مادران باردار و نوزادان سمنان در طرح کوهورت پایش می‌شوند


مادران باردار و نوزادان سمنان در طرح کوهورت پایش می‌شوند

سمنان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: طرح تحقیقاتی کوهورت به منظور پایش مادران باردار و فرزند آنان از جنینی تا پنج سالگی، در سمنان همزمان با استان‌های یزد، اصفهان و شهرستان‌های رفسنجان و ساری اجرا می‌شود.

نوید دانایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا طرح کوهورت را تحقیقاتی آینده‌نگر عنوان و بیان کرد: طرح کوهورت سلامت کودکان را از مراحل جنینی تا سن ۵ سالگی مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی افزود: مادران ساکن در شهرستان های استان سمنان پس از تایید بارداری و قبل از هفته پانزدهم بارداری می‌توانند به منظور شرکت در این طرح به مرکز بهداشت شهرستان سمنان یا مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین(ع) مراجعه کنند.

دانایی پایان خرداد ۱۳۹۹ را آخرین فرصت ثبت‌نام در این طرح عنوان و اضافه کرد: بررسی شاخص هایی مانند تغذیه، سبک زندگی، مسایل شغلی والدین و تاثیر آلودگی آب و هوا بر روی جنین و نوزادان، بخشی از موارد مد نظر در این طرح پژوهشی است.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته این تحقیقات آغاز شد، افزود: بر اساس مطالعات و بررسی‌های وزارت بهداشت و درمان بر بافت جمعیتی کشور، این طرح در سال‌های گذشته به سه استان سمنان، یزد و اصفهان، سپرده شد و امسال استان‌های مازندران و کرمان نیز برای اجرای این طرح اضافه ‌شدند.

این مقام مسوول با بیان اینکه منافع طرح تحقیقاتی کوهورت مشمول کل جمعیت می‌شود، بیان کرد: بخشی از هزینه‌های اجرای این طرح در استان سمنان توسط دانشگاه علوم پزشکی استان و بخشی دیگر نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین خواهد شد.

وی، مشارکت در این طرح را اختیاری دانست و اجرای آن نیز هیچ هزینه‌ای بر خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، استقبال شهروندان از این طرح را مطلوب ارزیابی‌کرد و افزود: خانواده های بسیاری از زمان آغاز این طرح به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کردند که این استقبال بالا نشانه میزان توجه شهروندان این استان به مساله سلامت است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح سطح سلامت افراد جامعه ارتقا یابد و نتایج مطالعات در درمان بیماری های احتمالی و پیشگیری از آن موثر واقع شود.

دانایی با اشاره به اینکه در گام نخست طرح تحقیقاتی کوهورت، مادر و جنین تا پنج سالگی زیر نظر قرار گرفته و دقیق ارزیابی می‌شوند، افزود: هرگونه تغییر و انحرافی در سلامت مادران و جنین در این طرح ارزیابی می‌شود و اقدامات لازم برای اصلاح آن انجام خواهد گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، هدف نخست این طرح را مطالعه سلامت مادران و نوزادان، پیگیری دقیق و همه جانبه رشد و تکامل همه جانبه جنین و سلامت مادران دانست و تصریح کرد: هدف دوم اجرای طرح تحقیقاتی کوهورت بررسی اتفاق‌ها در دوره جنینی است تا شرایط سلامت مادران و فرزندان نسل آینده از مخاطرات نجات پیدا کند.

وی در ادامه گفت: با پیگیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان، زیرساخت های لازم برای این طرح از جمله محل نگهداری نمونه آزمایش‌ها که هزینه زیادی به دنبال داشت، فراهم شده و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و پذیرش در طرح می توانند قبل از هفته پانزدهم بارداری به مرکز بهداشت شهرستان سمنان یا مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین(ع) مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۳۳۳۳۵۸۸۴ تماس بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه