ایلام در هفته ای که گذشت


ایلام در هفته ای که گذشت

ایلام - ایرنا - استان ایلام در تاریخ 21 تا 27 دی ماه هفته ای آرام را پشت سر گذاشت.

راهپیمایی مردم ایلام همزمان با سراسر کشور در حمایت از سپاه و همدردی با بازماندگان حادثه سقوط موشکی هواپیما، لغو سفر رییس جمهور به ایلام، رونمایی از تمثال شهید سلیمانی،‌ اعلام نتیجه غیرنهایی صلاحیت داوطلبان مجلس از مهمترین اخبار استان ایلام در هفته گذشته بود.

معرفی ایلام به عنوان امن ترین استان کشور برای سرمایه گذاری در بهار امسال،برنامه ریزی برای کمک به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان از جمله خبر های استان ایلام در هفته پیش بود.

راهپیمایی مردم ایلام در حمایت از سپاه

مردم استان ایلام همپای دیگر استان های کشور بعد از پایان نماز جمعه این هفته در حمایت از اقتدار و اقدامات سپاه پاسداران و دیگر قوای نظامی و انتظامی ایران اسلامی و نیز همدردی با بازماندگان حادثه هواپیما به راهپیمایی پرداختند.
در راهپیمایی مردم ایلام که بعد از نماز جمعه و در مسیر مصلی تا چهارراه مادر صورت گرفت راهپیمایان با در دست داشتن پوسترهای شهید قاسم سلیمانی و آرم سپاه پاسداران شعارهایی را در محکومت شیطنت های رذیلانه آمریکا سر دادند.
نمازگزاران ایلامی خواستار مطالبه جدی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان و جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیما از مجامع بین المللی شدند.

دستگاه دیپلماسی مطالبه گر ترور شهدای مقاومت در مجامع بین المللی باشد

خطیب موقت نماز جمعه ایلام گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید به طور جدی از شورای امنیت و مجامع جهانی مطالبه گر ترور شهید سلیمانی و شهدای حادثه تلخ هواپیمای مسافربری اوکراینی باشند.
حجت الاسلام شمس الله سراج در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر ایلام اظهار داشت: کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا که مسبب و عامل اصلی حادثه سقوط هواپیما هستند، از این مساله به سود خود برای انحراف افکار عمومی بهره گیری می کنند و غفلت و اهمال کاری از سوی ایران در این زمینه مخرب است.
وی به موضوع حادثه لایکربی اشاره کرد که با فشار مجامع جهانی کشور لیبی مجبور به پذیرش این حادثه و پرداخت خسارت های مالی و دیگر پیامدهای منفی حاصل از این واقعه شد و اکنون نیز کشورهای غربی به سردمداری آمریکا در صدد تکرار این واقعه در موضوع سقوط هواپیما برای ایران هستند.

استاندار ایلام: سفر رییس جمهوری به زمان دیگری موکول شد

استاندار ایلام گفت: سفر رییس جمهوری به استان ایلام که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته قرار بود روز چهارشنبه هفته جاری انجام شود به زمان دیگری موکول شد.
قاسم سلیمانی‌دشتکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمامی مقدمات برای سفر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به استان ایلام فراهم شده بود اما در آخرین لحظات سفر وی به تعویق افتاد.
وی یادآور شد: سفر رییس جمهوری به استان ایلام در آینده نزدیک انجام خواهد شد و این استان آمادگی لازم برای میزبانی از حجت‌الاسلام روحانی را در هر زمانی دارد.

۳۸ داوطلب انتخابات مجلس در ایلام تایید صلاحیت شدند

رییس هیات نظارت بر انتخابات استان ایلام گفت: از مجموع ۱۲۵ داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان، ۳۸ داوطلب در ۲ حوزه انتخابیه ایلام و دهلران تایید صلاحیت شدند.
یوسف امیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین صلاحیت ۵۶ نفر از داوطلبان تایید نشد و ۳۱ نفر نیز عدم احراز صلاحیت شدند.
وی افزود: افرادی که صلاحیت آنها تایید نشده یا عدم احراز شده است از امروز به مدت پنج روز فرصت اعتراض دارند.

فهرست داوطلبان رد یا تایید صلاحیت شده موثق نیست

رییس دفتر هیات نظارت بر انتخابات استان ایلام گفت: فهرست داوطلبان رد یا تایید صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان مورد تایید نیست و سندیت ندارد.
یوسف امیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اسامی به صورت محرمانه در اختیار مراجع قانونی ذی‌صلاح قرار می‌گیرد و انتشار اسامی داوطلبان به هر عنوان برای منتشرکننده و رسانه محل نشر بار حقوقی می‌تواند در پی داشته باشد.
وی افزود: رسانه‌ها بدون استناد به مراجع ذی‌صلاح حق انتشار هیچ گونه اسمی را ندارند و مردم نیز نباید به این فهرست‌های منتشرشده در فضای مجازی بسنده و استناد کنند.

تمثال سردار سلیمانی در ایلام رونمایی شد

تمثال شهید مدافع حرم و مقاومت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی روز پنجشنبه در آیینی با حضور امام جمعه و استاندار ایلام در یکی از بلوارهای شهر ایلام که به نام این شهید والامقام نام گذاری شده است،‌ رونمایی شد.
در این آیین حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار و معاونان وی، فرماندهان نظامی و انتظامی، اعضای شورای شهر و شورای نام گذاری، مدیران دستگاه های اجرایی و جمعی از شهروندان حضور داشتند.
به پیشنهاد شهرداری و تصویب اعضای شورای شهر ایلام و نظر موافق شورای نام گذاری، بلوار حدفاصل میادین امام حسین(ع) تا قرآن به نام شهید قاسم سلیمانی نام گذاری شده است و امروز نیز آیین رونمایی از این تمثال صورت گرفت.

ایلام امن‌ترین استان برای سرمایه‌گذاری در بهار ۹۸

استان ایلام به همراه خراسان جنوبی و قم شاخص امن‌ترین استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری در بهار ۹۸ را کسب کرده اند.
بر اساس نتایج تحلیل فعالان اقتصادی از فضای کسب و کار ۳۱ استان کشور که در آن به وضعیت اقتصادی، سرمایه‌گذاری، بورس و ارز در استان‌های مختلف در فصل بهار امسال و مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ پرداخته شده است، استان ایلام بالاترین شاخص را کسب کرده است.

سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی وزارت نفت در استان ایلام

استاندار ایلام گفت: وزارت نفت تنها در یکسال گذشته حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه میادین نفت و گاز استان ایلام سرمایه گذاری کرده است.
به گزارش روابط عمومی استانداری، قاسم سلیمانی دشتکی در نشست اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی پیش شرط توسعه استان را در گرو ایجاد سرمایه گذاری عنوان کرد و یادآور شد: امروز دولت سرمایه گذاری بسیار خوب و قابل توجه‌ای در استان انجام داده است تنها یکسال گذشته تنها وزارت نفت بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

۲۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه کشاورزی ایلام هزینه شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر و امید برای زیربخش‌های کشاورزی استان ایلام هزینه شده است.
سیدمحمدتراب میری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این رقم هزینه شده در تاریخ استان بی‌سابقه بوده و بعد از استان خوزستان، ایلام رتبه دوم کشور در تخصیص و دریافت اعتبارهای صندوق توسعه ملی را دارد.
وی افزود: به عنوان نمونه سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان استان ایلام در زیربخش‌های مختلف کشاورزی تسهیلات پرداخت شد و ۶۰ درصد متقاضیان سامانه کارا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را افراد حوزه کشاورزی تشکیل داده‌اند و از طریق این سامانه تسهیلات دریافت کرده‌اند.

۶ میلیون و ۳۷۷ هزار نفر از پایانه مرزی مهران تردد کردند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۶ میلیون و ۳۷۷ هزار نفر(ورود و خروج) از پایانه مرزی و بین المللی مهران( سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی) تردد کرده اند.
نورالله دلخواه روز شنبه در جمع خبرنگاران، ثبت این میزان تردد مسافران و به خصوص زائران را بی سابقه خواند و اظهار داشت: آمد و شد از مرز بین المللی مهران(سردار شهید سلیمانی) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش را نشان می دهد.
وی افزود: از این تعداد تردد مسافران در سال جاری (ورود و خروج) پنج میلیون و ۱۳۶ هزار نفر ایرانی و مابقی نیز مربوط به اتباع خارجی است که از مرز بین‌المللی مهران(سردار شهید سلیمانی) به داخل و خارج از کشور تردد داشته‌اند.

تکمیل طرح‌های کشاورزی ایلام ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های کشاورزی استان در حوزه های مختلف آب و خاک نیاز است.
سیدمحمدتراب میری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص عمده نیازها و مطالبات حوزه کشاورزی استان ایلام اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی در زمینه تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ آب، زیرساخت شهرک‌های گلخانه‌ای، زیرساخت باغات و اراضی شیب‌دار، خشکیدگی بلوط و طرح‌های آبخیزداری نیازمند اعتبار است.
وی یادآور شد: ۱۸ طرح ایستگاه پمپاژ کوچک تامین آب در نقاط مختلف استان توسط سازمان جهاد کشاورزی در دست اقدام است که تکمیل این طرح‌ها ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مجلس استفساریه برخورداری بازنشستگان از مزایای مناطق جنگی را تصویب کرد

نماینده حوزه شمالی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح دو فوریتی استفساریه برخورداری بازنشستگان از حق مزایای مناطق جنگی امروز سه شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
جلال میرزایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح بر اساس بند الف ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم که خاص فهرست مناطق جنگی است ابتدا در سال ۹۶ مصوب شد.
وی افزود: متاسفانه به هنگام تصویب قانون حق مناطق جنگی به نوعی لفظ بازنشستگان برای حق مناطق جنگی به‌کار گرفته نشده بود که همین امر باعث شد تا برای حق مناطق جنگی بازنشستگان با مشکل مواجه شویم.

چهار اثر تاریخی ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: چهار اثر تاریخی ایلام در نشست شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد.

عبدالمالک شنبه زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این چهار اثر تاریخی استان شامل انبارهای آذوقه غلات در روستای زید شهرستان بدره، بنای تاریخی گمه مای روستای بیشه دراز شهرستان دهلران، محوطه کال کریم و دیوار لیت قلاء بخش چوار شهرستان ایلام است.

وی افزود: تابستان امسال نیز چهار اثر معنوی استان شامل ساخت و موارد استفاده چالگ و میه کوت (هاون بزرگ چوبی) نحوه برداشت نمک، نحوه برداشت شوکه و کاربرد گژگ کاو در زندگی (مهره آبی) در فهرست آثار ملی معنوی کشور ثبت شد.

دهلران در بخش کشاورزی تعاونی برتر کشور شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام گفت: شرکت تعاونی تولید و فرآوری بذر گندم دهلران در سی و چهارمین دوره انتخاب نمونه‌های ملی بخش کشاورزی بعنوان تعاونی برتر کشور معرفی شد.
شکراله شیرخانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرکت تعاونی ولیعصر دشت عباس با اشتغال ٦٠ نفر به صورت مسقیم در چرخه تولید کشاورزی دارای رتبه برتر استان و کشور و دارای رتبه یک تولید گندم در رتبه بندی وزارت جهاد کشاورزی است‌.
وی با بیان اینکه کسب چنین رتبه ای نتیجه تلاش مجموعه جهادکشاورزی استان است، افزود: توجه ویژه به موضوع کشاورزی پایدار، بهره‌وری منابع آب و خاک، حفظ محیط زیست، سلامت محصول، زنجیره‌های ارزش، مشارکت‌های مردمی و ارائه خدمات فنی و ترویجی غیردولتی از جمله معیارهای معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی است.

پایگاه های جمع آوری کمک های مردم ایلام به سیستان و بلوچستان دایر می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: پایگاه های جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی استان برای ارسال به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان در نقاط مختلف از فردا دایر می شود.
احمدکرمی روز سه شنبه در جلسه هم اندیشی ستاد بحران استان ایلام با محوریت چگونگی کمک به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: باتوجه به بعد مسافت بین دو استان ایلام و سیستان و بلوچستان تمرکز کمک به این استان سیل زده بیشتر بر روی جمع آوری کمک های نقدی باشد.
وی افزود: دستگاه های مختلف، شرکت ها، مردم، خیرین پایگاه های مقاومت بسیج و پیمانکاران کمک های نقدی خود را به پایگاه های مردمی هلال احمر، سپاه، کمیته امداد و بهزیستی تحویل دهند یا به شماره حساب های این ادارات واریز کنند.

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ماده معدنی در ایلام استخراج شد

سرپرست امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ماده معدنی از معادن این استان استخراج شده است.
نبی سماواتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۷۴ معدن در این استان وجود دارد که از این تعداد ۵۳ مورد فعال است.
وی افزود: از این تعداد معادن فعال استان، ۱۴ نوع ماده معدنی بیتومین، سنگ گچ، سنگ آهک، لاشه و مالون، آلوویوم آهکی، شیل و مارن، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، مرمریت و نمک استخراج می شود.

طرح پایلوت توسعه اقتصادی در هشت روستای دهلران اجرا می شود

هشت روستا این شهرستان مرزی برای اجرای طرح پایلوت توسعه اقتصادی به استناد ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه معرفی شده اند.
مجید عسگری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی این روستاها انجام شده است.
وی افزود: ظرفیت های هر روستا با توجه به بررسی های میدانی شناسایی شده و امیدواریم این طرح در مرحله اجرا زمینه توسعه و اشتغال در این روستاها را فراهم کند.

خدمات خیریه سمعک نجوا به افراد کم شنوای ایلامی

مدیر کل بهزیستی ایلام با اشاره به سفر خیرخواهانه تیم تخصصی سمعک نجوا به این استان از خانواده های دارای عضو کم شنوا خواست: برای دریافت خدمات این تیم به خانه های بهداشت و یا مراکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند.
زهرا همتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سفر تیم تخصصی سمعک نجوا به سرپرستی دکتر وحید اسلامی متخصص شنوایی شناسی که در آینده نزدیک به این استان انجام می شود علاوه بر ویزیت رایگان کم شنوایان استان ۱۵میلیون ریال کمک خرید سمعک توسط این تیم نیز پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه این کار با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام می شود، افزود: افرادی که مشکل کم شنوایی داشته و تحت پوشش این نهاد هستند می توانند با ثبت نام مورد حمایت خدمات این تیم تخصصی قرار گیرند.

فدراسیون ورزش کارگری ردیف بودجه ندارد

نایب رییس فدراسیون ورزش کارگری گفت: این فدراسیون در ۲ وزارتخانه مرتبط شامل ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ردیف بودجه‌ ندارد اما امسال در چارت تشکیلاتی وزارت ورزش این موضوع تعیین تکلیف شد.
بیژن شفیع‌خراسانی روز دوشنبه در مجمع انتخاب رییس هیات ورزش کارگری استان ایلام اظهار داشت: امیدواریم سال‌های آینده با تعیین ردیف اعتباری برای این فدراسیون بودجه مناسبی مصوب شود.
وی افزود: ۱۴ میلیون کارگر در کشور وجود دارد که باید شرایط مناسب برای ایجاد نشاط و شادابی در این جمعیت فراهم شود.

آزمایشگاه پالایشگاه ایلام استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را دریافت کرد

رئیس آزمایشگاه شرکت پالایش گاز ایلام گفت: آزمایشگاه این شرکت از سوی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، برای اولین بار در کشور موفق به دریافت استاندارد بین المللی ایزو ۱۷۰۲۵ شد.
به گزارش روابط عمومی پالایشگاه گاز ایلام، مجید گراوند روز دوشنبه افزود: برای ارتقا سطح فعالیت آزمایشگاه به سطح ملی و پس از آن بین المللی، اساسی ترین اقدام کسب ایزو ۱۷۰۲۵ است که الزامات این استاندارد باید از سوی آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون برآورده شوند و همچنین دارای توان سیستم مدیریت کیفیت، صلاحیت فنی و کسب نتایج معتبر ‌باشند.
وی با اشاره به اینکه کسب این علامت استاندارد بین المللی شامل ۲ بخش الزامات مدیریتی و فنی است، اظهار داشت: برآورده شدن شاخص های این ۲ بخش به معنی داشتن صلاحیت بر اساس ایزو ۱۷۰۲۵ است.

استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس ایلام ۶۰ میلیارد ریال نیاز دارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام گفت: پایان عملیات استاندارد سازی و اصلاح سامانه های گرمایشی مدارس این استان نیازمند ۶۰ میلیارد ریال اعتبار است.
نصرت الله رحیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال عملیات استانداردسازی سیستم های گرمایشی ۹۴۴ کلاس درس در قالب ۲۲۴ مدرسه این استان انجام گرفته که فاز نخست این طرح است.
وی ادامه داد: برای استاندارد سازی این سیستم ها در مجموع حدود ۱۲۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود که در این زمینه هزینه شده است.

شناسایی ایده از ضروری ترین نیازهای تحقق اقتصاد دانش بنیان است

معاون اداره کل طرح های راهبری شغلی کمیته امداد گفت: برگزاری رویدادهای کارآفرینی یکی از ضروریات در زمینه شناسایی ایده های کارآفرینی مددجویان بوده که پرورش استعدادها و تبدیل ایده ها به کسب و کار را به دنبال خود دارد.
مجید فراهانی در نخستین استارت آپ ویکند مددجویان و دانش آموختگان کمیته امداد استان ایلام که با همکاری این نهاد، پارک علم و فناوری و شرکت هزاره سوم برگزار شد، اظهار کرد: کمیته امداد برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در بین خانواده های مددجو ورود به کسب و کارهای نوین و دانش بنیان را مورد توجه جدی قرار داده است.

راه‌اندازی نخستین بازار فروش آثار هنری در ایلام

رییس انجمن هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: نخستین بازار فروش آثار هنرهای تجسمی برای نخستین بار در این استان راه‌اندازی می‌شود.
مهدی صندوق‌آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به تمامی هنرمندان رشته‌های تجسمی در قالب فراخوان اطلاع‌رسانی می‌شود تا آثار خود را آماده کنند.
وی ادامه داد: در مرحله بعدی هیات داوری به منظور انتخاب اولیه آثار تشکیل و در ادامه قیمت‌گذاری آثار پذیرفته شده در این نمایشگاه انجام خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید