فعالیت بیش از 5700 نفر صنعتگر کردستانی در رشته کلاش‌بافی


فعالیت بیش از 5700 نفر صنعتگر کردستانی در رشته کلاش‌بافی

معاون صنایع دستی استان کردستان گفت: در حال حاضر بیش از 5700 صنعتگر کلاش باف در استان کردستان مشغول فعالیت هستند و بالغ بر 11 تعاونی فعال در سطح استان به صورت تخصصی در حوزه کلاش بافی فعالیت می کنند.

خسرو قاضی‌زاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این هنر صنعتی به عنوان یکی از رشته‌های بومی استان کردستان از پتانسیل بسیار بالایی در زمینه توسعه صادرات برخوردار است.

وی سپس با اعلام اینکه بیش از ۸۰ درصد (بالغ بر ۴۵۰۰ نفر) تولیدکنندگان کلاش در شهرستان مریوان مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: بیش از ۱۲۰۰ نفر دیگر از این صنعتگران در سایر شهرستان‌های استان اعم از سروآباد، سنندج، سقز، بانه و... به صورت کارگاهی و خانگی مشغول به کار می‌باشند.

قاضی‌زاده افزود: با توجه به تجمع و فراوانی تولیدکنندگان کلاش در شهرستان مریوان و همچنین جایگاه ارزشمند این شهرستان بعنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران، در سال ۲۰۱۸ این شهر با تلاش مسئولین استانی و کشوری توسط شورای جهانی صنایع دستی بعنوان " شهر جهانی کلاش" ثبت و معرفی شد.

معاون صنایع دستی استان کردستان با اشاره به اهمیت ثبت جهانی مریوان به‌عنوان "شهر جهانی کلاش" ادامه داد: این فرصت مغتنم وظایف مهم و ارزشمندی را بر دوش دستگاه‌های حاکمیتی و سایر دستگاه اجرایی استان و خصوصاً اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار داده تا با تلاش و همت مضاعف زمینه‌های توسعه همه جانبه این هنر صنعت را در کنار توسعه گردشگری شهر مریوان و استان کردستان فراهم آورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای توانمندسازی شاغلان حوزه کلاش‌بافی استان در سال جاری دو دوره آموزشی ویژه صنعتگران این رشته در شهرستان مریوان برگزار شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق