آیت‌الله رسولی محلاتی، منبر بدون معارف مهدوی را ‌بی‌اثر می‌دانست


آیت‌الله رسولی محلاتی، منبر بدون معارف مهدوی را ‌بی‌اثر می‌دانست

حجت‌‌الاسلام والمسلمین غروی گفت: آیت‌الله رسولی‌محلاتی به منبری‌ها توصیه می‌کرد منبرهای‌شان رنگ و بوی امام زمان(عج) داشته باشد و مردم را با معارف مهدوی مانوس کند. تاکید داشت منبری که در آن از حضرت ولی‌عصر(عج) یاد نشود، اثرگذاری ندارد.

حجت‌ الاسلام والمسلمین «سید علی غروی» در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه آیت الله «سید هاشم رسولی محلاتی» در تمام مناسبت های دینی و انقلابی، ویژه برنامه هایی را مسجد و گاهی در منزل خود برگزار می کرد، اظهار کرد: بنده این توفیق را داشتم که بارها در محضر ایشان منبر رفتم و از توصیه های ایشان در زمینه خطابه بهره مند شدم.

این خطیب دینی تصریح کرد: آیت الله رسولی محلاتی به بنده و طبیعتا به تمام منبری ها توصیه می کرد که منبرهایمان رنگ و بوی امام زمان(عج) را داشته باشد و مردم را با معارف مهدوی مانوس کنیم. ایشان تاکید داشت منبری که در آن از حضرت ولی عصر (عج) یادی نشود، اثرگذاری خود را ندارد.

وی با اشاره به روایت پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: «لاَ تَجْلِسُوا عِنْدَ کُلِّ عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ إِلاَّ عَالِمٌ یَدْعُوکُمْ مِنَ اَلْخَمْسِ إِلَى اَلْخَمْسِ مِنَ اَلشَّکِّ إِلَى اَلْیَقِینِ وَ مِنَ اَلْکِبْرِ إِلَى اَلتَّوَاضُعِ وَ مِنَ اَلرِّیَاءِ إِلَى اَلْإِخْلاَصِ وَ مِنَ اَلْعَدَاوَةِ إِلَى اَلنَّصِیحَةِ وَ مِنَ اَلرَّغْبَةِ إِلَى اَلزُّهْدِ؛ با هر عالمى ننشینید، مگر عالمى که شما را از پنج چیز به پنج چیز دعوت کند: از شکّ به یقین، از دشمنى به خیرخواهى، از تکبّر به تواضع، از ریا به اخلاص و از علاقه به دنیا به بى‌‏اعتنایى به آن»، افزود: آیت الله رسولی محلاتی به معنای واقعی کلمه یک عالم ربانی انقلابی عارف خدمتگزار بود که از هیچ کوشش برای اشاعه معارف دینی و پیوند بیشتر مردم با انقلاب اسلامی فروگذار نکرد.

غروی در ادامه با بیان اینکه عالم ربانی کسی است که نسبت به وضعیت پیرامونی و اشتباهات دیگران بی تفاوت نیست، تاکید کرد: مرحوم آقای فلسفی نیز همچون آیت الله رسولی محلاتی، با حفظ حرمت و آبروی افراد و در نهایت ادب و احترام، اشتباهات منبری ها را تذکر می داد. زمانی بنده شبهه ای را که کمونیست ها به دین اسلام وارد می دانستند، در منبر مطرح کردم و در پایان گفتم که پاسخ به این شبهه را فردا می گویم.

وی اضافه کرد: آقای فلسفی در همان جلسه سری به نشانه اعتراض به منبرم تکان داد. چند روز گذشت و به منزل ایشان رفتم. آقای فلسفی، بنده را نزد خود فراخواند و به صورت خصوصی گفت، منبر چند روز پیشت خیلی خود بود فقط یک اشتباه داشتی که خیلی هم بزرگ است. شاید عده ای از افرادی که آن روز در آن جلسه حضور داشتند مثل خود من، روزهای بعد به آن مجلس نمی آمدند، بنابراین شبهه ای در ذهن آنها ایجاد کردی بدون آنکه پاسخش را داده باشی. منبری خوب در چنین شرایطی، یک ساختمان ۱۰ طبقه را فرو می ریزد و جای آن ساختمانی 110 طبقه بنا می کند.

وی با بیان اینکه حساسیت نسبت به وقایع داخلی و خارجی بدون گرفتار شدن به سیاست زدگی از ویژگی های علمای ربانی همچون آیت الله فلسفلی و آیت الله رسولی محلاتی بود، تاکید کرد: جامعه ما امروز بیش از هر زمانی نیازمند وحدت و دوری از تفرقه است بنابراین، علما باید از طرح مسائل اختلافی احتناب کنند روشی که بزرگانی همچون آقای رسولی محلاتی در پیش گرفته بودند.

این خطیب دینی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم آقای رسولی محلاتی در زمینه تالیف کتب نیز شخصیتی برجسته بود. ایشان در این زمینه صرفا به دنبال کسب رزومه یا شهرت نبود بلکه به دنبال طرح مسائل و معارف دینی در قالبی نو بود. آثار ایشان بسیار محققانه، دغدغه مندانه و علمی گردآوری و تنظیم شده اند.

گفتنی است، آیت الله رسولی محلاتی، از استادان حوزه و محققان و سیره نویسان که سال ها امامت جماعت مسجد فرشته را بر عهده داشت، جمعه، ۲۰ دی ماه دعوت حق را لبیک گفت.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه