المانیتور: رونمایی معامله قرن، شانس نتانیاهو را در انتخابات بالا نمی‌برد


المانیتور: رونمایی معامله قرن، شانس نتانیاهو را در انتخابات بالا نمی‌برد

تصور دونالد ترامپ درباره اینکه با رونمایی از معامله قرن تا قبل از انتخابات 2 مارس اسرائیل می‌تواند به بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در این انتخابات کمک کند، خلاف واقع امر است.

به گزارش مشرق، یک نویسنده صهیونیست می‌گوید، اگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات پیش روی اسرائیل، از طرح معامله قرن رونمایی کند، «بنی گانتز» (رهبر ائتلاف آبی و سفید و رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات) قصد ندارد مثل قبل با رئیس جمهور آمریکا بر سر این طرح بحث‌وجدلی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

گانتز: نتانیاهو مناسب نخست‌وزیری نیست

«بن کاسپیت» نویسنده صهیونیستی در یادداشتی که در پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» منتشر کرد، آورده است: «ائتلاف آبی و سفید در حال حاضر به انجام رایزنی‌های محرمانه با دولت آمریکا به منظور به تعویق افتادن اعلام معامله قرن تا بعد از انتخابات دوم مارس اکتفا کرده است، زیرا در داخل اسرائیل خیلی‌ها معتقدند که ترامپ می‌خواهد با اعلام معامله قرن به تصور خود یک بار دیگر به بنیامین نتانیاهو برای موفقیت در انتخابات کمک کند».

نویسنده صهیونیست ادامه داد: «با وجود اینکه گانتز در بدو امر انتقادهایی از معامله قرن دولت ترامپ داشت، اما دولت ترامپ تحت تاثیر این انتقادها قرار نگرفت، از همین رو در مرحله آتی ائتلاف آبی و سفید تصمیم گرفت دست از انتقاد بردارد و فقط در پشت پرده با آمریکا بحث کند یعنی مخالفت‌های شدید ائتلاف آبی و سفید پشت درهای بسته بماند، زیرا گانتز و دیگر رهبران حزب متبوع او به دنبال تقابل با ترامپ و تیم او نیستند».

بن کاسپیت با تاکید بر اینکه گانتز از عواقب تقابل با ترامپ و طرح وی باخبر است، گفت: رهبر ائتلاف آبی و سفید می‌داند که مخالفت با معامله قرن موجب نزدیک‌تر شدن بیشتر ترامپ به نتانیاهو می‌شود از همین این ائتلاف فقط به ابراز امیدواری درباره رفتار درست آمریکا در موضوع معامله قرن بسند کرد و وارد جزئیات نشده است و اگر ترامپ همچنان اصرار بر ارائه معامله قرن داشته باشد ائتلاف آبی و سفید نهایتا طرح جایگزین خود را برای حل و فصل مناقشه با فلسطینی‌ها ارائه خواهد داد.

وی تاکید کرد: «گانتز پیش‌تر می گفت که آمریکایی‌ها محتاط خواهند بود و هیچ طرحی را تا قبل از انتخابات اسرائیل اعلام نخواهند کرد، زیرا یک دخالت آشکار از سوی آمریکا خواهد بود؛ اما بعدا معلوم شد که آمریکایی‌ها به حرف گانتز اهمیتی ندادند و آوی برکویچ فرستاده جدید خود را به اسرائیل فرستادند. او یک سری دیدارها با نتانیاهو داشت، اما محتوای دیدارها محرمانه ماند. محافل نزدیک به این دیدارها هم گفتند برکویچ در این مقطع به دنبال ایجاد تغییرهای نهایی در پیش نویس معامله قرن است او با گانتز هم دیدار کرده بود و گانتز به او گفته بود که با اعلام معامله تا قبل از انتخابات اسرائیل مخالف است».

نویسنده صهیونیست در ادامه یادداشت خود مرحله آتی را به دلیل مطرح بودن موضوع اعلام معامله قرن پرتنش پیش بینی کرد و گفت: «رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت معامله قرن را احتمالا ترامپ قبل از انتخابات اسرائیل اعلام خواهد کرد با این ادعا که معامله قرن ربطی به بحران سیاسی اسرائیل ندارد و مخالفت گانتز با این اقدام آمریکا هم روی آن تاثیر نخواهد گذاشت از این لحاظ که ترامپ به دنبال حل مناقشه فلسطین و اسرائیل است که یک راه حل نهایی، دراز مدت و باثبات است».

بن کاسپیت در پایان آورده است: ما ضرورتا با بحران‌های سیاسی فلسطینی و اسرائیل مرتبط نیستیم اما ائتلاف آبی و سفید آنچنان هم تحت تاثیر اعلام معامله قرن قرار نمی‌گیرد زیرا این طرح هم نتانیاهو را از مسائلی که با آن گریبانگیر است نجات نمی‌دهد و اگر نتانیاهو به این طرح هم آری بگوید گانتز هم از آن استقبال خواهد کرد تا موافقت نتانیاهو با معامله قرن آمریکا، برای ماندن دوباره او در قدرت، چیزی که خودش آرزوی آن را دارد، فرصت ندهد.

سومین انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی ظرف یک سال اخیر به دلیل عدم موفقیت در تشکیل کابینه در ماه مارس برگزار می‌شود.

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی دو انتخابات زودهنگام در ۹ آوریل(۲۰ فروردین ۹۸) و ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برگزار کرد اما دولت ائتلافی هنوز تشکیل نشده است.

به دنبال دومین انتخابات که بر اساس نتایج آن بنیامن نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز، رهبر ائتلاف آبی و سفید موفق به تشکیل ائتلاف اکثریت نشدند و بر سر تشکیل دولت وحدت هم به توافق نرسیدند٬ «رئوون ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی به کنست مهلت داد تا کابینه تشکیل دهد، اما مهلت کنست هم به پایان رسید و کابینه تشکیل نشد.

کنست رژیم صهیونیستی در ۲۱ آذر ماه پیش‌نویس لایحه انحلال بیست و دومین دوره خود را تصویب کرد تا زمینه برگزاری انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی در ماه مارس آینده فراهم شود.

معلوم نیست حتی انتخابات سوم رژیم صهیونیستی ظرف یک سال اخیر نیز بتواند به تشکیل یک کابینه منجر شود. وضعیت آینده سیاسی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی این رژیم هم به دلیل مطرح بودن اتهام‌های مرتبط با رشوه و سوء‌استفاده از قدرت علیه وی نامعلوم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر