شاخص کل فرابورس بیش از 12 درصد افزایش یافت


شاخص کل فرابورس بیش از 12 درصد افزایش یافت

بر اساس آمارهای منتشر شده ارزش مبادلات هفتگی فرابورس با 40 درصد افزایش مواجه شد.

شاخص کل فرابورس بیش از 12 درصد افزایش یافت دادوستد ۸ هزار و ۱۵۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۹ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس، منجر به افزایش ۴۱ درصدی ارزش مبادلات و در مقابل کاهش ۶ درصدی حجم این دادوستدها در مقایسه با هفته کاری گذشته شد.

بر اساس این گزارش، شاخص کل فرابورس نیز در هفته معاملاتی منتهی به ۲۷ دی ‌ماه پس از تجربه یک هفته صعود، با بیش از ۱۲ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته از ارتفاع ۵.۱۱۰ واحدی عبور کرد و بازدهی ۱۲۶ درصدی را از ابتدای سال ثبت کرد.

بازدهی ارزش بازار

همچنین علاوه بر صعود چشم‌گیر آیفکس و ارزش دادوستدهای فرابورس نسبت به هفته گذشته، بازدهی هفتگی ارزش بازاری فرابورس نیز به حدود ۱۰ درصد رسید و نگاهی به روند ارزش بازار فرابورس از آغاز سال ۹۸ تا کنون، رشد ۱۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

طی هفته منتهی به ۲۷ دی‌ماه تمامی بازارهای فرابورس از نظر ارزش مبادلاتی عملکردی سبز را به ثبت رساندند و به لحاظ حجم دادوستدها نیز به جز بازار اول و بازار پایه سایر بازارها روند مثبتی داشتند.

با جابه‌جایی ۳۰۷۸ میلیون سهم به ارزش ۲۶ هزار و ۷۶ میلیارد ریال، حجم و ارزش مبادلات در بازار دوم نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۱۸ و ۳۷ درصد افزایش یافت. در بازار اول حجم و ارزش مبادلات نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت و معامله‌گران با دست به دست کردن ۷۱۲ میلیون سهم به ارزش ۵۸۵۹ میلیارد ریال رشد حدود ۳ درصد ارزش و افت ۴ درصدی حجم مبادلات این هفته را رقم زدند.

بازار ابزارهای نوین مالی

افزون بر این، بازار ابزارهای نوین مالی نیز میزبان نقل‌وانتقال ۲۴۳ میلیون ورقه به ارزش۱۹ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال بود که این نقل‌وانتقال‌ها به افزایش ۲۴ و ۵۵ درصدی حجم و ارزش مبادلات در این بازار منجر شد.

در این بازار، معامله‌گران اوراق بدهی بیشترین ارزش مبادلاتی را به ثبت رساندند به گونه‌ای که نقل‌وانتقال این اوراق از سوی آنها به دادوستد ۱۷ میلیون ورقه به ارزش ۱۴ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال انجامید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

در میان ابزارهای نوین مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن، جایگاه‌های دوم و سوم را به لحاظ بیشترین میزان ارزش مبادلاتی به دست آوردند. از این رو طی هفته جاری ۲۲۴ میلیون ورقه ETF به ارزش ۴۴۴۳ میلیارد ریال و بیش از یک میلیون ورقه تسه به ارزش ۴۷۶ میلیارد ریال خریدوفروش شد.

رشد ۷۰ و ۸۰ درصدی هفتگی حجم و ارزش مبادلاتی اوراق تسهیلات مسکن بیانگر آن است که این اوراق در هفته چهارم دی‌ماه با استقبال بیشتری از سوی خریداران و فروشندگان همراه بوده است.

در سمت دیگر بازار فرابورس که دامنه نوسان روزانه سه، دو و یک درصدی در آن اعمال می‌شود، در مجموع بازارهای زرد، نارنجی و قرمز پایه ۳۴۸۲ میلیون سهم به ارزش ۱۸ ‌هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال مبادله شد.

بازارهای اول و دوم

مجموع دادوستدهای بازارهای ‌گانه فرابورس در چهارمین هفته کاری دی‌ماه سال جاری به ثبت معامله ۸ هزار و ۱۵۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۹ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال انجامید که این میزان دادوستد در یک میلیون و ۱۲۲ هزار نوبت معاملاتی انجام شده است.

هم‌زمان ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس نیز به ۴۹ هزار و ۹۱۴ میلیارد رسید که گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به میزان ۵۵۹۸ میلیارد ریال ۱۱ درصد از ارزش کل معاملات را از آنِ خود کرد و در صدر ایستاد. گروه‌های محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز هر یک ۸ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

ایبِنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا