اعتراض به نادیده گرفتن بازیگران رنگین‌پوست/ بفتا خیلی سفید است!


اعتراض به نادیده گرفتن بازیگران رنگین‌پوست/ بفتا خیلی سفید است!

رکنا: 2 بار نامزد شدن اسکارلت جوهانسون و مارگو رابی و نادیده گرفته شدن جنیفر لوپز، ادی مورفی و آنتونیو باندراس باعث ایجاد هجمه علیه جایزه بفتا شده است.

به گزارش رکنا، نبودن نام حتی یک بازیگر غیرسفیدپوست در میان نامزدهای جوایز سال ۲۰۲۰، در حالی که "اسکارلت جوهانسون" و "مارگو رابی" هر کدام نامزد دریافت دو جایزه شدند، بفتا را با موج انتقادها روبه‌رو کرده است، چنان که پس از اعلام نام نامزدها و انتقاد مخاطبان و منتقدان از آن، هشتگ "بفتا خیلی سفید است" در توییتر ترند شده است.

به گزارش ایران‌آرت به نقل از ایندیپندنت، "جنیفر لوپز" برای بازی در "شیادان"، "ادی مورفی" برای "دولمایت اسم من است"، "لوپیتا نیونگو" برای "ما"، "آنتونیو باندارس" برای "درد و شکوه" و "سینتیا اریوو" برای "هریت"، از جمله ستارگانی هستند که به رغم نامزدی و برنده شدن در سایر جوایز، در بفتا نامی از آن‌ها نیست.

از "آکوافینا" هم نامی در میان نامزدها نبود که آخر همین هفته برای بازی در فیلم "وداع" جایزه بهترین بازیگر زن در بخش فیلم‌های کمدی یا موسیقیایی گولدن گلوب را به دست آورد.

زنان و فیلم‌هایی که در آن‌ها شخصیت‌های زن محوریت دارند، در بخش‌های اصلی بفتا کم‌رنگ بودند. از درام مورد ستایش منتقدان "سوغات" اثر "جانانا هاگ" و "حیات والا" اثر "کلر دنی" هم نامی نبود، و "گرتا گرویگ" هم با فیلم "زنان کوچک" نتوانست جایگاهی در میان نامزدهای بهترین کارگردانی به دست آورد. این فیلم در بخش "بهترین فیلم" شرکت نکرده بود.

لولا وانگ (وداع)، ماریل هلر ( روزی زیبا در محله)، لورین اسکافاریا (شیادان) و کیسی لمونز (هریت) از دیگر فیلم‌سازانی بودند که نامی از آن‌ها در میان نبود.

در یکی از پیام‌های توییتر آمده بود: "این همه رنگین‌پوست شرکت داشتند، دریغ از آن که نام یکی را انتخاب کنند. نه لوپز. نه نیونگو. نه اریوو. نه شوژن. نه آکوافینا. نه بازیگران فیلم انگل. نه مورفی."

اعتراض به نادیده گرفتن بازیگران رنگین‌پوست/ بفتا خیلی سفید است!

یکی دیگر از کاربران توییتر نوشت: "تنوع زورکی خوب نیست، اما وقتی کارهای امثال لوپیتا نیونگو، آلفرد وودوارد، سینتیا انریوو، آکوافینا و بازیگران فیلم انگل را می‌بینیم و در میان نامزدها خبری از آن‌ها نیست، روشن است که یک جای کار می‌لنگد."

شخص دیگری نوشت: "امسال در بفتا حتی نام یک رنگین‌پوست هم در میان نامزدها نبود. لوپیتا، آکوافینا، ژائو شوژن، جنیفر لوپز، سینتا اریوو، آنتونیو باندراس، ادی مورفی یا یکی از بازیگران فیلم انگل این شایستگی را نداشتند؟ عدالت در مورد کارهای برجسته‌ای که نادیده گرفتند رعایت نشده است."

کاربرانی هم تعجب کردند که به رغم حذف کردن نام شماری از افراد ممتاز، جوهانسون و روبی بابت کارشان در خرگوش جوجو، داستان ازدواج، بامب‌شل و روزی‌روزگاری هالیوود، هر یک دوبار نامزد شده‌اند.

در پیام توییتری دیگری آمده است: "یک زن سفیدپوست را در یک بخش دوبار نامزد کرده‌اند تا مبادا باریکه‌جایی برای هنرپیشگان رنگین‌پوست خالی بماند."

بفتا در کل هم مورد انتقاد قرار گرفته است و در شماری از پیام‌های توییتر آمده است که دنزل واشینگتن و مورگان فریمن هرگز جزو نامزدهای دریافت جایزه بفتا نبوده‌اند.

شخصی در توییتر نوشته است: "دنزل واشنگتن هرگز جزو نامزدهای دریافت جایزه بفتا نبوده‌ است. مورگان فریمن هم همین طور. یعنی دو تن از بزرگ‌ترین و معتبرترین بازیگران حال حاضر. می‌توانید کار درخشان رنگین‌پوستان را نادیده بگیرید، ولی نمی‌توانید الگوی نژادپرستی را انکار کنید."

ولی به نظر می‌رسد که "اما باهر"، رییس بخش جوایز بفتا، در بیانیه‌ای که برای نشریه هالیوود ریپورتر فرستاده است، کلیت صنعت سینما را بابت قرار نداشتن غیرسفیدپوستان در میان نامزدهای بفتا مقصر می‌داند.

او گفت: "دوست داشتیم اسامی نامزدها متنوع‌تر باشد، اما این قضیه همچنان معضل کل صنعت سینما است. به نظر من باید فیلم‌های بیش‌تری ساخته شوند و به میدان بیایند تا افراد بخت بیش‌تری برای به چشم آمدن داشته باشند. قطعاً دوست داریم تنوع بیش‌تری وجود داشته باشد، اما هم‌چنین نمی‌خواهیم برندگان امروز از حق‌شان محروم شوند."برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهره‌های هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی