جهانگیری: ابهام چندروزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بزرگی بود


جهانگیری: ابهام چندروزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بزرگی بود

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی سه روز بعد از وقوع حادثه، گفت: یکی از بزرگترین ضربه هایی که در ماجرای سقوط هواپیما اوکراینی بیش از سقوط آن و کشته شدن 176 نفر آدم محترم که مسافران هواپیما بودند، متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.

جهانگیری: ابهام چندروزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بزرگی بود

به گزارش پارسینه؛اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش که صبح امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: این روزها پر از خبرهای غیر منتظره بود که یکی از آنها خبر شهادت سردار عزیز و بزرگ سپهبد شهید سردار سلیمانی بود که از سرمایه‌های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران بود. شهید سردار سلیمانی برای مردم ایران خدمت زیادی کرد و جانش را در نهایت برای کشورش داد. البته به بهترین وجه ممکن توسط شقی‌ترین افراد و دولت‌هایی که در کره زمین هستند به شهادت رسید. شهیدی که رسماً رییس جمهوری آمریکا اعلام کند من دستور دادم که سردار سلیمانی شهید شود و نهایتاً مسئولیت راقبول کند آن هم در یک کشور دیگری که وی در آن مهمان بوده است.

وی ادامه داد: در ادامه آن حادثه کرمان پیش آمد که شاهد بودیم تعدادی از هموطنان عزیزمان جانشان را از دست دادند و همچنین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که زیادی از ایرانی‌ها و همچنین شماری از خارجی‌ها در آن حادثه جان باختند. تعدادی از نخبگان نیز در این هواپیما بودند که جانشان را از دست دادند و تک تک آنها افتخارات علمی کشور محسوب می‌شدند. اینها حوادث دردناکی بودند.

وی ادامه داد: در همین دی‌ماه مردم با حضور در تشییع سردار سلیمانی یک تشییع با شکوه را به نمایش گذاشتند و آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که برداشت مردم ایران از سردار سلیمانی همان برداشت آمریکایی‌ها است. این از بدبختی آمریکا است که از یک گروه‌های تروریستی که دست آنها به خون ملت ایران آغشته است، خبر می‌گیرند و بر مبنای این خبر و اطلاعات عمل می‌کنند. مردم در عراق و در ایران با حضورشان برای تشییع پیکر سردار، آمریکایی‌ها را شوکه کردند. صداقت دلسوزی سردار سلیمانی نسبت به مردم موجب شد این جایگاه را کسب کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه بیان کرد: اما امروز برای بحث درباره آموزش و پرورش اینجا جمع شده‌ایم. درباره آموزش و پرورش و تربیت سرمایه انسانی که مهمترین و اصلی‌ترین سرمایه کشور محسوب می‌شوند. کشورهایی که مسیر توسعه را پیدا کرده اند، یک سرمایه انسانی خوب داشتند.

جهانگیری ادامه داد: اگر ما به همین موضوع سرمایه انسانی توجه کنیم می‌بینیم که آموزش و پرورش مهمترین کانون تربیت سرمایه انسانی است. آموزش و پرورش به عنوان مهمترین دستگاهی که مسئولیت تربیت نیروی انسانی را دارد، می‌تواند نیروهایی را تربیت کند که آن شخص بداند دنیا و کشور به چه سمتی باید حرکت کند و در راستای توسعه کشور کمک کند، بنابراین اصلی‌ترین سازمان آموزش و پرورش است.

وی افزود: هر چقدر زمان به سمت رشد پیش می‌رود، می‌بینیم که هر چیزی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و نیروهایی که در آموزش و پرورش و در نهایت در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند به تناسب با این شرایط می‌توانند در توسعه یک کشور نقش آفرین باشند. ملت ایران یک قرن اخیر به دنبال توسعه و پیشرفت بوده است اما اگر بخواهیم ایران را در مقایسه با کشورهایی که همزمان با ما تلاش و پیشرفت را شروع کردند مقایسه کنیم و بدانیم چرا نسبت به آنها عقبت‌تر هستیم، باید بگویم که عدم استمرار سیاست‌ها می‌تواند این مسئله را تشدید کنند. گاهی اوقات دولت‌ها تغییرات زیادی ایجاد می‌کنند و از این رو استمرار دولت‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه شاکله اصلی توسعه قطعاً نظام تعلیم و تربیت است و باید نکات کلیدی و ضعف‌ها را ببینیم و آنها شناسایی کنیم، گفت: می‌دانیم که اصلاح‌ها باید در نگرش‌ها، ساختارها و روندهای متناسب باشد اما باز هم اولین نقطه مهم برای ما توسعه آموزش و پرورش است. شاید برخی انتقاد کنند که آموزش و پرورش نیروی انسانی کافی ندارد، که باید گفت این طور نیست و آموزش و پرورش یک مجموعه بسیار دلسوز است و خوشبختانه یکی از نقاط مرجعی که اکثریت مردم ایران نسبت به آن مقبولیت دارند معلم و نظام آموزشی است.

جهانگیری ادامه داد: در حال حاضر کشور ما در یک شرایط خطیر و دشوار قرار گرفته است. شاید بیش از همه مجموعه‌های آموزشی باید به این مساله آگاه باشند. حتی از لحاظ سیاست خارجی شرایط کشور حساس است. آنها را رسماً و عملاً ترور سردار شهید سلیمانی را تایید کردند و می‌دانستند ما نسبت به این اقدام آنها عکس العمل نشان می‌دهیم و حتی در واکنش به عکس العمل ما تهدید هم می‌کنند که اگر عکس العمل نشان دهید عکس العمل نشان می‌دهیم و ۵۲ نقطه را می زنیم. عکس العمل محکمی برادران سپاهی انجام دادند. این سیستم رسانه‌ای متاسفانه چون در انحصار آنها است هر طور می‌خواهند راجع هر موضوعی فکر می‌کنند می‌توانند افکار عمومی را جهت بدهند.

وی افزود: بلافاصله بعد از حمله موشکی ایران گفتند اینکه چیزی نبود. گفته بودند که خیلی کارها می‌کنند چند تا موشک زدند که اصلاً معلوم نیست کجا خورده است. کسی که نه زخمی شده و نه کشته است. طوری حرف می‌زنند که انگار ما شهوت این را داشتیم که بزنیم صد تا آدم را بکشیم. ایران رسماً اعلام کرد و پادگان آنها را موشک باران کرد. الان دارند کم کم تلفات را اعلام می‌کنند. چرا که نمی‌توانند خیلی مسایل را مخفی کنند البته هیچکس در این دنیا نمی‌تواند مسایل را مخفی کند.

جهانگیری افزود: ما خودمان یکی از بزرگترین ضربه‌ای که در حادثه سقوط هواپیما خوردیم بیش از سقوط هواپیما و کشته شدند ۱۷۶ نفر انسان محترمی که در این هواپیما بودند، این بود که مسئله را مبهم نگه داشتند و مردم از این مسئله ناراحت شدند. شفاف بودن مهم‌ترین کاری است که باید انجام بگیرد. منطقه و شرایط بین المللی در حال حاضر حساس است و ما در کانون شرایط منطقه‌ای اطراف قرار گرفته‌ایم.

وی درباره برجام گفت: ما نمی‌خواهیم که برجام را به هم بزنیم و رسماً اعلام کردیم که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند ما نیز تعهدات خود را کاهش خواهیم داد. علاوه بر این شرایط اقتصادی در حال حاضر بسیار سخت است و ما در دو مقطع ۲ شوک تورمی داشتیم یکی در سال ۹۰ یکی هم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ یعنی در یک دهه ۲ شوک تورمی پشت هم دیگر که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش می‌دهد که این واقعیتی است که پیش روی ما است. آمریکا حتی به یک کاپیتان کشتی حامل نفت باج داد که کشتی را به جایی که قرار است انتقال یابد نبرد و به جای دیگری منتقل کند که خودش می‌خواهد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: این شرایط بین المللی و منطقه‌ای است که منطقه پرتنشی داریم. در اطراف منطقه ما همه کشورها درگیر هستند. همه دود و آتش و جنگ از آنها می‌آید. عراق, سوریه، لیبی، یمن و افغانستان و ما در کانون این چنین شرایطی قرار گرفته ایم. آمریکایی‌ها از برجام رفتند و ما گام‌های مختلفی برداشتیم. اروپایی‌ها حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند با اینکه می‌دانند ما کشوری نیستیم که برجام را برهم بزنیم. رسماً هم اعلام کردیم که ما در حد موادی که در برجام اختیار دادند که وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند اجازه و حق داریم به همان اندازه تعهداتمان را کاهش دهیم که تعهداتمان را به همان نسبت کاهش دادیم.

جهانگیری افزود: امروز شرایط اقتصادی ما نسبت به آن چیزی که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند آن را دچار فروپاشی کنند، نیست. وضع اقتصاد ما از ثبات، آرامش چه در تولید و صادرات و واردات قرار دارد و همه چیز آن خوب است. امروز هیچ کالایی نیست که ما نتوانیم آن را وارد یا حتی صادر کنیم در حالی که منبع مهم بودجه دولت نفت خام است که از منابع مهم درآمدی است که وقتی کاهش پیدا می‌کند دستگاه‌های دولتی در بودجه خود این کاهش را احساس می‌کنند که چه اتفاقی افتاده است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات وقتی گفته می‌شود اقتصاد باید با دنیا ارتباط داشته باشد بعضی‌ها فکر می‌کنند این حرف غیرانقلابی است در حالی که این حرف عین انقلاب است. در این میان اقتصاد یک محیط درونی دارد به این معنا که فضای کسب و کار اصلاح شود، نظام بانکی باید خوب خدمت رسانی کند. همچنین اقتصاد یک بخش پیرامونی دارد و کلیت سیاست‌ها و سیاست‌های خارجی روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد. اینکه نتوانیم از دنیا بازار بگیریم و محصولات را صادر یا وارد کنیم روی اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت. روندهایی مثل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پنج رویکرد اصلی دارد که یکی از آنها درون‌زایی است یعنی باید از تمام ظرفیت‌های درون کشور استفاده شود. دوم اینکه باید برون‌نگر بوده و با دنیا در تعامل داشته باشیم، در ادامه دانش بنیان، عدالت محور و مردمی بودن از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اولویت اول کشور آموزش و پرورش است و اگر فرصت داده شود می‌تواند تهدیدات را تبدیل به فرصت کند، گفت: آموزش و پرورش جزو هزینه‌های جاری نیست و جزو سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری هم فرمودند که آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه‌گذاری است. آموزش پرورش یک موضوع فرابخشی که همه بخش‌ها را در برمی‌گیرد و باید مشارکت عمومی در این بخش بیشتر شود.

جهانگیری گفت: شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت مهمی است که شکل گرفته و برای تحقق مشارکت عمومی از این شوراها استفاده می‌کند. شورای آموزش و پرورشی موفق است که والدین بتوانند فرزندان خود را بدون هیچ دغدغه‌ای در مدرسه بگذارند.

جهانگیری یادآور شد: در قانون اساسی ایراداتی وجود دارد که باید اختیارات را تفویض کنیم چرا که کشور بزرگی مانند ایران نیاز به تبدیل به اختیارات دارد چون وزیری که در تهران نشسته است نمی‌تواند برای همه شهرستان‌ها و روستاها تصمیم بگیرد و از وزیر آموزش و پرورش هم درخواست می‌کنیم اجازه دهد اقدامات لازم را در استان‌ها انجام دهند و یک تفویض اختیاری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ۱۷ دستگاه در شورای آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، از شهرداری‌ها درخواست کرد که به آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف کمک کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور در پایان گفت: دولت ایران جزو ثروتمندترین دولت‌های دنیاست و این دولت دارای نفت و گاز و منابع طبیعی است که باید از آن به درستی استفاده کند و در بودجه سال ۹۹ هم ۵۰ هزار میلیارد تومان از مولد سازی دارایی‌های دولت درآمد پیش‌بینی کرده‌ایم و هر وزارتخانه می‌تواند دارایی‌های خود را مولد کند و از آن درآمد کسب کند. آموزش و پرورش هم می‌تواند از دارایی‌هایی که دارد استفاده کند و نسبت به حل مشکلات و مسائل خود استفاده کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟