مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت


مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- وقوع سیل و خسارت گسترده ، تایید صلاحیت 30 داوطلب انتخابات مجلس ، برگزاری راهپیمایی میثاق با ولایت، تقدیر از صادرکنندگان برتر، سقوط آذرخش بندرعباس به لیگ دسته اول و آزادی قدیمی ترین زندانی هرمزگان از جمله مهمترین اخبار استان در هفته گذشته است.

هرمزگان در هفته گذشته (۲۱ تا ۲۷ دیماه) شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش مهمترین این رخدادها مرور می شود.

سیاسی

رییس ستاد انتخابات هرمزگان گفت: براساس بررسی‌های هیات مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از مجموع ۱۱۳ داوطلب نمایندگی این دوره مجلس شورای اسلامی صلاحیت ۳۰ نفر تایید شد.

سعید ناجی روز یکشنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مرحله ۱۹ نفر انصراف داده و صلاحیت ۶۴ نفر رد شده و یا صلاحیت آنان توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی احراز نشده است.

راهپیمایی میثاق با ولایت و پاسداشت یاد سردار شهید سلیمانی، تکریم شهیدان سانحه هوایی و دفاع و حمایت قاطع از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه گذشته پس از اقامه خطبه‌های نماز جمعه در اقصی نقاط استان هرمزگان برگزار شد.

مردم ولایت مدار بندرعباس مرکز استان پس از خطبه‌های نمازجمعه ،با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده، بار دیگر ولایت‌مداری خود را اعلام کرده و بر مبارزه با دشمنان اسلام به خصوص آمریکا تاکید کردند.

همزمان با این راهپیمایی باشکوه پیکر شهید «شهرام تاجیک» از شهدای سانحه هوایی در بندرعباس تشییع شد.

پیکر شهید شهرام تاجیک ۲۲ ساله، دانشجوی رشته پزشکی در کشور سوئد و از شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی پنجشنبه شب گذشته وارد بندرعباس شده بود.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس پیش از تشییع پیکر این شهید با خانواده وی دیدار کرد.

حجت الاسلام والسملمین محمد عبادی زاده دراین دیدار ضمن تحسین بصیرت این خانواده بیان داشت همه در این مصیبت غمگین هستیم و از صبر خانواده شهید قدردانی می کنم.

اقتصادی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان از خسارت ۹ هزار میلیارد ریالی سیل به زیرساخت‌های دو منطقه سیل زده جاسک و بشاگرد در شرق این استان خبر داد.

رضا مدرس عصر پنجشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: سیل اخیر به زیرساخت ‌های برق، آب، راه، ارتباطات در این دو شهرستان خسارت وارد کرده است که رقم آن قابل ملاحظه می باشد.

استان هرمزگان در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی و شیلاتی در سال جاری افزون بر ۲.۵ درصد رشد داشته است.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت هرمزگان حوزه صنایع دستی و گردشگری را یکی از هدف‌گذاری مهم استان هرمزگان برشمرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون بخش گردشگری این استان نیز به لحاظ وزنی ۲۱ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۴۶ رشد داشته است.

خلیل قاسمی روز پنج‌شنبه گذشته در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه هرمزگان اظهارداشت: در حوزه صادرات و کشاورزی به ویژه با افزایش سطح گلخانه‌ها، میزان صادرات امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.

هفته گذشته شرکت پالایش نفت بندرعباس براساس ارزیابی‌های صورت گرفته موفق به کسب جایزه سه ستاره سومین دوره جایزه مسوولیت‌های اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه‌های اقتصادی کشور شد.

هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس سه شنبه گذشته در این راستا گفت: ارزیابی این شرکت مطابق با استاندارد مسوولیت‌های اجتماعی (ISO۲۶۰۰۰)، با حضور ارزیابان در محل پالایشگاه و در حوزه‌های حاکمیت و سازمان، کارکنان و فعالیت کاری، توسعه جامعه،‌ محیط زیست،‌ مسائل مربوط به مشتریان و مصرف کنندگان، حقوق شهروندی و کسب و کار منصفانه انجام شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به گسترده بودن خسارت های وارده از سیل به بخش کشاورزی شهرستان جاسک، گفت: رقم این خسارت در این بخش تاکنون حدود ۸۶۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

علی باقرزاده همایی شامگاه پنجشنبه گذشته در نشست بررسی خسارت های وارده به بخش کشاورزی شهرستان جاسک، اظهار داشت: در جریان سیل اخیر در این شهرستان، شمار قابل توجهی از دام ها، زمین های کشاورزی، تاسیسات و ماشین آلات، راه های بین مزارع، بندها و سازه های آبخیزداری آسیب دیده است.

اعضای انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش چهارشنبه گذشته در نحستین نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه، ضمن ابراز نگرانی از حذف مزیت ها و سازو کارهای تحول آفرین این منطقه، خواستار اجرا و عمل به قوانین مناطق آزاد شدند.

شرکت کنندگان در این نشست،ضمن بیان نقش و اهمیت مناطق آزاد، قوانین و مقررات این مناطق را به عنوان میثاق ملی ارزیابی و مهمترین عامل جذب سرمایه و انگیزه فعالیت اقتصادی خود در کیش عنوان کردند. قوانین و جاذبه هایی که به گفته آنان طی یکسال اخیر با صدور برخی بخشنامه و دستور العمل ها نادیده گرفته شده و انگیزه تداوم فعالیتها را از آنان گرفته است.

پنجشنبه گذشته آیین تجلیل از ۳۰صادرکننده نمونه هرمزگان با حضور همتی استاندار ، زادبوم رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، زمانی معاون حقوقی و امور مجلس اتاق ایران و جمعی دیگر از مسوولان در بندرعباس برگزار شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: پیمانکاران شهرداری بندرعباس یک هفته برای پرداخت حقوق معوقه کارگران زیرپوشش خود مهلت دارند.

هادی ابراهیمی روز یکشنبه گذشته در نشست بررسی تایید صلاحیت شرکتهای پیمانکاری افزود: حقوق و مزایای کارگران شهرداری باید بر اساس جدول مزد دستگاه پیمان‌دهنده و منطبق با طرح طبقه‌بندی مشاغل که به تایید اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان رسیده پرداخت شود.

سوخت مورد نیاز مناطق سیل زده هرمزگان در شرق این استان از جمله در شهرستان های جاسک و بشاگرد به مقدار مورد نیاز تامین و به این مناطق ارسال شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان شامگاه چهارشنبه گذشته در نشست ویژه ستاد تنظیم بازار استان اظهار داشت: تمام امکانات استان برای خدمات رسانی مطلوب به مردم مناطق سیل زده شهرستان جاسک و بشاگرد بسیج شده است.

ایرج حیدری بیان داشت: اقلام ضروری مردم مناطق سیل زده استان به میزان مورد نیاز تامین و به این مناطق ارسال شده و ارزاق عمومی در دسترس است و کمبودی در این رابطه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: میزان خسارت های سیل به تاسیسات آبرسانی جاسک بیش از انتظار و برآورد اولیه بوده و در حال حاضر تمام تلاش شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تامین آب مورد نیاز مناطق سیل زده است.

امین قصمی عصر سه شنبه گذشته اظهار داشت: از کارهایی ابتدایی این شرکت برای تامین موقت آب مورد نیاز مناطق سیل زده، آبرسانی سیار و ارسال آب های بسته بندی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: به دنبال بارش‌های چند روز اخیر در استان، سدهای هرمزگان ۲۰۳ میلیون مترمکعب آبگیری شدند.

هوشنگ ملایی عصر یکشنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر میزان آبگیری مربوط به سد استقلال میناب با ۹۵ میلیون مترمکعب است.

اجتماعی

به دنبال فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی‌ماه سیلاب زیادی در شرق هرمزگان از جمله جاسک، سیریک و بشاگرد به وقوع پیوست و روستاهای منطقه تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

به دنبال این سیلاب‌ها خسارت بسیاری به خانه‌های روستایی، تاسیسات آبرسانی و برق، ابنیه و جاده‌ها در منطقه جاسک و بشاگرد وارد شده است.

استاندار هرمزگان گفت: در حال حاضر شرایط در مناطق سیل زده به نسبت روزهای قبل کمی بهتر شده و روند ارایه خدمات در این مناطق به صورت شبانه روزی تداوم دارد.

فریدون همتی شامگاه پنجشنبه گذشته در برنامه خبری ۱۸ و ۳۰ دقیقه شبکه خبر اظهار داشت: سطح بارندگی های اخیر در استان هرمزگان بسیار گسترده و کم سابقه بوده است.

وی افزود: بر اثر حجم بالای بارندگی‌ها شاهد وقوع سیل در شهرستان های جاسک و بشاگرد در شرق این استان بودیم که از همان ساعات نخست بروز سیل، تمامی دستگاه‌های اجرایی، ستاد مدیریت بحران استان و نیروهای هلال احمر که از قبل در آمادگی کامل بودند، روند امدادرسانی و ارائه خدمات به مناطق سیل زده را آغاز کردند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: حدود یکهزار خانوار از مددجویان زیرپوشش این نهاد در بارندگی و سیل اخیر آسیب دیدند.

علی الهیاری عصر سه شنبه گذشته در بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده استان اظهارداشت: طبق بررسی‌های اولیه تعداد ۲۷۸ خانوار آسیب‌دیده از سیلاب در مناطق لیردف و گابریک شهرستان جاسک و تعداد ۷۳۷ خانوار در مناطق گافر و پارامون شهرستان بشاگرد هستند.

بهداشت و درمان

هزینه دارو و درمان ۳۷۰کودک مبتلا به سرطان یا بیماری های خونی در هرمزگان با کمک خیرین تامین می شود.

صدیقه کیوانی مدیر اجرایی موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس چهارشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: ۳۷۰کودک یاد شده تحت حمایت این موسسه هستند که کمک های نقدی، خرید از بازارچه های خیریه و همکاری پزشکان متخصص به صورت رایگان یا هزینه اندک، مهمترین منابع تامین هزینه درمان آنهاست.

پروژه بیمارستان شریعتی بندرعباس که تنها بیمارستان تخصصی زنان در استان هرمزگان است، تا پیش از پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

استاندار هرمزگان عصر دوشنبه گذشته با اشاره به دیدار اخیرش با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، گفت: در این دیدار پیگیری تخصیص اعتبارات جهت تکمیل پروژه بیمارستان شریعتی بندرعباس مورد بررسی قرار گرفت.

فریدون همتی اظهار داشت: مجموع اعتبارات احداث ساختمان بیمارستان شریعتی حدود ۶۲ میلیارد تومان می‌باشد و افزون بر ۱۸ میلیارد تومان نیز برای تجهیز آن هزینه خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: واکسیناسیون، سمپاشی و تجویز داروهای درمانی و پیشگیری از بیماری علیه دام ها در مناطق سیل زده شرق استان انجام می شود.

دکتر محمد جانباز روز چهارشنبه گذشته در بازدید از مناطق سیل زده شرق هرمزگان افزود: دامداران هرچه زودتر نسبت به ضد عفونی کردن درب ورودی و محوطه دامداری خود اقدام کنند، چرا که سمپاشی بدن و جایگاه نگهداری دام ها نقش بسزایی درکنترل بیماری‌های انگلی دارد.

فرهنگی

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: ۵۳ مدرسه در شهرستان جاسک درسیل چند روز اخیر آسیب جدی دیده است.

موسی دادی زاده سرخایی روز سه شنبه گذشته در بازدید از مدرسه‌های سیل زده جاسک افزود: نزدیک به ۲ هزار دانش آموز مناطق سیل زده به خاطر ورود آب و گِل به منازل آن‌ها، کتاب و نوشت افزار خود را از دست داده اند..

قضایی، انتظامی، نظامی

رییس کل دادگستری هرمزگان با تاکید بر تلاش مسوولان برای حل مشکلات مردم در حادثه سیل اخیر در استان، گفت: سرعت عمل مسوولان در مواقع بحران بسیار مهم است و آسیب شناسی این حادثه در دستور کار دستگاه قضایی هرمزگان است.

علی صالحی شامگاه چهارشنبه گذشته پس از بازدید از مناطق سیل زده جاسک و گفت و گو با مردم، در نشست با مسوولان ستاد بحران این شهرستان اظهار داشت: این آسیب شناسی در دستور کار است تا تا به دور از فضای هیجانی و رسانه ای مشخص شود که آیا مسوولان و دستگاه های متولی ، وظایف خود را در زمینه پیش بینی، پیشگیری و کاهش آسیب ها به درستی انجام داده اند.

هفته گذشته تکاوران و تفنگداران تیپ محمد رسول الله(ص) منطقه دوم نیروی دریایی ارتش به امدادرسانی وکمک به مردم سیل زده و درمحاصره آب شرق جاسک شتافتند.

فرمانده منطقه دوم دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: بدنبال بارش‌های شدید اخیر و جریان سیلاب درچندین روستای شهرستان جاسک هرمزگان، چند فروند از بالگردهای این منطقه نیز برای امدادرسانی به مردم سیل زده اعزام شدند.

امیر دریادار دوم کوروش محرابی روز دوشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: با طغیان رودخانه گابریک جاسک، چهار روستا این منطقه در محاصره سیل قرارگرفتند که با اعزام نیروهای تکاور، تفنگدار و بالگردهای منطقه دوم نیروی دریایی ارتش به طور کامل تخلیه شدند.

قدیمی ترین زندانی هرمزگان که کارمند یکی از ادارات این استان بوده ، هفته گذشته پس از گذشت ۲۲ سال حبس با رضایت اولیای دم از زندان مرکزی بندرعباس آزاد شد.

این زندانی از سال ۷۶ و به جرم قتل عمد در ندامتگاه بندرعباس تحمل حبس می کرد.

چهارشنبه گذشته طرح پابند الکترونیکی مددجویان با حضور رییس کل دادگستری هرمزگان در زندان هایی این استان آغار شد.

سرپرست زندان های هرمزگان گفت: هدف از اجرای این طرح کاهش آسیب های اجتماعی، حضور فرد زندانی در کانون خانواده و کاهش جمعیت کیفری زندان ها است.

رضا مقبلی در آیین اجرای این طرح افزود: مددجویان برای استفاده از این طرح باید ابتدا درخواست دهند و در صورت موافقت می توانند از آن بهره مند شوند.

ورزشی

مسابقه دو ماراتن بانوان و مردان قهرمانی کشور با عنوان جام هرمز پنجشنبه و جمعه گذشته در جزیره هرمز برگزار شد.

محمدجعفر مرادی و پریسا عرب در پایان این رقابت موفق به کسب عناوین قهرمانی شدند.

رییس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی هرمزگان گفت: امسال شش تیم در رقابتهای لیگ برتر فوتبال ساحی استان شرکت دارند.

حمید رضایی سه شنبه شب گذشته در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تیم‌های شرکت کننده شامل دریادلان جنوب، پرسپولیس، شهدای برتمب ، اتحاد کردر سیریک، کیمیا جاسک و طوفان طاهروئیه سیریک است که در دو گروه با هم به رقابت خواهند پرداخت.

دوشنبه گذشته تیم بسکتبال شهرداری بندرعباس در یک بازی خانگی برابر رعد پدافند شهرکرد با نتیجه ۸۹ بر ۶۹ به پیروزی رسید.

چهار کوهنورد شامل ۲ زن و ۲ مرد، اعضای یک تیم کوهنوردی بودند که هفته گذشته از تهران وارد استان هرمزگان شده و پس از عزیمت به منطقه ای سخت گذر بین منطقه فین در شهرستان بندرعباس و رویدر در شهرستان خمیر، هنگام بازگشت، با جریان شدید رودخانه سیلابی مواجه و متوقف شدند و سرانجام پس از چند روز تلاش نجات یافتند.

تیم فوتسال آذرخش بندرعباس یکشنبه گذشته با تساوی برابر مقاومت البرز به لیگ دسته اول سقوط کرد و از ادامه حضور در لیگ برتر بازماند و هرمزگان تنها نماینده اش در این لیگ را از دست داد.

تیم فوتبال شهرداری بندرعباس در دیداری خانگی برابر پاس همدان با نتیجه ۲ – ۲ به تساوی رسید.

دیدار این دو تیم عصر یکشنبه گذشته در چارچوب رقابتهای هفته نخست از دور برگشت رقابتهای لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های کشور در ورزشگاه خیلیج فارس بندرعباس برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کیش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید