ادامه توجیهات رسانه‌ای پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی


ادامه توجیهات رسانه‌ای پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا در حالی که اخبار تلفات نیروهای آمریکایی در حمله موشکی سپاه موجی از انتقادها را ایجاد کرده،با دو برنامه رادیویی درباره توجیهات واشنگتن پیرامون ترور سردار سلیمانی گفت‌وگو کرد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در دو مصاحبه رادیویی به توجیهات واشنگتن درباره طراحی حمله قریب‌الوقوع به منافع آمریکایی در منطقه توسط سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی پرداخت.

پمپئو که پیشتر توجیهاتش در کنگره آمریکا درباره قریب‌الوقوع بودن احتمال حمله به منافع کشورش در منطقه نتوانسته بود سناتورها را قانع کند، در گفت‌وگو با «تونی کاتز» مجری رادیویی نیز به مبهم‌گویی در این باره ادامه داد.

وی مدعی شد که سردار سلیمانی به دمشق و بیروت سپس به بغداد سفر کرده بود و این نشان می‌دهد که وی در حال طراحی حمله‌ای بزرگ بود. پمپئو در عین حال اعتراف کرد که درباره زمان این «حمله به اصطلاح قریب‌الوقوع» اطلاعی ندارد.

برخی از سناتورهایی که هفته گذشته در نشست غیرعلنی توجیهی وزیران دولت ترامپ شرکت کرده بودند نیز گفتند که مدارک ارایه شده توسط کاخ سفید برای «قریب‌الوقوع» بودن چنین حمله‌ای کافی نبوده است.

وزیر خارجه آمریکا بدون آنکه به حضور میلیونی مردم ایران در مراسم تشییع سردار سلیمانی اشاره کند، ادعا کرد: ایرانیان نیز امروز باور دارند که [سردار] سلیمانی برای آنان بد بوده است.

وزیر خارجه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اما در موضوع تلفات نیروهای اشغالگر کشورش در پایگاه عین الاسد عراق با مخفی‌کاری تلاش کرد پاسخ مجری را به پنتاگون محول کند.

وی در پاسخ به این پرسش که گزارش‌ها درباره 11 مجروح در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق درست است یا خیر، گفت: من شرح جزئیات این موضوع را به وزارت دفاع موکول می‌کنم و مطمئن هستم که آن‌ها اطلاعات دقیقی به مردم آمریکا خواهند داد.

پنتاگون روز جمعه بعد از یک هفته انکار بالاخره اعتراف کرد که 11 نیروی نظامی آمریکا پس از حمله موشکی ایران دچار آسیب مغزی شده و برای درمان به کویت منتقل شده‌اند؛ این در حالی است که گزارش رسانه‌های مختلف حاکی از خسارت‌ها بیشتری نیز هست.

پمپئو در گفت‌وگوی دیگری با برنامه رادیویی «هیو هوییت» مجری مشهور رادیویی همین ادعاها را تکرار و در عین حال به نقش مهم سردار سلیمانی در منطقه اذعان کرد.

وی درباره صادرات نفت ایران نیز مدعی شد: خرید نفت ایران توسط چین غیرقانونی است و ما همه تلاش خود را برای اعمال موثر تحریم‌هایمان در سراسر جهان انجام می‌دهیم و اگر شرکتی چینی باشد که از ایران نفت خریده و قانون ما را نقض می‌کند، ما تحریم‌هایمان را اعمال خواهیم کرد.

۱۳ فروند موشک بالستیک ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی به پایگاه نظامیان آمریکا در عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق و پایگاه الحریر در اربیل در شمال این کشور شلیک و موجب زخمی شدن دهها آمریکایی شد.

این حمله موشکی در واکنش به جنایت آمریکا در ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس صورت گرفت؛ جنایتی که بامداد جمعه ۱۳ دی در بغداد و به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور روی داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟