فواید و مضرات هوش مصنوعی


فواید و مضرات هوش مصنوعی

ایتنا - مفهوم هوش مصنوعی بیش از نیم‌قرن است که بر سر زبان‌ها افتاده است و بسیاری از ما در دوره‌ای از هیجان و نومیدی از این محصول زندگی کرده‌ایم. بااین‌حال، پیشرفت‌های اخیر در تکنیک‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی همراه با افزایش عظیم قدرت محاسباتی داده‌های بی‌شمار موجود موجب پیشرفت‌های چشمگیر و ملموسی در این فناوری شده است.

هوش مصنوعی این روزها روش انجام کارها را دچار تغییر و تحول کرده است. با این‌ حال، این فناوری جنبه‌های مخرب زیادی دارد و کسب‌ و کارها و سیاستگذاران باید سعی کنند که از آثار مخرب آن جلوگیری کنند.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب سایت خبری تحلیلی Towards data science، مفهوم هوش مصنوعی بیش از نیم‌قرن است که بر سر زبان‌ها افتاده است و بسیاری از ما در دوره‌ای از هیجان و نومیدی از این محصول زندگی کرده‌ایم. با این‌ حال، پیشرفت‌های اخیر در تکنیک‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی همراه با افزایش عظیم قدرت محاسباتی داده‌های بی‌شمار موجود موجب پیشرفت‌های چشمگیر و ملموسی در این فناوری شده است.

در حال حاضر شرکت‌ها از تکنیک‌های هوش مصنوعی در فروش و بازاریابی استفاده می‌کنند تا محصولات را بر اساس خواسته مشتریان به آنها پیشنهاد دهند.
همچنین هوش مصنوعی در فرایند تولید، با استفاده از "یادگیری عمیق" و انجام محاسبات حجم بالایی از داده‌های حسگرها، فرایند تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده را بهبود می‌بخشد.

همچنین کمپانی‌ها با به‌کارگیری الگوریتم‌های ساده می‌توانند خطوط مونتاژ سازه‌های بسیار پیشرفته‌ای را کنترل کرده و اختلالات آنها را پیدا کنند.
تحقیقات اخیر صدها مورد از این قبیل را در کسب‌وکارها ثابت کرده‌اند که در کنار هم می‌توانند سالانه بین 3.17 یورو
اگر سیاست‌گذاران و کسب و کارها برای جذب فواید هوش مصنوعی هوشمندانه و سریع عمل کنند، این فناوری احتمالاً ارزش عظیمی را برای همه ما ایجاد خواهد کرد
الی 5.25 تریلیون یورو درآمد ایجاد کنند.

از طرف دیگر، چالش‌هایی نیز با ظهور این فناوری در زندگی بشر ایجاد شده‌اند.
در صورتی‌ که فرایند خودکارسازی با همین سرعت پیش برود، حدود 375 میلیون کارگر در سراسر جهان تا سال 2030 باید گروه‌های شغلی خود را تغییر دهند.
ماهیت در هر نوع شغلی به‌احتمال‌زیاد تغییر خواهد کرد زیرا مردم مجبور به تعامل با ماشین‌های هوشمند در محل کار هستند.
فواید و مضرات هوش مصنوعی

این امر باعث ایجاد نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید و کمپانی‌های ارائه‌دهنده این مهارت‌ها خواهد بود، و سیاستگذاران در مقیاس گسترده با چالش آموزش و بازآموزی نیروی کار روبرو می‌شوند.
همچنین کارگران با مهارت پایین با افزایش تقاضا برای مشاغل بامهارت بالا از کسب شغل بازمی‌مانند و همین امر منجر به عدم تعادل شدید اقتصادی شود.

فراگیر شدن هوش مصنوعی همچنین می‌تواند سؤالات اخلاقی چالش‌برانگیزی را ایجاد کند.
برخی از این موارد ممکن است مربوط به استفاده و سوءاستفاده احتمالی از این فناوری در زمینه‌هایی نظیر نظارت عمومی و برنامه‌های کاربردی پیشرفته نظامی تا رسانه‌های اجتماعی باشد.

الگوریتم‌ها و داده‌هایی که برای آموزش آنها به کار می‌رود ممکن است تعصبات جدیدی را ایجاد کرده یا موجب نهادینه شدن تعصبات موجود شوند.
سایر نگرانی‌های مهم شامل استفاده از اطلاعات شخصی، حریم خصوصی، امنیت سایبری و "جعل عمیق" است که برای دستکاری برخی نتایج انتخاباتی یا تقلب در مقیاس بزرگ جهانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

علیرغم این چالش‌ها، اگر سیاست‌گذاران و کسب و کارها برای جذب فواید هوش مصنوعی هوشمندانه و سریع عمل کنند، این فناوری احتمالاً ارزش عظیمی را برای همه ما ایجاد خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان