موزه‌ای با 5000 سکه از هخامنش تاکنون در بافت تاریخی یزد


موزه‌ای با 5000 سکه از هخامنش تاکنون در بافت تاریخی یزد

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده موزه‌ای با پنج هزار اثر در دل بافت تاریخی است که گنجینه و اشیای مردم شناسی مربوط به 42 دوره تاریخی زندگی گذشتگان از دوره هخامنشیان تاکنون را در بردارد.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد یکی از موزه‌های شاخص واقع در بافت جهانی شهر یزد است که در بنایی متعلق به دوران قاجار با گچ‌بری‌های منقوش اسلیمی و مزین به اشعار مذهبی واقعه کربلا واقع شده است.

این موزه که از جاذبه‌های گردشگری یزد نیز محسوب می‌شود و همه ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران این شهر جهانی است، مجموعه‌ای متشکل از پنج هزار سکه قدیمیِ از جنس طلا، نقره، مس و برنج متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی پیش از اسلام، دوران اسلامی و معاصر است.

در این موزه تخصصی، سکه‌هایی از دوران مختلف تاریخی ایران زمین مانند عباس بن مأمون و احمد بن علی سامانی، سکه نادرشاه با شعار شیعی و سکه جلوس کریم خان زند در معرض دید بازدیدگنندگان قرار گرفته است.

علاوه بر سکه‌ها، این موزه اسکناس‎های قدیمی متعلق به دوره‎‌های مختلفی از دوره ناصرالدین شاه تا عصر حاضر و انواع ابزار مردم‌شناسی اعم از ظروف پخت و پز، تزیینی، مراسم‌ها و آیین‌ها و همچنین زیور آلات و تسبیحاتی از جنس نقره، عقیق، کهربا و برنج و همچنین اسناد و نسخ خطی را نیز در خود جای داده است.

از دیگر اشیای قدیمی موجود در موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده یزد می‌توان به مجموعه وسایل طبخ غذا، دیگ‌های سنگی، مسی، تیوها و خمره‌ها، انگشتر عقیق و برنجی، زنجیر، وسایل روشنایی چراغ‌های پیه سوز، فانوس‌های شمعی و نفتی، چراغ هدایت کننده قطار و همچنین بیش از ۱۰۰ عدد قفل و ابزار جنگی اشاره کرد.

آثار موجود در موزه مردم شناسی و سکه حیدرزاده که از حدود ۶۰ سال گذشته تاکنون جمع‌آوری شده، دارای یک هزار فقره گنجینه و اشیای مردم شناسی مربوط به ۴۲ دوره تاریخی زندگی گذشتگان از دوره هخامنشیان تاکنون است که علاوه بر علاقمندان و گردشگران، اساتید و تاریخ شناسان دنیا نیز به این موزه غنی برای مطالعات پژوهشی جلب کرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق