چگونه دانشجویانی با نشاط داشته باشیم؟


چگونه دانشجویانی با نشاط داشته باشیم؟

شادی و نشاط در جامعه و به ویژه در مجامع علمی و دانشگاه‌ها امری اساسی و بااهمیت است، چراکه این موضوع در ابعاد مختلف اثرگذار بوده و نبود آن نیز جامعه و دانشگاه را با چالش‌های بسیار جدی مواجه می‌کند.

خبرگزاری ایسنا، با حضور اساتید حوزه جامعه شناسی، روانشناسی و علوم تربیتی اقدام به برگزاری میزگردی تخصصی در رابطه با موضوع "نشاط و شادی در دانشگاه‌ها و مجامع علمی" کرده تا ابعاد، موانع و راهکارهای ایجاد و تقویت شادی و نشاط در مجامع علمی و دانشگاه‌ها، از منظر علمی مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.

آسیب شناسی وضعیت فعلی نشاط و پویایی فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه، موانع تحقق الگوهای موثر در ایجاد نشاط و شادی در دانشگاه‌ها، بررسی الگوهای موثر در ایجاد شادی و نشاط و کاهش معضلات اجتماعی و فرهنگی دانشجویان و بررسی نحوه مدیریت شادی و نشاط در محیط دانشگاه‌ها از جمله محورهای مورد بحث در این میزگرد است.

نبود نشاط و شادی به آسیب های اجتماعی دامن زده است

چگونه دانشجویانی با نشاط داشته باشیم؟

دکتر محمود علمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در این میزگرد با اشاره به تاثیر نشاط در آسیب‌های اجتماعی، گفت: اگر شادی و نشاط در اجتماع و دانشگاه وجود نداشته باشد، آسیب های اجتماعی بروز خواهند کرد.

وی با بیان این‌که بحث "نشاط" در حوزه روانشناسی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و یک احساس ریشه دار است که مربوط به کیفیت زندگی است، افزود: شادکامی و نشاط با فرهنگ هر جامعه‌ای ارتباط دارد و باید بدانیم شادی و نشاط در فرهنگ ما چه جایگاهی دارد؟

وی ادامه داد: وقتی به تقویم جامعه از منظر جامعه شناسی نگاه می‌کنیم، روز شادی در آن نمی بینیم، درحالی که در همه کشورها حداقل چند روز به عنوان "روز شادی" تعریف شده و مردم با ساده‌ترین روش‌ها شادی می‌کنند. حتی در ایران باستان هم چنین روزهایی وجود داشت اما امروز مشکل کجاست که هیچ روزی به نام روز نشاط نداریم؟ این موضوع شاید یکی از مسایل مهم جامعه ما باشد که ما قادر به تولید نشاط نیستیم.

علمی تاکید کرد: مسئله مهمی است که ما طی چند دهه اخیر نتوانسته‌ایم در جامعه شادی و نشاط تولید کنیم و این نبود نشاط و شادی در جامعه نیز به بروز انواع آسیب های اجتماعی دامن زده است.

وی با تاکید بر این‌که بنده به عنوان یک جامعه شناس و مدرس، سال‌های بسیاری بین دانشجویان بوده ام و به خوبی درک کرده‌ام که نبود نشاط در دانشگاه نیز موجب شده دانشجویان به سمت آسیب های اجتماعی از جمله سیگار، اعتیاد و... سوق پیدا کنند، یادآور شد: طی چندین دهه، بودجه‌های فرهنگی کشور در کجاها صرف شده و اگر مصرف نمی‌شد چه وضعیتی داشتیم؟ انواع و اقسام بودجه در مورد فرهنگ و مسایل اجتماعی تزریق شده اما ماحصل آن، چه بوده است؟ متاسفانه از نظر آمار اجتماعی روند رو به رشدی نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با تاکید بر این‌که نبود امید و نشاط، بیکاری، تبعیض در ادارات و گزینش‌ها باعث شده تا آینده در مقابل دیدگان دانشجویان نیز تیره و تار ترسیم شود، افزود: این آسیب‌ها را عملا در دانشگاه‌ها می بینیم و سوال ما این است که نهادهای ذیربط در این رابطه کارشان چه بوده و اگر این نهادها نبودند چه می‌شد؟

وی با تاکید بر این‌که در جامعه شناسی پدیده نشاط را یک پدیده چند بعدی می‌دانیم که شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است، گفت: آیا خرده نظام های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ما می‌توانند به کارکرد خود به صورت دقیق عمل کنند؟ اگر خرده نظام اقتصادی می‌توانست به کارکرد خود عمل کند، اکنون این همه معضلات اقتصادی در جامعه نداشتیم.

وی با بیان این‌که دانشجویان چشم و چراغ یک کشور هستند و با دید باز به مسایل می نگرند، اظهار کرد: زمانی که در سال 64 دانشجو بودم، بعد از تعطیلی جلسات به همراه دانشجویان به کتابخانه‌ها می‌رفتیم و روزنامه و مجله می‌خواندیم، اما دانشجویان امروز اینگونه نیستند، تمامی ابعاد فضای مجازی هم امن نیست. امروز دانشجو به مطالعه و تحقیقات علاقه‌ای ندارد و بیش از 90 درصد پایان نامه‌ها بیرون از دانشگاه نوشته می شود.

علمی در ادامه تاکید کرد: نبود نشاط و امید موجب شده آسیب‌ها به ویژه در محیط دانشگاه‌ها شکل بگیرد و به نظر می‌رسد با تداوم چنین شرایطی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها که نمایندگان جامعه و نوید دهندگان آینده جامعه هستند، نتوانند آنگونه که باید در جامعه موثر واقع شوند.

احترام، اعتماد و مقبولیت از مولفه‌های ایجاد نشاط است

چگونه دانشجویانی با نشاط داشته باشیم؟

دکتر منصور بیرامی، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز نیز در ادامه این میزگرد با بیان اینکه مفاهیمی مانند نشاط، شادکامی و فرهنگ، مفاهیم احتمالاتی هستند، گفت: نمی‌توان با عقل سلیم در مورد مفاهیم احتمالاتی صحبت کرد، چرا که این مفاهیم قابل تعریف نبوده و حتماً مبتنی بر یک تئوری و رویکرد هستند.

وی اضافه کرد: مفاهیم احتمالاتی را می‌توان مبتنی بر رویکردهای مختلف و به ویژه پنج رویکرده اصلی شامل رویکرد رفتاری، شناختی، روانکاوی، بیولوژیک‌، ترکیب این رویکردها و رویکرد انسان گرایانه تعریف کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما با هیجان‌های اصلی خشم، ترس و محبت متولد می‌شویم، گفت: هیجان‌های طبیعی و هیجان‌های دیگر با تقسیم کردن هیجان‌های اصلی ایجاد شده‌اند، به عنوان مثال هیجان نشاط در قلمرو هیجان اصلی محبت قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز متذکر شد: احترام، اعتماد و مقبولیت از مولفه‌های ایجاد نشاط و داشتن دانشجویی بانشاط است.

وی با بیان اینکه سه هیجان اصلی، هیجان ترس و خشم جزوه هیجان‌های منفی و هیجان محبت جزو هیجان‌های مثبت به شمار می‌آید، اظهار کرد: هر سه هیجان باید به موقع استفاده شود، به این معنی که به موقع ترسید و به موقع پرخاش کرد، اگر خشم و ترس به موقع وجود نداشته باشند و به موقع برون ریزی نشوند، هرگز به محبت هم دست پیدا نمی‌کنیم.

وی با اشاره به مراحل واکنش انسان به یک رویداد گفت: به هنگام اتفاق افتادن یک رویداد، ابتدا آن را مشاهده می‌کنیم و سپس احساس ناشی از آن باعث مشاهده احساس فعال شدن ذهن مبتنی بر آن رویداد شده و سپس بر اساس آن تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم.

وی اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند بگوید که افسردگی‌ علت عدم نشاط است یا عدم نشاط، علت افسردگی، در مورد آسیب‌های اجتماعی نیز همین هم صادق است، چرا که رابطه حاکم این متغیرها علیت حلقوی است نه خطی، چرا که ما با اختلال سر و کار داریم نه بیماری.

بیرامی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به ویژه آسیب‌های نوپدید عوامل زمینه ساز متعدد و با فراوانی زیاد دارند، افزود: متاسفانه این آسیب‌ها در طول زمان ایجاد شده‌اند و شاید به ۷۰ سال پیش برمی‌گردند، امروز اگر یک دانشجوی تازه وارد، دچار خلاف می‌شود، عوامل زمینه ساز مسیر را برای او ساخته‌ و هدایتش می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه بررسی تمامی این موارد نیازمند مطالعه و انجام پژوهش است، بیان کرد: یکی از اهداف آموزشی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد کردن معنویت به دانشگاه بود و دروس عمومی به همین منظور طراحی شدند، امروزه دانشجویان ۲۰ واحد درس عمومی پاس می‌کنند.

وی اضافه کرد: این به معنی مفید یا اثر گذار نبودن دروس عمومی نیست، بلکه منظورم این است که این دروس به درستی اجرا و ارائه نشدند، حتی اروپایی‌ها نیز کتابی تحت عنوان "روان درمانی و معنویت" نوشته‌اند.

وی متذکر شد: مشکل ما این است که نفهمیدیم که این دروس و کتاب‌ها را به چه کسی، با چه کیفیتی و به چه مقدار ارائه دهیم‌، نتیجه کلاس‌های این شکلی، بسیار بدتر از کلاس‌های دروس تخصصی است.

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز تاکید کرد: متخصصان امر می‌توانند نتیجه برگزاری چنین کلاس‌هایی را ارزیابی کنند و این ارزشیابی با ارزشیابی پایان ترم متفاوت است.

وی افزود: آمدیم معنویت و اخلاق را به دانشجویان یاد داده و وارد کلاس درس کنیم، اما نه متخصصش بود و نه مخاطب را فهمیدیم، غلط بود که پرورش را به دست یک عده بسپاریم، به طوریکه استاد ریاضی و روانشناسی هم معلم پرورشی شدند.

وی گفت: غافل از این بودیم که تفکر فنی مهندسی بدون تفکر فیزیونومیک امکان ندارد، غافل از این بودیم که ریاضی بدون معنویت به درد نمی‌خورد، طوری شد که هر چه پروفسورتر شدیم، ضدمملکت‌تر شدیم.

وی خاطرنشان کرد: عوامل آشکارساز باعث ایجاد رفتار و عوامل پایدارساز باعث تثبیت رفتار فقدان نشاط شده است.

ایران در رتبه 106 کشورهای شاد

چگونه دانشجویانی با نشاط داشته باشیم؟

جلیل باباپور، مدیر مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره دانشگاه تبریز نیز در این میزگرد با اشاره به وضعیت فعلی نشاط و شادی در جامعه، اظهار کرد: بر اساس نتایج تحقیقاتی که(در مورد نشاط و شادی در جامعه) در سال جاری با بررسی وضعیت 156 کشور احصا شده است، ایران در رتبه 106 قرار دارد.

وی با تاکید بر این‌که طبق استاندارهای بین المللی میزان نشاط در بین دانشجویان ایرانی نیز در حد متوسط و متوسط به پایین است، افزود: البته وضعیت دانشگاه تبریز نسبت به جامعه آکادمیک کشور مقداری بهتر بوده و در حد متوسط است.

وی با اشاره به مفهوم‌سازی‌های مطرح شده در مورد شادی و نشاط، بیان کرد: برخی معتقد که نشاط، شادی نیست، چراکه شادی هیجان بوده و نشاط بعد شناختی قضیه است. شاد بودن، هیجان مقطعی بوده اما نشاط یا شادکامی مقداری فراتر از آن است. گاه فردی طبق دیدگاه، اصول و سبک زندگی خود با گوش دادن به مداحی لذت درونی را تجربه می‌کند و شاد می‌شود و گاه نیز یک فرد با گوش دادن به موسیقی.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: در حالت کلی، اگر افراد هیجان‌های مثبت بیشتر و هیجان‌های منفی کمتری داشته و لذت و رضایت از زندگی در وجودشان بیشتر باشد، نشاط و شادی نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که سه بخش "ماکرو سیستم، مزو سیستم و میکرو سیستم" در ایجاد یا عدم ایجاد هر پدیده اجتماعی و به ویژه نشاط و شادی در جامعه نقش دارند، گفت: ماکرو سیستم در سطح کلان جامعه و در صدر تصمیم گیری ها قرار دارد که شامل سیاست‌مداران و تصمیم گیرندگان جامعه هستند؛ مزو سیستم‌ها نیز روسای ادارات، دانشگاه و... بوده و میکروسیستم‌ها نیز کسانی هستند که در سطوح پایین با افراد و دانشجوها در ارتباط هستند.

وی در این خصوص ادامه داد: هرکدام از این سیستم‌ها در کاهش یا افزایش نشاط و شادی، وظایف و تکالیفی بر عهده دارند که باید متناسب با شرایط خود کارهایی را انجام دهند، در غیر این صورت، ما در سطح میکروسیستم هر قدر هم کارهای بزرگ انجام دهیم، اگر ماکروسیستم اجازه ندهد، اتفاق خاصی در جامعه نخواهد افتاد.

باباپور با بیان این‌که طبق تحقیقات انجام شده، 50 درصد تعیین کننده شادی و نشاط در انسان خارج از دسترس ما بوده و مربوط به مسائل فیزیولوژیک، ژن‌ها و شخصیت‌ افراد است، اما فعالیت‌های ارادی نیز 40 درصد و شرایط زندگی نیز 10 درصد زمینه شادی و نشاط را فراهم می‌کند. بر این اساس با استفاده از 40 درصد(فعالیت‌های ارادی افراد) می‌توان کارهای بسیاری را انجام داد و فعالیت‌های را برای دانشجویان و پرسنل اجرا کرد تا میزان نشاط و شادی در دانشگاه ارتقا پیدا کند.

وی تشریح کرد: حتی از داخل خانواده نیز می‌توان شروع کرد و حتی آموزش هایی مثل بخشش، تاب آوری، ارتباط با دیگران و... نیز می‌تواند سرایت اجتماعی داشته و نشاط و شادی جامعه را افزایش دهد. همچنین فقه ما نیز پویاست و علمای زمان آن را پویا می کنند که می‌توان در برخی موارد از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

ایجاد "نشاط پایدار" اهمیت دارد

چگونه دانشجویانی با نشاط داشته باشیم؟

حجت‌الاسلام اصغر نقدی، استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز نیز در این میزگرد با بیان اینکه مفاهیم در فلسفه، حقیقی، اعتباری و وهمی هستند، گفت: مفاهیم اعتباری مانند نشاط بستگی به موقعیت دارند، هنگام صحبت از نشاط و طبق علم فلسفه باید بگوییم که منظورمان از نشاط در کدام عالم است؟، عالم جمادی، نباتی، حیوانی یا انسانی؟.

وی اظهار کرد: هم سند اسلامی سازی آموزش و پرورش و هم دانشگاه هدف از آموزش و پرورش را رسیدن به حیات طیبه می‌دانند.

وی تأکید کرد: لذت‌ها، نگرش‌ها و رویکردها با هم تفاوت دارند و به عنوان مثال لذت در عالم حیوانی در گرفتن انتقام و در عالم انسانی در عفو است.

نقدی با تاکید بر این که شاخصه اصلی در حیات طیبه عشق به خداوند متعال است، بیان کرد: اگر دلمان با خدا باشد، انسان‌ها را هم که دست ساز این خدا هستند، می‌توانیم زیبا دیده و مثبت نگر باشیم که نشاط هم با مثبت نگری در ارتباط است، اما اگر دلبر ما موقعیت‌های دنیایی باشد، دیگران برای ما یا رقیب خواهند بود یا دشمن.

وی با اشاره به برخی آیات در قرآن گفت: در قرآن آمده است که اولیاالله دچار حزن نمی‌شوند و حزن معنای نزدیکی به اضطراب دارد، همچنین قرآن، نشاط متقیان را در هدایت دیگران می‌داند، نشاط در عالم‌های مختلف جمادی، حیوانی، انسانی، نباتی، حیات طیبه و قدسی معنی متفاوتی دارد.

وی با اشاره به اینکه فطرت به معنای ساختار وجودی است، بیان کرد: هر چیزی که متناسب با ساختار وجودی ما بوده و ما را در جهت شناخت پروردگار متعال و گرایش به زیبایی‌ها و ارزش‌ها هدایت کند، برای ما نشاط آور خواهد بود، سازگاری نشاط را از بین می‌برد.

استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز با بیان اینکه ابن سینا و فارابی نشاط را به دو قسم پایدار و غیر پایدار یا واقعی و غیر واقعی تقسیم کرده‌اند، گفت: منظور ما نشاط پایدار است، نشاط ناپایدار به طور لحظه‌ای و بر اثر مصرف برخی قرص‌ها روانگردان‌ها مواد مخدر هم به دست می‌آید.

وی متذکر شد: کاری کردند که ارزش‌های ما دگرگون شد و از فطرتمان دور افتادیم‌، به عنوان مثال در دوران انقلاب علمی ارزشمند بود، اگر علم ارزشمند باشد، قداست پیدا می‌کند. قداست‌زدایی از جدایی از علم کار اشتباهی بود، هر چیزی که مقدس باشد برای ما جذبه دارد، این گونه بود که علم‌، دانشگاه، درس، استاد و کتاب از جذبه افتاد.

نقدی متذکر شد: علم گرایی و حقیقت جویی جزو اقتضائات فطرت ما است، از آن دور شده‌ایم. در روایات آمده است که اگر دو قسم اصلاح شوند، جامعه اصلاح می‌شود، مراجع و علما.

جمع بندی میزگرد؛ بایدها و نبایدها

چگونه دانشجویانی با نشاط داشته باشیم؟

دکتر محمود علمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در بخش جمع بندی این میزگرد اظهار کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات اخیر، سرمایه اجتماعی مهم‌ترین عامل پیشگیری کننده نشاط اجتماعی است و متاسفانه سرمایه اجتماعی در جامعه دچار نقصان و فرسایش شده و متاسفانه طی چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. در دانشگاه نیز شرایط همین‌گونه است.

وی با تاکید بر این‌که از منظر جامعه شناختی، برای افزایش نشاط و شادی در جامعه باید سرمایه اجتماعی را به طرق مختلف ارتقا دهیم، افزود: نوع و میزان ارتباط بین اساتید و دانشجویان هم در میزان نشاط و شادی بسیار مهم و اثرگذار است.

وی با اشاره به طرح تحقیقی خود در رابطه با "نشاط" در مورد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گفت: بر اساس نتایج این تحقیق، سه عامل مهم و کلان "احساس عدالت اجتماعی، احساس محرومیت اجتماعی و بیگانگی اجتماعی" در ایجاد و شکل گیری نشاط نقش دارند. این سه عامل جزو موانعی هستند که در هر نوع الگوی ایجاد نشاط و شادی، اثر منفی خواهند گذاشت، از این‌رو باید در سطح کلان به این مسئله توجه کرده و این موانع را برطرف کنیم.

علمی در این خصوص افزود: وضعیت جامعه به گونه ای است که در سطح کلان هر روز و هر هفته دچار شرایط متغیر سیاسی هستیم، با این اوصاف چه انتظاری از دانشجو می‌توان داشت؟ دانشجو، عنصر حساس جامعه بوده و شرایط روز جامعه نیز می‌تواند در پایین آوردن میزان نشاط و شادی نقش مهمی داشته باشد.

وی مقابله با بحران‌ها را یکی از مسائل جامعه عنوان کرد و گفت: تحقق نشاط و شادی منوط به حل مسائل ساختاری در جامعه است و خرده‌ نظام‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این خصوص وظایف و تکالیف خاصی را برعهده دارند.

دکتر منصور بیرامی، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز نیز در بخش جمع بندی میزگرد، با بیان اینکه سیاست گذاری‌های کلان در دانشگاه را باید مطالعه کرده و در صورت نیاز تغییر دهیم، بیان کرد: سیاست گذاران باید تصمیم‌های به روزتر و موقعیتی‌تری بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال چندین سال است که برنامه جشن ازدواج دانشجویی در دانشگاه را برگزار می‌کنیم، اما معتقد هستم اگر قرار باشد دانشگاه کمکی به دانشجو بکند آن کمک این نیست که به او زن یا شوهر بدهد، بلکه این است که به او کار و هویت بدهد تا دست به انتخاب درست در ازدواج بزند.

وی گفت: دانشجو برای کسب تخصص به دانشگاه می‌آید و در ادامه پس از اتمام تحصیلات می‌تواند با استفاده از تخصصش کار پیدا و با هویت مبتنی بر شغلش ازدواج کرده و هویت خانوادگی پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز اظهار کرد: متولیان نشاط و فرهنگ دانشگاه، آدم‌های خوبی هستند، اما آیا متخصصان خوبی هم هستند؟، آیا کار درستی است که فرهنگ و نشاط را در دانشگاه‌ها به عنوان تخصصی‌ترین کانون کشور و یا در دانشگاه تبریز که تخصصی‌ترین مرکز علمی غرب کشور است، به دست مهندسان مکانیک و مهندسان برق بسپاریم؟.

وی با اشاره به نقش آسان سازی در ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها بیان کرد: اگر دو نفر نشاط کنند، دیگران هم از آنها یاد می‌گیرند در مورد خودکشی هم همینطور است.

وی گفت: فرصت‌هایی را فراهم کنید تا دانشجو خودش را تخلیه کند، همین میکروفون را به دست دانشجو هم بدهید تا با گفتن حتی یک بیت شعر، انرژی‌اش را تخلیه کند و تبدیل به هیجان انباشته شده سرگردان نشود، برون ریزی و انفجار باید یک روز اتفاق بیفتد.

بیرامی بیان کرد: به عنوان مثال وقتی روز گذشته برف آمد، کدام رئیس دانشکده و استادی با دانشجوهایش برف بازی کرد؟، هرچند برخی‌ها تصور می‌کنند که این کارها باعث پررو شدن دانشجو می‌شود، اما من ولی نعمت دانشجو هستم و اگر، دانشجو به دانشگاه نیاید دانشگاه بسته می‌شود، دانشجو باید بخندد و بخنداند.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه انسجام باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانشگاه تبریز باید برای انسجام خودش فکری کند، گاهی اوقات من شایسته نمی‌دانم فردی که با مبانی موضوع مورد نظر آشنایی ندارد، در آن مورد سخنرانی کند.

دکتر جلیل باباپور، مدیر مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره دانشگاه تبریز نیز در بخش جمع بندی میزگرد اظهار کرد: سالانه کارنامه سلامت روان در دانشگاه‌ها اجرا شده و برخی مسائل نیز استخراج می‌شود. اخیرا نیز در نتیجه برخی از جلسات حوزه نشاط اجتماعی و فرهنگی دانشگاه، مقرر شده تا تحقیقاتی در این خصوص انجام شود اما جزئیات اجرای آن هنوز مشخص نشده است.

وی با تاکید بر عوامل دور و نزدیک موثر در شادی و نشاط، اظهار کرد: گاه نمی‌دانیم که نشاط چیست و چگونه باید ایجاد شود؟ در آسیب‌شناسی روانی مفهومی تحت عنوان "برابر نهاده" داریم، یعنی اگر معیار چیزی را به درستی در اختیار نداریم، از برعکس آن استفاده می‌کنیم، در این خصوص نیز اگر نمی‌دانیم نشاط و شادی چیست، می‌توانیم در تصمیم‌گیری‌ها "برعکس نشاط" را که شامل حالت خمودگی و ناکامی و... است را دزنظر گرفته و راهکارهایی برای ایجاد نشاط و ارتقای آن ارایه دهیم.

باباپور در خاتمه تاکید کرد: برای ایجاد نشاط و شادی در جامعه و مجامع فلمی، باید عوامل دور و نزدیک، عوامل غیرمستقیم و مفاهیم برعکس نشاط را درنظر بگیریم.

حجت‌الاسلام اصغر نقدی، استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز نیز در بخش جمع بندی میزگرد با اشاره به تکریم انسان توسط خداوند گفت: هنگامی که انسان وارد حیات انسانی و صاحب فطرت شد، خداوند بنی آدم را تکریم کرد و کرامت مخصوص انسان و جلوه‌ای از فطرت او است.

وی افزود: هر چیزی که با کرامت انسانی مغایرت داشته باشد، نشاط را از بین می‌برد و عوامل مغایر با کرامت انسانی در دانشگاه بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل به اندیشه‌های علما نیاز داریم، از قدیم رسم بر این بود که افراد برای حل مشکلشان به علما مراجعه کرده و خواستار ارائه راهکار می‌شدند.

استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز متذکر شد: در بسیاری از جلسات، اساتید دانشگاه با رزومه های عالی و اساتید ارزشمندی که چهره‌های ماندگار هستند در صندلی‌های عقب می‌نشیند، آیا این تکریم علم است؟

وی اضافه کرد: گماردن ناظر بالای سر دانشجویان به هنگام امتحان، تحقیر دانشجو است، جایی که اعتماد با صداقت وجود نداشته باشد، نشانه‌ای هم نخواهد بود.

وی با تاکید بر اصلاح رفتار با دانشجویان، گفت: کفگیر را می‌دهیم دست آشپز تا برای دانشجویان غذا بریزد، آیا در فرهنگ ما از میهمانان اینگونه پذیرایی می‌شود.

نقدی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب، انتخاب واحد بود، اما الان انتصاب واحد داریم، با این کارها فرصت انتخاب درست را از دانشجو می‌گیریم.

وی اظهار کرد: در برخی برنامه‌ها دانشجویان قوی‌تر از سخنران دعوت شده هستند، عدالت و توحید پایه نشاط هستند و عدالت یعنی هر کسی سر جای خودش قرار بگیرد، امروز این صندلی‌ها هستند که به انسان‌ها ارزش و جایگاه می‌دهند.

وی متذکر شد: امروز دانشجویان نیازمند تکریم واقعی هستند و در این صورت دانشجویان هم افق‌های بالا را می‌بینند.

وی با بیان اینکه اندازه‌ها را کوچک‌تر کرده‌ایم، اظهار کرد: خانه‌ها را کوچکتر کردیم، الان اندازه نمایندگان مجلس هم به قدری کوچک شده است که حتی افرادی مثل من هم در آن شرکت می‌کنند، کوچک کردن اندازه‌ها یعنی تحقیر موقعیت‌ها، موقعیت دانشجو هم در جامعه کوچک شده است.

چگونه دانشجویانی با نشاط داشته باشیم؟

چگونه دانشجویانی با نشاط داشته باشیم؟

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سنگینی بار «ترومای جنگ» بر شانه‌های کوچک کودکان