جذب سالیانه 600 هزار گردشگر سلامت در کشور


تقوی‌نژاد گفت: سالیانه 600 هزار گردشگر سلامت جهت انجام امور درمانی وارد کشور می‌شوند.

جذب سالیانه 600 هزار گردشگر سلامت در کشور

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید کامل تقوی‌نژاد معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم نشست مشترک رؤسای بیمارستان‌های دارای مجوز IPD و شرکت‌های تسهیل‌گر که در سالن امام جواد وزارت بهداشت برگزار شد اظهار کرد: نظام سلامت ۸ و نیم تا ۹ درصد در GDP (تولید ناخالص ملی) سهیم است و یکی از فعالیت‌های وزارت بهداشت افزایش این مقدار سهم خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت افزود: یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت بهره‌وری بیشتر در نظام سلامت است و در کشور ما که مبتنی بر ارزش‌های دینی است عدالت جایگاه ویژه‌ای در نظام سلامت دارد. یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت کاهش پرداختی از جیب مردم است به طوری که امروزه میزان پرداختی از جیب به ۳۶ درصد رسیده است.

تقوی‌نژاد ادامه داد: به دلیل تحریم‌های ناجوانمرانه درآمد ارزی کشور از حدود ۱۲۰ میلیارد دلار در ابتدای دهه ۹۰ به حدود ۵۸ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است که توسعه گردشگری سلامت می‌تواند یک منبع خوبی برای افزایش درآمد ارزی شود.

باید اعتماد گردشگر سلامت را جلب کنیم

او تأکید کرد: مجموعه نظام سلامت نقش مهمی در حوزه‌های مختلف به خصوص جذب گردشگر سلامت دارند و باید بین نهاد‌های مختلف هماهنگی بیشتری در خصوص پذیرش بیماران بین‌المللی انجام شود. همچنین ما باید اعتماد گردشگر سلامت را جلب کنیم، زیرا این کار می‌تواند تبلیغ خوبی برای حوزه پزشکی کشور شود.

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالیانه حدود ۶۰۰ هزار گردشگر سلامت وارد کشورمان می‌شوند جذب می‌شوند، اما متأسفانه فاصله زیادی با کشور‌های رقیب مانند هند و ترکیه داریم، افزود: کشور تایلند سالیانه دو میلیون گردشگر سلامت را جذب می‌کند که متأُسفانه ما فاصله زیادی با این آمار داریم.

بیشتر بخوانید: در زمینه جذب گردشگر سلامت رقابت مطرح نیست

او با اشاره به اینکه با کاهش درآمد افراد میزان مراجعه مردم به بخش خصوصی کاهش پیدا کرده است، تأکید کرد: در زمینه جذب گردشگری سلامت در سال جاری تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت و گردشگری به امضا رسیده و ما باید تلاش کنیم صنعت پذیرش بیمار بین‌المللی رونق بیشتری پیدا کند.

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت گفت: یکی از موضوعات مهم قیمت‌گذاری در حوزه سلامت و تعرفه‌ها است. معتقدم که قیمت‌گذاری باید شفاف باشد و ما باید برنامه‌ریزی جدی در زمینه جلب اعتماد شرکت‌های تسهیل‌گر داشته باشیم.

تقوی‌نژاد گفت: در اروپا سالیانه ۶۰ میلیون سفر در زمینه گردشگری سلامت انجام می‌شود و ۴۷ میلیارد یورو درآمد از پذیرش بیماران بین‌المللی نصیب کشور‌های اروپایی می‌شود.

او افزود: کاهش هزینه و مدت زمان انتظار یکی از موضوعات مهم در صنعت گردشگری سلامت است و در این زمینه کشور باید برنامه‌ریزی بهتری انجام دهد.

توجه ویژه به گردشگری سلامت در بودجه ۹۹

در ادامه مراسم علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در گذشته بیماران کلیوی جهت انجام پیوند کلیه در خارج از کشور مبلغی حدود ۳۰ هزار دلار باید پرداخت می‌کردند، اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی این عمل در داخل کشور با هزینه مناسب در کشور انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ما نباید بخش خصوصی را رقیب خودمان بدانیم. در زمینه جذب گردشگر سلامت اخلاق حرفه‌ای باید به طور کامل رعایت شود و من معتقدم که روابط انسانی، عاطفی و اخلاقی در تمامی مسائل از جمله پذیرش بیماران بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است.

نوبخت گفت: گردشگری سلامت در بودجه ۹۹ از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این صنعت باعث ارزآوری خوبی برای کشور می‌شود.

او یادآوری کرد: در سال‌های گذشته پزشکان خارجی مردم را معاینه می‌کردند، اما امروزه با تربیت هزاران متخصص، پزشکان ایرانی به خارج از کشور جهت شرکت در سمینار‌های بین‌المللی و حتی درمان بیماران مراجعه می‌کنند.

لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در زمینه گردشگری سلامت

در ادامه مراسم سید محمود طباطبایی مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی، گفت: حوزه پزشکی بیش از ۱۰۰ هزار شغل را در کشور ایجاد کرده است و معتقدم که برای استفاده از ظرفیت‌های کشور هماهنگی بین دستگاه‌های و سازمان‌های ذی‌ربط باید وجود داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی ادامه داد: همه ما باید هدف ثابت در نظام سلامت را پیگیری کنیم و به موضوع گردشگری سلامت به دید مشتری‌مداری نگاه کنیم، زیرا این دیدگاه باعث پیشرفت کشورمان در صنعت گردشگری سلامت می‌شود.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا