یک گام عملی برای جدا شدن از محرومیت/ اصرار اهالی روستای پیرخوشاب برای هجرت


یک گام عملی برای جدا شدن از محرومیت/ اصرار اهالی روستای پیرخوشاب برای هجرت

پیرخوشاب یکی از ده ها روستای محروم منطقه جنوب استان کرمان واقع در 100 کیلومتری بخش جازموریان است که اهالی این روستا برای فرار از محرومیت بر هجرت از آنجا اصرار داشتند.

به گزارش ایسنا، پیرخوشاب روستایی است که نبود امکانات اولیه زندگی، مردمانش را محکوم به مرگ کرده بود و ساکنان این روستا که در اوج محرومیت روزگار می گذراندند، غم جانکاه از دست دادن عزیزانشان را به دلیل عقرب و مارگزیدگی، عدم دسترسی به مراکز بهداشتی و ... نیز به دوش می کشند.

مرگ نوعروس ۱۷ ساله پیرخوشاب با جنین ۷ ماهه اش به دلیل عدم وجود مرکز بهداشت یا خودرویی که او را به مرکز درمانی دیگری برساند یکی از صحنه های دردناک زندگی مردم این روستا است.

مرگ دلخراش نوزادی که در دقایق اول زندگی اش در این دنیا و در مسیر رسیدن مادرش به مرکز بهداشت، سهم شکم گرسنه حیوانات وحشی و گرگ ها می شود برای اهالی پیرخوشاب نیز خاطره ای جان‌فرساست.

به گفته فرماندار سابق، روستای پیرخوشاب دورترین نقطه در رودبار جنوب است و حدود ۷۰ کیلومتر جاده خاکی و سنگلاخی تا زهکلوت دارد.

نبود جاده از زهکلوت به سمت روستاهای کوهستانی باعث شده تا بعضی بچه‌ها بر اثر عقرب گزیدگی و مار گزیدگی که در این منطقه فراوان است، به علت نرسیدن به نزدیکترین خانه‌ بهداشت جان خود را از دست بدهند.

ساکنان پیر خوشاب دارایی‌شان هیچ است، حتی کپر هم ندارند و بین سنگ و سقفی از شاخه های درخت نخل زندگی می کنند و شاید بتوان آن را محروم‌ترین روستای منطقه جنوب کرمان نامید.

یک گام عملی برای جدا شدن از محرومیت/ اصرار اهالی روستای پیرخوشاب برای هجرت

"یحیی صادقی" مدیرکل کمیته امداد استان کرما با اشاره به محرومیت مردم این منطقه اظهار کرد: به دنبال اطلاع رسانی خدمات نظام به مردم هستیم و خوشبختانه در یکی از اقداماتی که بعد از چند سال نتیجه خوبی گرفتیم، سر و سامان دادن به مردم مظلوم پیر خوشاب بود.

وی با اشاره به جاده سنگلاخی و صعب العبور روستای پیرخوشاب افزود: افراد مختلفی در این مسیر در سال های گذشته به دلیل عدم دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی فوت شده اند.

صادقی تصریح کرد: بارها پیگیری کرده و جلسه گذاشتیم تا چاره ای برای حل مشکلات مردم این روستا پیدا و آنها از منطقه خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه اصولا مردم روستاها در برابر جابه جایی مقاومت می کنند، افزود: اما در پیر خوشاب مردم اصرار داشتند که از آنجا هجرت کنند و می گفتند جایی برای زندگی به ما بدهید.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان گفت: بر سر راه این اقدام، موانع زیادی وجود داشت و با استانداران سابق و فعلی، معاونان استاندار، فرمانداران و دستگاه های اجرایی مذاکره کردیم اما دیدیم شاید خودمان راسا موضوع را دنبال کنیم، زودتر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: نخستین کار، اسکان موقت اهالی روستای پیرخوشاب در چند نقطه و در مکان های بدون معارض بود که البته برای اشتغال آنها، ۵۳۰ راس دام خریداری شده و طرح راهبری شغلی داریم که نیروهای جهادی این مسئله را هدایت و مدیریت می کنند.

صادقی اظهار کرد: اخیرا نیز بحث اسکان اهالی پیرخوشاب حل و زمین تامین شده و ۲۴ دی ماه جاری کلنگ عملیات ساخت منزل مسکونی برای آنها در زمین بلامعارض به زمین زده شد.

یک گام عملی برای جدا شدن از محرومیت/ اصرار اهالی روستای پیرخوشاب برای هجرت

وی با اشاره به اینکه اهالی روستای پیرخوشاب برای نخستین بار رنگ آسایش و زیر سقف بودن را خواهند دید، افزود: با ساخت این منازل، مردم محروم این روستا از کپر خارج می شوند و در سایت در نظر گرفته شده برای سکونت این افراد، مسئله بهداشت، تحصیل فرزندان و فعالیت های فرهنگی نیز دنبال می شود.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان با اشاره به اینکه قرار است طی مدت ۵۰ روز این ساختمان ها تحویل داده شود، بیان کرد: امیدواریم در ادامه راه برای دیگر افرادی که وضعیتی مانند این مردم دارند، گره گشایی شود.

وی افزود: جابه جایی، اسکان و اشتغال را با هم دنبال کردیم و فعالیت های فرهنگی برای خانواده های پیر خوشاب صورت می گیرد و ارتباط کامل با آنها داریم و خوشبین هستیم که این اتفاق مبارک و مطلع خوبی برای محرومیت زدایی باشد.

صادقی تصریح کرد: اهالی روستای پیرخوشاب بیش از ۶۰ خانواده بودند که سکونت ۴۳ خانواده در سایت(واقع در مجاور زهکلوت_شهرستان رودبار_) پیش بینی شده و مسکن احداث می شود.

وی با اشاره به اینکه همه اهالی روستای پیرخوشاب مددجوی کمیته امداد و تحت پوشش یک تبصره خاص هستند، بیان کرد بخش عمده هزینه ساخت مسکن بلاعوض و بخشی تسهیلات است و مسکن ۱۰ خانواده تا ۵۰ روز آینده تحویل و فاز بعدی نیز بعد از آن آغاز می شود.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان با اشاره به اینکه مدرسه موقت در حال فعالیت و مسجد نیز توسط خیران در دست احداث است، اظهار کرد: حدود ۵ خانواده که عمدتا سالمند هستند، در پیر خوشاب زندگی می کنند که در ادامه کار آها نیز به جای دیگر منتقل می شوند.

وی بیان کرد: مردم پیرخوشاب خودشان اصرار داشتند که به جای دیگری بروند، افزود: زندگی این مردم به دلیل خشکسالی با مشکلات زیادی مواجه شده بود و موانع زیادی برای انتقال آنها وجود داشت اما حل شد.

صادقی تصریح کرد: معتقدیم یک موضوع وقتی مطرح می شود، باید دنبال شود و نباید رها کرد و ما بحث ساخت منزل برای اهالی این روستا در مجاور زهکلوت را پیگیری می کنیم تا در صورتی که مشکلی باشد سریع حل کنیم.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان اظهار کرد: برای ساخت هر واحد مسکونی ۵۰ میلیون تومان قرارداد بسته شده و برای هر خانواده زمین حدود ۱۰۰۰ متری در نظر گرفته ایم تا فضا برای دامداری و در واقع اشتغال آنها نیز فراهم باشد.

به گزارش ایسنا، مردم روستای پیرخوشاب از آب آشامیدنی سالم بی بهره بوده و علی رغم اینکه شبکه توزیع برق از آنجا عبور کرده، اما خانه ای برای استفاده از اشتراک برق وجود نداشته و مردم از برق نیز بی بهره بودند.

اینکه تاکنون به این روستا و مردمش رسیدگی نشده و چراهای دیگر، ذهن را درگیر می کند اما مدیرکل کمیته امداد استان کرمان دوست ندارد در این باره صحبت کند و می گوید: مهم این است که اکنون وضعت این افراد تغییر می کند و همین که ما خوشحالی آنها را می بینیم، انرژی می گیریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...