افزایش 22 درصدی بارندگی در خراسان شمالی


افزایش 22 درصدی بارندگی در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- میزان بارندگی‌های خراسان شمالی در 9 ماهه امسال 200.6 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 22 درصدی برخوردار بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این استان در ۹ ماهه پارسال ۱۶۴.۸ میلی متر بارندگی داشت و میانگین این شاخص در دوره آماری بلندمدت ۱۵۷.۶ میلی متر بوده است.
مجید بیجندی افزود: بر این اساس بارندگی های امسال نسبت به دوره بلندمدت نیز ۲۷ درجه افزایش داشته است.
وی میانگین بارش های سال زراعی جاری، از اول مهر تا ۲۷ دیماه را حدود ۴۷ میلی متر اعلام و بیان کرد: این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۱۰۸.۵ میلیمتر بود ۵۷ درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز ۳۹ درصد کاهش داشته است.
وی میانگین دمای استان در سال زراعی جاری را ۹ درجه سانتی‌گراد اعلام کرد و افزود: میانگین دمای هوا نیز نسبت به سال گذشته ۶ دهم درجه و نسبت به دوره بلندمدت یک دهم درجه کاهش یافته است.

بیجندی با اشاره به قرار گرفتن اکثر نقاط استان و کشور در حوزه خشکسالی های خفیف و متوسط، اظهار داشت: قسمت هایی از استان در مانه و سملقان و رازوجرگلان نیز درگیر خشکسالی شدید هستند.
وی اظهار داشت: با توجه به پیش بینی های فصلی نیز برای بهمن ماه انتظار بارش معمولی را داریم اما بارش ها در شمال غرب استان بیش از نرمال خواهد بود.
وی وضعیت بارش ها در اسفند را بیش از نرمال پیش بینی کرد و گفت: برای فروردین ماه نیز بارندگی در اکثر نقاط استان در حد نرمال و بخش هایی از غرب و جنوب غرب استان کمتر از نرمال پیش بینی می شود.
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی یادآور شد: در حوزه دما نیز برای بهمن و اسفند پیش بینی دمای معمولی را داریم ولی برای قسمت هایی از استان تا نیم درجه زیر میزان نرمال پیش بینی می کنیم و انتظار بارش های جامد را هم داریم.
وی با اشاره به استقرار ۱۰۵ ایستگاه هواشناسی باران سنجی در نقاط مختلف استان، گفت: در هر کدام از این ایستگاه ها یک نفر وظیفه اطلاع رسانی شاخص های مختلف هواشناسی را بر عهده دارد.
بیجندی همچنین از انجام اقدامات اولیه برای ایجاد مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی در استان خبر داد و اظهار داشت: به محض اینکه شرایط جوی اجازه دهد و اعتبار لازم تامین شود فعالیت عمرانی این مرکز آغاز می شود.
میانگین بارش های سالیانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز