دیدار و گفتگوی ظریف و همتای کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی


دیدار و گفتگوی ظریف و همتای کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

وزرای خارجه ایران و کانادا به درخواست طرف کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در مسقط دیدار و توافق کردند که تیم های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس ها در این زمینه ادامه دهند.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف و «فرانسوا فیلیپ شامپانی» وزیر امور خارجه کانادا عصر امروز (جمعه) در دیداری که به درخواست طرف کانادایی در مسقط برگزار شد، ضمن ابراز تاسف مجدد از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در خصوص همکاری های کنسولی، فنی و حقوقی بین ایران و کشورهایی که اتباع آنها در آن سانحه اخیر جان باختند، گفتگو و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید:

نشریه آمریکایی: دستان ترامپ به خون ۱۷۶ مسافر هواپیمای اوکراینی آغشته است

افشاگری وزیرخارجه روسیه درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

براساس توافق دو وزیر خارجه، مقرر شد تیم های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس های خود در این زمینه ادامه دهند.

وزرای خارجه ایران و کانادا همچنین توافق کردند در زمان مناسب در آینده مجددا دیدار و گفتگو کنند.

دیدار و گفتگوی ظریف و همتای کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این از این دیدار خبر داد و در صفحه توئیترش نوشت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تا ساعاتی دیگر در مسیر بازگشت از هندوستان به ایران در توقفی کوتاه در مسقط با «فرانسوا فیلیپ شامپانی» وزیر خارجه کانادا دیدار و گفتگو می کند.

این دومین دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا پس از قطعی روابط ۲ کشور در سال ۱۳۹۱ است. محمدجواد ظریف و استفان دیون وزیر خارجه پیشین کانادا شهریور ۱۳۹۵ برای اولین بار از زمان قطع روابط دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

هفدهم شهریور ماه ۱۳۹۱ دولت کانادا اعلام کرد که سفارتش در تهران را تعطیل و روابط با جمهوری اسلامی ایران را تعلیق کرده و فرصت ۵ روزه‌ای به دیپلمات‌های ایرانی داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

*گفتگوی تلفنی ظریف و همتای کانادایی بعد از سقوط هواپیما

وزرای خارجه ایران و کانادا اخیر در پی سقوط هواپیمای اوکراینی تلفنی گفتگو کرده بودند. «فرانسوا فیلیپ شامپانی» وزیر امور خارجه کانادا صبح (پنجشنبه) ۱۹ دی ماه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین شب گذشته نیز در گفتگویی تلفنی با همتای اوکراینی درباره حادثه سقوط هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین گفتگو و آمادگی ایران را برای انتقال اجساد شهروندان اوکرینی حادثه سقوط هواپیما و مشارکت متخصصان این کشور در تحقیقات مربوط به جعبه سیاه اعلام کرد.

لازم به ذکر است در پی سقوط هواپیما و براساس هماهنگی های انجام شده بین وزارت امور خارجه های ایران و کانادا، یک هیأت ۱۰ نفره کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان کانادایی این حادثه به ایران آمدند.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای این سانحه و حتی قبل از مشخص شدن علت سقوط هواپیما اعلام کرده بود که از هیچ کمکی برای تسهیل امور مربوط به کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه غم انگیز دچار حادثه شده اند، دریغ نخواهد کرد.

گفتنی است در پی برگزاری نشستی در لندن با حضور کشورهایی که اتباع آنها (انگلیس، کانادا، سوئد، افغانستان و اوکراین) در سانحه سقوط هواپیما جان باختند و اظهارات وزیر خارجه کانادا درباره دسترسی کنسولی و پرداخت غرامت از سوی ایران، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (جمعه) ۲۷ دی ماه در واکنش به برگزاری این نشست و ابراز تعجب از برخی اظهارنظرها و حتی برگزاری این نشست، از همه طرف ها خواست که موضوعات انسانی به خصوص حادثه غم انگیز اخیرسقوط هواپیما را دستاویز مطامع و ژست های سیاسی نکنند.

صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین که با ۱۷۶ سرنشین (مسافران و خدمه) از تهران عازم کی یف بود، در پی خطای انسانی در نزدیکی تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن که عمده آنها اتباع ایرانی بودند جان باختند. اتباع اوکراین، سوئد، کانادا، افغانستان و انگلیس نیز در بین جانباختگان بودند.

ظریف عصر سه شنبه ۲۴ دی ماه برای شرکت در نشست گفتگوهای رایسینا و دیدار و گفتگو با مقامات هندی به دهلی نو و از آنجا به بمبئی سفر کرد. وی در حاشیه این نشست با نخست وزیر و وزیر خارجه هند و برخی مقامات حاضر از جمله وزرای خارجه روسیه، استرالیا، دانمارک، استونی، وزیر مشاور در امور خارجی آلمان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق