گفتمان؛ حلقه مفقوده خانواده ها


گفتمان؛ حلقه مفقوده خانواده ها

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران، گفتمان خانواده را حلقه مفقوده ای دانست که باید بین خانواده ها وجود داشته باشد، گفت: باید به عنوان یک راهبرد، در سبک زندگی، ارتباطات اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت تغییراتی ایجاد کنیم که این تغییرات آگاهی جامعه را نسبت به حقوق زنان و کودکان افزایش داده و منزلت این دو قشر جامعه را ارتقا دهد.

کوروش محمدی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: کودک آزاری‌ و همسر آزاری به عنوان دو پدیده ناخوشایند در حوزه مسائل اجتماعی شکل گرفته و در اغلب استان‌ها آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اعلام رتبه نخست استان اصفهان در کودک آزاری و همسر آزاری، گفت: با توجه به نتایج آماری، اغلب استان‌ها با اختلاف اندک و ناچیزی از یکدیگر فاصله دارند و نمی‌توانیم بیان کنیم که فقط اصفهان در کل کشور با این پدیده روبه‌رو است، چراکه در بیشتر استان‌ها آمار کودک آزاری‌ و همسر آزاری بالا است.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه نباید در مقابل اعلام رتبه اول اصفهان در خشونت خانگی و کودک آزاری و همسر آزاری جبهه بگیریم و یا مقاومت کرده و این موضوع را انکار کنیم، توصیه کرد: بهتر است اصفهان را از سایر استان ها تفکیک نکنیم، چراکه غفلت ما را نسبت به این پدیده در جامعه به دنبال دارد.

این آسیب‌شناس اجتماعی، بروز این مسائل اجتماعی را زنگ خطری برای کل کشور دانست و افزود: پدیده‌های اجتماعی نیازمند توجه و عزم جدی است، در عین حال که معضلات و مشکلات اجتماعی به گونه‌ای هستند که نمی‌توانیم آنها را به یک منطقه یا یک استان اختصاص دهیم، اما مطالعات و نتایج آماری از این جهت حائز اهمیت است که در برنامه‌ریزی‌ها توجه ویژه و جدی به روابط خانوادگی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان اینکه امروزه یکی از برنامه هایی که در اصفهان دنبال می‌شود ترویج و احیای گفتمان خانواده است، تصریح کرد: به نظر می رسد گفتمان خانواده حلقه‌ مفقوده‌ای است که باید بین خانواده‌ها وجود داشته باشد و در میان والدین، فرزندان و زوجین به صورت مهارت آموزی در دستور کار دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش و دستگاه‌های متولی خدمات اجتماعی قرار گیرد که این سیاست در شورای اسلامی شهر و کمیته اجتماعی نیز دنبال می شود.

محمدی با اعتقاد بر اینکه آنچه امروز تحت عنوان همسرآزاری مطرح است، ریشه‌های عمیقی در ارتباطات و روش‌های تربیتی جامعه دارد، تاکید کرد: امروز به صورت جدی نیازمند اصلاح ساختاری و تحول بنیادین در روش های تربیتی هستیم و معتقدیم در جامعه امروزی با زنان باید با احترام و تکریم هرچه بیشتر برخورد کرد. منزلت اجتماعی زنان موضوعی است که در جامعه امروز به شدت نیازمند توجه است.

وی با اشاره به کاهش آمار بسیاری از مسائل و معضلات اجتماعی، گفت: به طور مثال با بالا رفتن آمار طلاق، آمار خشونت های خانوادگی پایین آمده، چراکه قبل از اینکه مشکلات به خشونت های فیزیکی منجر شود به طلاق کشیده می شود و همین موضوع آمار طلاق را بسیار بالا برده، درحالیکه طلاق خود مبین این خشونت ها است.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه همسر آزاری و کودک آزاری صرفا محدود به برخورد فیزیکی نیست، گفت: بسیاری از رفتارهایی که امروزه در جامعه شناسایی می‌شود خشونت خانگی محسوب می‌شود مانند غفلت از فرزند، خشونت کلامی و خشونت اقتصادی و ... .

وی خاطرنشان کرد: باید جامعه را به این آگاهی برسانیم که تصور افراد از همسرآزاری و کودک آزاری صرفا برخورد فیزیکی نباشد، بلکه شامل انواع خشونت‌ها از جمله بی‌توجهی، غفلت، خشونت کلامی، خشونت اقتصادی و خشونت جنسی و ... است و الزاماً خشونت فیزیکی مبین این آمار نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید براینکه باید در اصول تربیتی، مباحث آموزشی و رفتارهای اجتماعی به حقوق، جایگاه و منزلت اجتماعی زنان و کودکان توجه شود، گفت: باید به عنوان یک راهبرد، در سبک زندگی، ارتباطات اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت تغییراتی ایجاد کنیم که این تغییرات آگاهی جامعه را نسبت به حقوق زنان و کودکان افزایش داده و منزلت این دو قشر جامعه را ارتقا دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر