محیط زیست مجوز عملیات اکتشاف در آلبلاغ اسفراین را صادر کرد


محیط زیست مجوز عملیات اکتشاف در آلبلاغ اسفراین را صادر کرد

بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: مجوزهای زیست محیطی برای انجام عملیات اکتشاف در محدوده معدنی منطقه آلبلاغ در شهرستان اسفراین صادر شده و به همین دلیل سازمان صنعت، معدن و تجارت محدودیتی برای صدور پروانه اکتشاف در این منطقه ندارد.  

مهدی اله پور روز شنبه در نشست خبری در خصوص وضعیت معدن آلبلاغ اظهار داشت: ما هم خوستار تعیین تکلیف حضور ایمیدرو و یا شرکت زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت و سرعت دادن به آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این معدن آبستن حادثه های بیشتر است زیر با بارندگی ها و افزایش میزان رطوبت، امکان ریزش تونل ها وجود دارد.

وی افزود: بر اساس قانون، سازمان حفاظت محیط زیست، هیچ تکلیف و وظیفه ای برای حفاظت از ذخایر معدنی بر عهده ندارد و این تکلیف سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.

در هفت حادثه ریزش معدن در این منطقه تاکنون ۶ نفر جان باخته و شماری از برداشت کنندگان غیرمجاز ذخایر معدنی سرب و روی نیز مصدوم شده اند.

جمعیت وحوش مناسب است

اله پور در بخش دیگر سخنان خود در باره کاهش جمعیت برخی گونه های وحوش در برخی مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان گفت: براساس نتایج سرشماری پاییزه، مشاهده برخی گونه ها در برخی از مناطق، کمتر از سال گذشته بوده است اما این بدان معنا نیست که جمعیت این وحوش کم شده باشد، وحوش در حال مهاجرت و تغییر زیستگاه هستند از این رو ممکن است در زمان سرشماری، توسط محیط بانان، مشاهده نشده اند.

وی در باره انتقادها از افزایش میزان شکار غیرمجاز در قرخود مانه و سملقان گفت: این منطقه، سپر حفاظت مهم برای پارک ملی گلستان است از این رو باید توجه ویژه ای به حفاظت و صیانت از حیات وحش این منطقه مبذول شود و در این زمینه درخواست ما این است که از محل اعتبارات، امکانات و تجهیزات پارک ملی گلستان، حمایت هایی هم به منطقه قرخود اختصاص یابد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: اینکه گفته می شود وحوشی که از پارک ملی گلستان به این استان می آیند و به علت شکار، به استان گلستان بازنمی گردند، حرف قابل استناد نیست و حفاظت های لازم از منطقه در حال انجام است البته تلاش داریم تا محیط بانی ها و پاسگاه ها تقویت شود.

وی افزود: در مجموع وضعیت جمعیت وحوش در استان، مطلوب است.

۱۵ واحد صنعتی آلاینده هوا

اله پور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن روز هوای پاک گفت: در این استان، ۱۵ واحد صنعتی آلاینده هوا شناسایی شده است که بیشتر آن، واحدهای سنگ شکن و شن و ماسه است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای سنگ شکن و شن و ماسه اطراف شهر بجنورد قرار است نسبت به کاهش میزان آلودگی اقدام کنند و در صورتی که این اقدام میسر نبود، با استفاده از اهرم های قانونی، برای انتقال به مکان دیگر اقدام می شوند.

وی با بیان اینکه کیفیت هوای خراسان شمالی تنها در یک نقطه از شهر بجنورد سنجش می شود افزود: خوشبختانه به دلیل بارندگی های بهار امسال، مردم مرکز استان، در نیمه نخست امسال هوای پاک و یا سالم استنشاق کردند اما در پاییز امسال، هوای این شهر در سه روز برای گروه های حساس، ناسالم شد.

اله پور افزود: این در حالی است که پارسال شمار روزها با هوای ناسالم بیشتر بود به طوری که در سه روز، برای تمام گروه ها، ناسالم شد.

بیش از ۱۵ هزار هکتار کانون آلودگی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بیش از ۱۵ هزار هکتار کانون و گرد و غبار در این استان شناسایی شده است که در معرض فرسایش بادی است.

اله پور با بیان اینکه شدت آلودگی و غلظت گرد و غبار در این کانون ها کم و متوسط است و بیشترین تاثیر آن در شهرستان جاجرم است.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی کانون های گرد و غبار در میاندشت جاجرم، نتیجه مطالعاتی است که در سطح ملی و در ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور انجام شده است.

وی افزود: در این استان، تاکنون نشست ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار در این استان برگزار نشده و قرار است بزودی با حضور یکی از مسوولان کشوری دایر شود.

شرکت آب منطقه ای حق آبه محیط زیست را بدهد

اله پور در باره ظرفیت های طبیعی استان گفت: رود اترک، یکی از ظرفیت های خوب در این استان است البته برای مدیریت مشکلات آن، ورود جدی نشده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اختصاص حق آبه به این رود را از مطالبه های حفاظت محیط زیست عنوان کرد و اظهار داشت: اختصاص حق آبه زیست محیطی یکی از درخواست های مورد تاکید استاندار هم است و در این باره، پیگیری های لازم انجام می شود.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی