به نگرش منفی جهانی نسبت به ایالات متحده شده، با چالش‌های دوره ریاست‌جمهوری بوش تفاوت بسیاری دارد.
در دوره بوش زمانی که نفرت از آمریکا به بالاترین سطح جهانی خود رسید، ایالات متحده به عنوان یک قدرت بزرگ کنترل نشده تلقی می‌شد که منافع خود را یک جانبه دنبال می‌کرد و به استانداردها و موسسات بین‌المللی توجهی نداشت اما در دوره ترامپ شرایط کاملا برعکس است؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده حتی دیگر یک قدرت بزرگ در جهان محسوب نمی‌شود. بلکه چین و دیگر قدرت‌های نوظهور به شکل فزاینده‌ای سلطه آمریکا در زمینه‌های مختلف را به چالش کشیده‌اند؛ تغییری که چه شهروندان عادی و چه سیاست‌گذارن و تحلیلگران، آن را به خوبی درک می‌کنند.
ریچارد ویک در مقایسه با نظرسنجی های سال‌های گذشته خود در مرکز مطالعات پیو به این نکته اشاره کرد که در سال 2018 حدود 70 درصد در 25 کشور معتقد بودند که چین نسبت به 10 سال گذشته نقش بسیار مهمی در امور جهانی ایفا می‌کند؛ درحالی که تنها 31 درصد این احساس را نسبت به آمریکا داشتند.
در سال 2015 حدود 48 درصد از 40 کشور معتقد بودند که روزی چین به عنوان قدرت بزرگ جایگزین آمریکا خواهد شد؛ درحالی که فقط 35 درصد اعتقاد داشتند که آمریکا در قدرت باقی خواهد ماند. درواقع در نظر بسیاری از افکار عمومی، قدرت غالب گذشته آمریکا به یک قدرت کوچک تبدیل شده است.
در خلال 3 سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، افولِ دیدگاه‌های مثبت نسبت به ایالات متحده با این احساس همراه بود که تعهد آمریکا به رهبری جهانی رو به زوال است. همچنین بسیاری از مردم در سراسر دنیا معتقدند که آمریکا با ریاست ترامپ، درحال دور شدن از نقش فعال خود در امور جهانی است.
بنابر داده‌های این گزارش، جوامع بین‌المللی هیچ یک از سیاست‌های خارجی ترامپ را تایید نمی‌کنند و مخالف آن هستند، این مخالفت‌ها نشان می‌دهد که جوامع بین‌الملل دیگر آن نگاه کلاسیک به رهبری آمریکا در سطح بین الملل را ندارد، چرا که سیاست‌های خارجی آمریکا بخصوص در دوران ترامپ تنها منافع آمریکا را در نظر گرفته است.

یکی از این سیاست های خارجی دونالد ترامپ که افول آمریکا در سطح جامعه جهانی را تسریع کرد، افزایش نرخ تعرفه های گمرکی با برخی از کشورها بود. غیر از رژیم‌صهیونیستی، کمتر مردمی در جهان با افزایش نرخ تعرفه‌های گمرکی موافق بودند. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که مشارکت‌کنندگان مخالف افزایش تعرفه‌های گمرکی نه تنها ساکنین کشورهای قربانی این سیاست، بلکه حتی ساکنین کشورهایی هستند که قربانی این سیاست نبودند اما از سیاست افزایش تعرفه‌های گمرکی حمایت نکردند.
خروج آمریکا از توافق های بین المللی برای حل و فصل مشکلات جهان شمول همچون تغییرات آب‌و‌هوایی از دیگر دلایلی است که اعتماد جوامع بین‌اللملی به آمریکا را از بین برده است. خروج آمریکا از توافق بین‌المللی رفع مشکلات ناشی از تغییرات آب هوایی در دولت ترامپ انجام شد.

روایت افول آمریکا و تنفر از ایالات متحده در منظر جامعه جهانی
خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، ممناعت از ورود مهاجران به آمریکا، احداث دیوار مرزی با مکزیک توسط آمریکا از دیگر نکاتی است که موجب افول آمریکا از منظر جامعه جهانی شده است، این امر باعث شده همزمان افکار آمریکاستیزی در سطح جهان افزایش یابد.

روایت افول آمریکا و تنفر از ایالات متحده در منظر جامعه جهانی
ریچارد ویک در این گزارش ثابت کرد افول آمریکا از منظر جهانی در زمان ترامپ سرعت بیشتری به خود گرفته است، وی در این گزارش با استفاده از داده‌های آماری خود نشان داد که سطح اعتماد مردم جهان به رهبران جهان به گونه‌ای است که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا از کمترین سطح اعتماد از منظر جهانی برخوردار است.

روایت افول آمریکا و تنفر از ایالات متحده در منظر جامعه جهانی
در سال‌های جنگ جهانی دوم مردم اروپا همینطور مردم ایالات متحده معتقد بودند که ایالات متحده اقتدار خود را به روش‌های مثبتی در کمک به ایجاد پایه‌های نظام لیبرالی اعمال می‌کند.
اما هم اکنون مردم جهان به ویژه اروپایی‌ها معتقدند که واشنگتن نقش بسیار کمی در حل مشکلات جهانی دارد. در نظرسنجی سال 2018 از نظر حدود سه چهارم از آلمانی‌ها و سوئدی‌ها، آمریکا کمک زیادی به مقابله با چالش‌های بزرگ جهانی نمی‌کند و این حالت به ویژه در دولت ترامپ بسیار افزایش یافته است.


در حال حاضر از نظر بسیاری از مردم، آمریکا مسئول فروپاشی نظام بین‌المللی است. مرکز مطالعاتی پیو در سال 2019 به این نتیجه رسید که مخالفت‌های شدیدی نسبت به سیاست‌های تجاری ترامپ وجود دارد و همه حالت‌ها نشان می‌دهد که آمریکا توجهی به تعهدات بین‌المللی نداشته و میان خود و سایر کشورهای جهان سد ایجاد می‌کند.


منابع:


Center, P. R. (n.d.). Pew Research Center. Retrieved from Richard Wike: https://www.pewresearch.org/staff/richard-wike/
Wike, R. (2015, November 2015). Global Support for Principle of Free Expression, but Opposition to Some Forms of Speech. Retrieved from Pew Research Center: https://www.pewresearch.org/global/2015/11/18/global-support-for-principle-of-free-expression-but-opposition-to-some-forms-of-speech/
Wike, R. (2016, October 05). Chinese Public Sees More Powerful Role in World, Names U.S. as Top Threat. Retrieved from Pew Research Center.: https://www.pewresearch.org/global/2016/10/05/chinese-public-sees-more-powerful-role-in-world-names-u-s-as-top-threat/
Wike, R. (2017, October 16). Globally, Broad Support for Representative and Direct Democracy. Retrieved from Pew Research Center: https://www.pewresearch.org/global/2017/10/16/globally-broad-support-for-representative-and-direct-democracy/
Wike, R. (2017, June 15). Post-Brexit, Europeans More Favorable Toward EU. Retrieved from Pew Research Center: https://www.pewresearch.org/global/2017/06/15/post-brexit-europeans-more-favorable-toward-eu/
Wike, R. (2017, June 26). U.S. Image Suffers as Publics Around World Question Trump’s Leadership. Retrieved from Pew Research Center: https://www.pewresearch.org/global/2017/06/26/u-s-image-suffers-as-publics-around-world-question-trumps-leadership/
Wike, R. (2020, January 8). Trump Ratings Remain Low Around Globe. Retrieved from Pew Research Center.: https://www.pewresearch.org/global/2020/01/08/trump-ratings-remain-low-around-globe-while-views-of-u-s-stay-mostly-favorable/
Wike, R. (2020, January 08). Trump Ratings Remain Low Around Globe. Retrieved from Pew Research Center: https://www.pewresearch.org/global/2020/01/08/trump-ratings-remain-low-around-globe-while-views-of-u-s-stay-mostly-favorable/



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش