سالانه بالغ بر 2 میلیارد مترمکعب نیاز آبی گیلان است


سالانه بالغ بر 2 میلیارد مترمکعب نیاز آبی گیلان است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: سالانه نیاز آبی استان بیش از دو میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است.

وحید خرمی در گفت وگو با ایسنا در زمینه بهره گیری از منابع آبی استان و جلوگیری از هدر رفت آب گفت: بر اساس مدول که نیاز محصول برنج در استان از طریق سازمان جهاد کشاورزی و سایر نهادهای ذیربط انجام می شود، بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی است که حداقل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب را باید از سد سفیدرود تامین کنیم. این عدد در سال های مختلف به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب و کمتر نیز کاهش یافته است اما این نقصان از سوی جهاد کشاورزی در اراضی حس نشده است.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای گیلان از سال ۹۲ با تشکیل کارگروهی تلاش کرده است تا نقصان منابع آبی را مدیریت کند.

خرمی ادامه داد: کارگروهی متشکل از کارشناسان نهادها و سازمان هایی نظیر آب منطقه ای گیلان، جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات برنج، هواشناسی، حفظ حقوق بیت المال و ... از سال های پیش تشکیل شده و به طور مستمر جلساتی برگزار می‌شود و تمامی روش های ممکن برای آبیاری و کاهش مصرف را در مباحث این کارگروه در طی سالیان گذشته تمرین شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه در سال ۹۶ کمبود آب در مخزن سد سفیدرود داشتیم و نگرانی ها برای فصل کشاورزی وجود داشت، خاطرنشان کرد: امسال با برنامه‌ریزی دقیق در محدوده آبخور سد سفیدرود مشکل خاصی نداشتیم.

وی به لایروبی انهار و سر دهنه سازی در استان اشاره کرد و گفت: بخش عمده لایروبی انهار و سر دهنه سازی در حیطه ی وظایف آب منطقه ای گیلان است که همه ساله انجام می‌شود و غالبا این لایروبی ها در فصل اسفند و فروردین با توجه به نزدیک شدن به فصل زراعی صورت می‌گیرد.

خرمی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۰۰ کیلومتر لایروبی در سطح استان انجام شده است و امسال نیز این امر با توجه به نیاز و ضرورت مناطق به لایروبی انجام خواهد شد و به میزان لایروبی های انجام شده افزوده خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات