کشاورزی محور توسعه در شهرستان سلسله


کشاورزی محور توسعه در شهرستان سلسله

خرم آباد - ایرنا - ظرفیت های فراوان بخش کشاورزی شهرستان سلسله در کنار ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کوچک و زودبازده می تواند محور توسعه شهرستان شود و با افزایش تولیدات این بخش شاهد اشتغالی پایدار در شهرستان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا شهرستان سلسله یکی از شهرستان های استان لرستان است که به واسطه آب و هوای بی نظیر و فوق العاده و خاک حاصلخیز دارای توانمندی های فراوانی در عرصه تولید محصولات مختلف است.
شغل اغلب مردم شهرستان سلسله کشاورزی و دامپروری است و این شهرستان توانمندی بالایی در کاشت و تولید غلات، حبوبات، محصولات باغی، تولید گردوی منحصر به فرد، عسل، شیلات، زعفران، پرورش طیور و دام است اما به رغم وجود این توانمندی ها متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از مهمترین معضلات پیش روی تولید کنندگان این شهرستان به شمار می رفت که اخیرا با احداث صنایع تبدیلی کوچک و مرتبط با این بخش، شاهد تحولات خوبی در این بخش بوده ایم.
نبود صنایع تبدیلی و فرآوری باعث شده بود که اغلب محصولات کشاورزی شهرستان تنها در بازارهای داخل استان لرستان و شهرستان به فروش بروند و گاهی اوقات کشاورزان به دلیل نرخ پایین محصولات و هزینه های برداشت، ضررهای غیرقابل جبرانی می دیدند.

سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی سبب افزایش تولید ملی می شود

فرماندار سلسله با اشاره به ظرفیت بالای این شهرستان در حوزه کشاورزی گفت: وجود آب های سطحی و زیر زمینی مناسب، آب و هوای معتدل و زمین های حاصلخیز و غنی، شهرستان سلسله را به یکی از مناطق با ظرفیت بالا در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.
شریف خسروی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی شهرستان سلسله سبب رونق اقتصادی و افزایش تولید ملی می شود، افزود: صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین ۲ بخش صنعت و کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه ظرفیت های بالایی در بخش کشاورزی شهرستان سلسله وجود دارد اما متاسفانه این شهرستان در بخش فرآوری، نگهداری و صنایع تکمیلی محروم بود به گونه ای که فرآوری حداقل محصولات تولیدی شهرستان با مشکلات جدی مواجه بود اما در سالهای اخیر با ایجاد زمینه مناسب توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان شکل گرفته و روی مدار توسعه قرار گرفته است.
خسروی با اشاره به احداث صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی در شهرستان سلسله به عنوان محور اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از ظرفیت های شهرستان سلسله در زمینه تولید گردو است و سالانه حدود چهار هزار تن گردوی با کیفیت و مرغوب در شهرستان برداشت می شود.
وی گفت: شهرستان سلسله همچنین در زمنیه تولید عسل مرغوب، زعفران و سیب نیز مزیت هایی دارد و در سایر بخش ها نیز دارای ظرفیت های فوق العاده ای است که باید به آنها توجه ویژه ای داشت.
فرماندار سلسله بااشاره به فرصت تسهیلات اشتغال پایدار برای سرمایه گذاری مناسب در بخش کشاورزی، عنوان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی باید در راستای تقویت اقتصاد داخلی به ویژه حوزه کشاورزی اقدام کنیم که برای این کار حمایت از سرمایه‏ گذاری در بخش های مختلف شهرستان ضروری است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه ظرفیت احداث صنایع کوچک در شهرستان سلسله وجود دارد و با توجه به تاثیر این صنایع در کاهش آمار بیکاری و افزایش تولید باید توجه ویژه ای به آنها شود.
وی افزود: شهرک صنعتی سلسله یکی از پهنه های صنعتی آماده و دارای زیرساخت های لازم در شهرستان است که می تواند با حضور بخش خصوصی و توجه ویژه مسئولان بسیار موثر عمل کند و علاوه بر افزایش سطح تولید در شهرستان زمینه اشتغال جوانان جویای کار سلسله را فراهم کند.

وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی منجر به رونق و افزایش تولید می شود

رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز کل تولیدات بخش کشاورزی شهرستان را حدود ۴۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: شهرستان سلسله دارای قابلیت های فراوانی در بیشتر بخش های مرتبط با کشاورزی است، دامپروری، پرورش طیور، شیلات، باغداری، تولید گردو، کشت زعفران و تولید عسل از جمله بخش هایی هستند که در شهرستان سلسله حرف های خوبی برای گفتن دارند و در صورت توجه می توانند این شهرستان را به قطب تولید در استان تبدیل کنند.
رضا سوخته زاری اظهار داشت: متاسفانه بعضی از محصولات تولیدی شهرستان سلسله به دلیل نبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری با برندهای دیگر در بازارهای شهرستان و استان به فروش می رسیدند که خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده در این بخش، بسیاری از محصولات شهرستان با نام و برند سلسله در بازارهای کشور به فروش می رسند.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله افزود: به طور قطع ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با بخش کشاورزی در شهرستان سلسله منجر به رونق و افزایش تولید بخش کشاورزی و افزایش اشتغال در شهرستان می شود.
وی گفت: وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند ارزش افزوده بخش کشاورزی را بالا ببرد و به رونق اقتصادی شهرستان سلسله کمک کند.

سوخته زاری با تاکید بر اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی کوچک در بخش کشاورزی پشتوانه محکمی برای توسعه کشاورزی است، اظهار داشت: کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی شهرستان نیاز به ایجاد اینگونه زیرساخت ها داشته و تلاش بر این است تا هر روز بر تعداد این کارگاه های کوچک افزوده شود.

وی اشاره به ایجاد واحدهای کارگاهی فرآوری و بسته بندی زعفران و ماهی، میوه خشک و حبوبات در شهرستان، خاطرنشان کرد: ایجاد این کارگاهها در توسعه روستاها، ایجاد درآمد و اشتغال زایی در شهرستان نقش بسزائی دارند و از طرفی هم عامل مهمی در برندسازی و معرفی محصولات شهرستان هستند.

رئیس جهادکشاورزی سلسله همچنین از ایجاد صنایعی در جهت توسعه کاشت گیاهان دارویی، دستگاه کشک سازی بصورت رشته ای و بسته بندی و تولید پودر گردو در آینده ای نزدیک نیز خبر داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟