عضو شورای میراث فرهنگی کشور: تخریب بافت تاریخی، اقدامی علیه توسعه است


عضو شورای میراث فرهنگی کشور: تخریب بافت تاریخی، اقدامی علیه توسعه است

شیراز-ایرنا-عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: تخریب‌ها در بافت تاریخی که با نام فرصت‌های توسعه انجام می‌شود در حقیقت اقدامی علیه توسعه است.

سید محمد بهشتی، جمعه در حاشیه بازدید از محدوده زندیه شیراز در نشستی افزود: در گذشته از تخریب‌هایی که در بافت تاریخی صورت می‌گرفت به عنوان فرصت‌های توسعه یاد می‌شد و شاهد بودیم که در بافت تاریخی، مجتمع‌های تجاری و ... ساخته می‌شد در صورتیکه اینگونه اقدامات، فرصت توسعه نیست بلکه علیه توسعه است.

وی ادامه داد: ساخت اینگونه مجتمع‌ها در بافت تاریخی شیراز بر حیات بازار تاریخی وکیل تاثیر منفی گذاشته است‌.

بهشتی اضافه کرد: امروزه مقیاس و نوع عملکرد محدوده زندیه شیراز تغییر پیدا کرده و مدیران شهری این کلانشهر باید با توجه به ریشه‌ و نقش‌‎های تاریخی این محدوده، آن را بازآفرینی کنند.

وی، ضمن ارایه راهکارهایی به شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در مورد طرح بازآفرینی مجموعه زندیه به عنوان یکی از پروژه‌های نرم افزاری و انسان محور این شهر، اظهار داشت: طرح بازآفرینی مجموعه زندیه، فرصتی برای مدیران شهری شیراز است تا از بحران مدنیت به وجود آمده در شهرها گذر کرده و نشان دهند که فرصت توسعه به شکل افزایش کیفیت و بازآفرینی شهری نیز وجود دارد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه در طول ۶۰ سال اخیر، تحولات فرهنگی و اجتماعی در کشور رخ داده که این تحولات با اوج و فرود همراه بوده است، گفت: اگر ۲ گانه مدنیت و بحران مدنیت را مدنظر قرار دهیم از سال ۴۰ به بعد، وارد شرایط بحران مدنیت شدیم و این بحران هم اکنون در حال افول است و شاهد رشد مدنیت هستیم.

وی با برشمردن تفاوت‌های مدنیت و بحران مدنیت، بیان داشت: هنگامی که بحران مدنیت رخ می‌دهد، کیفیت زندگی افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و شاهد سیطره کمیت هستیم و همه چیز تنزل پیدا می‌کند و به عنوان مثال خیابان‌های شهر متری می‌شود و شاهد خیابان‌هایی با عناوین ۳۰ متری، ۴۵ متری و ... هستیم در صورتیکه پیش از آن هر کدام از خیابان‌ها دارای اسم و هویت بودند اما در این شرایط شهر به نازل ترین مرتبه خود و تکیه بر کمیت تنزل پیدا می‌کند.

بهشتی، ادامه داد: در دوران بحران مدنیت، مدیر خوب کسی است که اقدامات کمی مثل پل زدن و مصرف سیمان و بتن انجام دهد اما در شرایطی که مدنیت حاکم می‌شود، کیفیت زندگی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: چند شهر در ایران وجود دارد که عبور از بحران مدنیت و توجه به کیفیت زندگی در آنها پُر رنگ تر هست و پیشتاز این شهرها شیراز است، رفتار شیرازی‌ها و میزبانی لطیف آنها در جریان سیل روزهای پنجم و ششم فروردین‌ماه ۹۸ شاهدی بر این موضوع است.

عضو شورای میراث فرهنگی کشور: تخریب بافت تاریخی، اقدامی علیه توسعه استشهردار شیراز ارزش آفرینی برای بافت تاریخی این شهر را نوید داد

بازآفرینی بافت تاریخی، احیای هویت شیراز است

شهردار شیراز نیز در این نشست، بافت تاریخی را هویت و ثروت شیراز دانست و گفت: به همه علاقه‌مندانی که دوست دارند در بافت تاریخی شهر سرمایه‌گذاری کنند، اطمینان می‌دهم که بافت تاریخی فرهنگی شهر، یکی از گران‌ترین نقاط شیراز خواهد شد.

حیدر اسکندرپور افزود: بازآفرینی بافت تاریخی در حقیقت به مثابه احیای هویت و تاریخ شهر شیراز است و در ۲ سال گذشته بخش‌های زیادی از این بافت را با همراهی مردم، باز پیرایی، احیا و مرمت کردیم.

وی ادامه داد: مدیریت شهری بر این باور است که احیای بافت تاریخی، گردشگری شهر شیراز بلکه کشور را رونق می‌بخشد و همچنین نشاط اجتماعی را افزایش می‌دهد.

شهردار شیراز با بیان اینکه تا قبل از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری، بافت تاریخی از ناهنجاری‌های اجتماعی بسیاری رنج می برد، اظهار داشت: با رویکرد جدید، تصمیمات و رویدادهای خوبی که در احیا و مرمت بافت صورت گرفته، بسیاری از معضلات بافت تاریخی شیراز برطرف شده و امروز بافت تاریخی، ثروت شهر شیراز است.

وی با اشاره به اقداماتی که ظرف ۲ سال گذشته در بافت تاریخی شهر شیراز انجام شده، گفت: پنج محور گردشگری در سال ۹۷ در بافت تاریخی این شهر احیا شد و در سال ۹۸ این عملیات شتاب بیشتری گرفته و تا کنون بخش زیادی از این اقدامات انجام شده است.

شهردار شیراز بیان کرد: بر این باوریم که مردم شیراز اصولا تعالی‌نگر هستند و ما نیز عوض اینکه توسعه‌هایی را انجام دهیم که نتیجه‌اش تخریب شهر باشد، در پی تعالی شهر شیراز هستیم.

اسکندرپور همچنین اظهار داشت: شهروندان برای تعالی‌بخشی در بافت و بازار سنتی شیراز، محور هستند و فعالیت‌هایی که در بافت تاریخی شیراز صورت می‌گیرد جز با مشارکت مردم امکان پذیر نیست و من به سهم خودم از همه بازاریان برای همکاری، حمایت و همگامی‌شان سپاسگزارم و اطمینان دارم که این همراهی، روزهای خوشی را برای شهر شیراز رقم خواهد زد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان