توصیه‌ رئیس سازمان دامپزشکی به دامداران مناطق سیل‌زده


تهران (پانا) - رئیس سازمان دامپزشکی توصیه کرد که دامداران دام‌های خود را به مناطق امن‌تری برده تا در معرض سیل و گل‌ولای قرار نگیرند و همچنین اطلاعات دام‌های تلف شده خود را منعکس کنند تا دفن بهداشتی صورت گیرد.

توصیه‌ رئیس سازمان دامپزشکی به دامداران مناطق سیل‌زده

تهران (پانا) - رئیس سازمان دامپزشکی توصیه کرد که دامداران دام‌های خود را به مناطق امن‌تری برده تا در معرض سیل و گل‌ولای قرار نگیرند و همچنین اطلاعات دام‌های تلف شده خود را منعکس کنند تا دفن بهداشتی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رفیعی‌پور با بیان اینکه بعد از اطلاع از وقوع سیل همکاران ما در شهرستان‌ها و پست‌های دامپزشکی در مناطق مختلف کشور در حالت آماده باش هستند، اظهار کرد: ۳۱ استان کشور به ۵ منطقه تقسیم شده‌است که در این ۵ منطقه استان‌های معین هر استان مشخص شده‌اند و در مواقع بحرانی از یکدیگر کمک می‌گیرند.

وی ادامه داد: نیروها و امکاناتی با عنوان اکیپ‌های واکنش سریع داریم. این اکیپ‌ها زمانی که در هر جایی از کشور اتفاقی بیفتد از استان‌های معین وارد عمل می‌شوند. در چابهار، جاسک حدود ۲۴ اکیپ واکنش سریع از استان‌های مختلف وارد عمل شدند، ولی متاسفانه به دلیل حجم بالای آب امکان دسترسی به همه روستاها وجود ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: همکاران ما در سازمان دامپزشکی به روستاهایی که امکان تردد در آنها وجود داشت با قایق و ماشین خودشان را رساندند و اقدامات بهداشتی از جمله دفن بهداشتی لاشه‌ها، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های استراتژیکی که در این شرایط می‌توانند خطرناک باشند مانند بیماری سیاه زخم که مشترک بین انسان دام است، انجام دادند. همچنین سمپاشی و ضدعفونی محیط‌هایی که دام‌ها در آنجا وجود دارد نیز انجام شد. زیرا عوامل بیماری‌زا در این شرایط فعال‌تر می‌شوند و این عوامل بایستی با سمپاشی کنترل شوند.

وی با اشاره به اینکه همکاران ما دستورالعمل‌هایی مختص به شرایط بحرانی سیل دارند، اظهار کرد: کشور اوایل امسال بارندگی خوبی را تجربه کرد ولی بسیاری از شهرها با بحران سیل مواجه شدند. به همین جهت همکاران ما در بخش دامپزشکی تجربه مقابله و مواجه با بحرانی مانند سیل را دارند. آنها مناطقی که دام در آنجا وجود دارد، شناسایی می‌کنند و اطلاعات لازم را به دامداران می‌دهند. همچنین اقداماتی در حوزه مراقبت پس از بروز سیل و ارسال اکیپ‌های دفن بهداشتی لاشه‌ها را انجام می‌دهند. در کنار آن نیز اقدامات حمایتی یعنی واکسن رایگان، سم رایگان و مواد مغذی رایگان را به این مناطق می‌رسانند.

۲۰۰تا ۳۰۰ دام در مناطق سیل‌زده تلف شدند

رفیعی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون گزارشی از تلفات دام براثر سیل یا بیماری گزارش شده است؟ گفت: بر اساس گزارش‌هایی که تاکنون به دست ما رسیده طی این چند روز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دام براثر خفگی در آب و گل‌ولای تلف شدند که دفن بهداشتی آنها انجام شده است. در خصوص بروز و شیوع بیماری و تلفات ناشی از آن نیز هیچ گونه گزارشی وجود ندارد.

نیمه اول هرسال ۸۰ درصد دام‌ها واکسینه می‌شوند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در شرایط بحرانی بیماری زمانی می‌تواند با بروز و شیوع بالا خساراتی را هم به جمعیت دامی و هم به انسان بزند که قبلا اقدامات ایمن‌سازی دام‌ها انجام نشده باشد، اظهار کرد: در نیمه اول هرسال حدود ۸۰ درصد دام‌ها ایمن‌سازی و واکسینه می‌شوند. در آذر و دی‌ماه نیز لکه گیری صورت می‌گیرد. این لکه‌گیری نیز در مناطقی که دام تازه وارد یا متولد شده، انجام و آنها نیز واکسینه‌ می‌شوند.

به گفته وی ایمن‌سازی دام‌ها در ۶ماهه اول سال انجام شده است و این امر کمک می‌کند که بیماری با توجه به شرایط بحرانی سریعا بروز و شیوع پیدا نکند. همچنین چون احتمال می‌دهیم در شرایط بحرانی به دلیل تغذیه نامناسب و استرس ناشی از این شرایط، بیماری‌ دام سریعا عود کند، واکسن‌های آنها را قبل از عید تکرار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه دامداران ما کاملا نسبت به اقدامات امنیت زیستی و حوزه بهداشتی دام آگاه هستند توصیه کرد که در این شرایط دام‌ها باید به جای امن‌تری منتقل شوند تا در معرض سیل و گل ‌ولای قرار نگیرند. از طرفی دامداران بایستی با توجه به امکان دسترسی به مراکز بهداشت و یا خدمات جهاد کشاورزی که در مناطق روستایی وجود دارد، اطلاعات دام‌های تلف شده خود را منعکس کنند تا دفن بهداشتی صورت گیرد، زیرا دفن بهداشتی دام‌ها بزرگترین خدمت به ادامه روند دامداری است.

رفیعی پور در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی از تلفات طیور شده است یا خیر؟ اظهار کرد: مرغداری‌های بومی و سنتی هنوز آماری از تلفات به ما اعلام نکرده‌اند. در خصوص مرغداری‌های صنعتی نیز خوشبختانه گزارشی از تلفات و بیماری وجود ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی در پایان گفت: در کنار اقدامات بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در حوزه تامین و توزیع اقلام مورد نیاز دام و طیور از جمله دارو، خوراک و مکمل‌ها در مناطق سیل‌زده انجام داده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟