شیراز، کلانشهری با هوای پاک و آسمان آبی


شیراز، کلانشهری با هوای پاک و آسمان آبی

شیراز - ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ، هوای پاک و آسمان آبی کلان شهر شیراز را موهبتی برای این شهر دانست و بر لزوم پاسداشت و مراقبت از آن تاکید کرد و گفت: در سال جاری تا کنون 94 درصد روزهای شیراز هوا سالم و پاک بوده است.

حمید ظهرابی روز شنبه در محل تالاب کمجان فارس گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت ۲۹ دی ماه روز هوای پاک افزود: ۶ درصد از روزهای سال نیز روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس ارزیابی شده است این رقم در مقایسه با سایر کلانشهرها عدد مناسب و امیدوار کننده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه مهمترین مشکلات هوا در کلانشهرها غبار محیطی است گفت: عامل اصلی آلودگی هوا ذرات معلق ریز است تشکیل غبار محیطی می کند و منشاء متفاوت دارد ، برخی مناطق این ذرات از خودروها بعضی مناطق دیگر از صنعت و طبیعت است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با تاکید بر اینکه شیراز در بین کلانشهرهای کشور شرایط هوای نسبتا خوبی دارد گفت: شیراز از توسعه صنعتی بازمانده و شرایط اقلیمی هم کمک کرده و موجب شده تا هوای شیراز تا کنون در شرایط مناسبی باشد.

وی بر لزوم مراقبت از این شرایط تاکید و اضافه کرد: در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید تلاش بیشتری شود و انتشار آلودگی خودرویی کنترل گردد ، در بخش صنعت هم همه تلاش‌ها روی پایش است ، انتقال صنایع بزرگ با جدیت دنبال شده کارخانه تولید ریشمک از شیراز منتقل شده و کارخانه روغن نباتی هم ۸۰ درصد منتقل شده و ۲۰ درصد در حال انجام است ، کارخانه تولید پشم شیشه و ایزوگام هم در حال انتقال به محل جدید و خارج از شهر است.

کارخانه سیمان فارس عزم و اراده برای انتقال ندارد

ظهرابی بر لزوم شکل گیری اراده جدی برای انتقال کارخانه سیمان فارس تاکید کرد و گفت: کارخانه سیمان فارس جزء صنایع آلوده است و با وجود اینکه ۱۵ درصد کار انتقال به محل جدید انجام داده ولی عزم جدی و اراده مناسب برای انتقال این کارخانه وجود ندارد ، ما از ابزارهای قانونی باید استفاده کنیم تا این کارخانه نیز از شیراز خارج شود ، برای ما سلامتی مردم مهم است و به رغم اینکه این صنایع قبل از ایجاد مناطق مسکونی احداث شده است ولی باید از شیراز خارج شوند .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: پیگیری قضایی در سطح استان و در سطح کشور برای انتقال کارخانه سیمان فارس انجام شده ولی باز هم باید در تامین اجتماعی کشور اراده بیشتری به وجود آید و آنها به عنوان سرمایه گذار اصلی پیگیر انتقال این کارخانه باشد بنا بر این ناچاریم فشار بیشتری برای انتقال این کارخانه اعمال کنیم .

۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک است و به همین مناسبت برنامه های نمادین دراستان فارس انجام می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت