4.5 هزار تن قارچ دکمه‌ای در چهارمحال و بختیاری تولید شد


4.5 هزار تن قارچ دکمه‌ای در چهارمحال و بختیاری تولید شد

شهرکرد- ایرنا- معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تولید افزون بر 4 هزار و 500 تن قارچ دکمه‌ای امسال در استان خبر داد و گفت: تولید این محصول یکی از ظرفیت‌های اشتغالزایی استان است.

ابراهیم شیرانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، میزان تولید سالانه محصول قارچ دکمه‌ای در این استان را بیش از ۶ هزار تن اعلام کرد و گفت: این استان رتبه ششم تولید محصول این نوع قارچ را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی، میزان اشتغال در زمینه تولید قارچ استان را ۷۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۰ نفر در مشاغل خانگی و ۶۰۰ نفر نیز در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری،تعداد کارگاه‌های صنعتی تولید قارچ استان را ۳۲ واحد و تعداد کارگاه‌های خانگی را ۱۵۰ واحد عنوان کرد و گفت: بخش عمده کارگاه‌های تولید قارچ استان در شهرستانهای شهرکرد، بروجن و فارسان فعال است.

به گفته وی، در دو سال گذشته با مشارکت بنیاد برکت ۴۰ میلیارد ریال برای افزایش ۲۰ درصدی قارچ تولیدی استان در نظر گرفته شد و ۲۹ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.
وی، توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای را از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و استفاده بهینه از آب بخش کشاورزی عنوان کرد.

شیرانی،همچنین به صادرات بیش ۷۰ درصد قارچ تولیدی به استان‌های اصفهان و خوزستان اشاره کرد و افزود: روستای 'قلعه ممکا' در چهارمحال و بختیاری به عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهمترین مراکز تولید قارچ استان است.
به گفته وی، با فعال‌سازی ۱۵۰ واحد تولید قارچ خانگی در مناطق روستایی و شهری در دولت تدبیر و امید، افزون بر یک‌هزار تن قارچ دکمه‌ای استان به صورت خانگی تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، قارچ‌های خوراکی دکمه‌ای به دلیل اینکه در سالن‌هایی با بخار ۸۰ درجه سانتی‌گراد پاستوریزه می‌شوند عاری از هرگونه آلودگی هستند.

به گفته کارشناسان، مصرف قارچ خوراکی باعث حفظ سلامت قلب می‌شود و قارچ سرشار از فیبرهای غذایی به نام 'کیتین' و 'بتاگلوکان' است که هر دو، پایین آورنده کلسترول است و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند،

در هر یکصد گرم قارچ، یک گرم فیبر غذایی و در همین مقدار ۳۲۰ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد که مصرف آن برای افراد دارای فشار خون، بسیار مفید است.
قارچ دارای یک و نیم تا ۶درصد پروتئین بوده که۷۰ تا ۹۰ درصد آن جذب بدن می‌ شود.
پایین بودن اسید اوریک در قارچ، مورد تاکید پزشکان برای سالمندان و مبتلایان به نقرس و بیماریهای مربوطه است.
قارچ برای محافظت از پوست، سلامت سیستم عصبــی، سلامت پوست و چشـم و بافت‌های بدن، تشکیل اسیـدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها، درمان کم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارد.
پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، آهن و کلسیم مهمترین مواد معدنی موجود در قارچ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق