طرز تهیه مربای ازگیل خانگی خوش طعم و شناخت خواص این ماده غذایی


این مربا علاوه بر سادگی بسیار خوشمزه است و طرفدار زیادی دارد ازگیل از دسته گیاهان خانواده رز می باشد و شبیه به گلابی و زالزالک است در ابتدا ازگیل به رنگ سفید و بعد از رسیدن به رنگ قهوه ای تبدیل می شود این میوه بیشتر در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا دیده شده که به سرعت نیز فاسد و خراب می شود به دلیل پکتینی که دارد می توانید آن را در انواع ژله،...

این مربا علاوه بر سادگی بسیار خوشمزه است و طرفدار زیادی دارد ازگیل از دسته گیاهان خانواده رز می باشد و شبیه به گلابی و زالزالک است در ابتدا ازگیل به رنگ سفید و بعد از رسیدن به رنگ قهوه ای تبدیل می شود این میوه بیشتر در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا دیده شده که به سرعت نیز فاسد و خراب می شود به دلیل پکتینی که دارد می توانید آن را در انواع ژله، مارمالاد و مربا استفاده کنید.

طرز تهیه مربای ازگیل خانگی خوش طعم و شناخت خواص این ماده غذایی

ازگیل علاوه بر مغذی بودن حاوی پتاسیم، منگنز، منیزیم، روی، آهن و ویتامین های A و C است که در زمستان یافت می شود. ازگیل بیشتر در شمال کشور یافت می شود و به خوبی از آن و خاصیتش آگاهی دارند ولی برای بقیه ازگیل نامی ناآشنا و میوه ای عجیب به حساب می آید اما بیشتر مردم شمال از این میوه خوشمزه زیاد استقبال می کنند و انواع مربا و ترشیجات را درست می کنند. مربای این میوه متفاوت همچون مربای زغال اخته، مربای گلابی و مربای زالزالک تجربه ای متفاوت برای وعده صبحانه می باشد.

طرز تهیه مربای ازگیل خانگی خوش طعم و شناخت خواص این ماده غذایی

مواد مورد نیاز برای مربای ازگیل

ازگیل پاک شده و تمیز ۱ کیلو شکر ۱ کیلو آب ۲ لیوان

طرز تهیه مربای ازگیل خانگی خوش طعم و شناخت خواص این ماده غذایی

طرز تهیه مربای ازگیل

ابتدا ازگیل ها را به خوبی بشویید سپس سر و ته ازگیل را بزنید به دلیل پوست نازکی که دارد سعی کنید با دقت پوست آن را جدا کنید و بعد از وسط نصف کنید و هسته آن را بردارید تمام ازگیل ها را به همین ترتیب ادامه دهید آنگاه با یک ظرف پلاستیکی یک لا ازگیل و یک لا شکر بریزید یک کیلو شکر را نصف می کنیم ابتدا نیم کیلو شکر را الان اضافه می کنیم و نیم کیلوی دیگر را بعد به ازگیل خود اضافه کنید بعد ظرف ازگیل خود را به مدت ۲۴ ساعت درون یخچال بگذارید تا آب بیندازد.

آنگاه بعد از ۲۴ ساعت ظرف ازگیل خود را بیرون آورده ۲ لیوان آب و نصف شکر خود را به شکر و ازگیل اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید هنگامی که جوش آمد زیر حرارت خود را کم کنید و در قابلمه را ببندید تا ازگیل خوب پخته و خوش رنگ شود.

مربای ازگیل نیاز به پخت بیشتری دارد. در طرز تهیه مربای ازگیل باید اجازه دهید با حرارت ملایم مربای شما آماده شود زمان پخت این مربا تقریبا ۴۵ تا ۱ ساعت می باشد. هنگامی که مربای ازگیل شما پخت شد و احساس کردید که خوش رنگ و جا افتاده در قابلمه را بردارید برای تست غلظت مربای خود آن را در ظرفی بریزید و بگذارید سرد شود اگر دیدید که غلظت مربا خوب است آن را بردارید و زیر حرارت را خاموش کنید زیرا این میوه به دلیل ترشی که دارد نیاز به آبلیمو نیست و مربا را در ظرفی در بسته ریخته و درون یخچال نگهداری کنید و هنگام صبحانه نوش جان کنید.

طرز تهیه مربای ازگیل خانگی خوش طعم و شناخت خواص این ماده غذایی

خاصیت خوردن ازگیل

مواد تشکیل دهنده این میوه به دلیل مواد موجود در آن مانند ترکیبات شیمیایی و مواد معدنی و چربی ها می باشد فراوان ترین ماده این میوه آب است و به ترتیب کربوهیدرات، پتاسیم، منیزیم، سدیم و فولات می باشد. و کمترین ماده در این میوه آب است از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین B6، B1، B2، B3 و موادمعدنی مانند آهن، روی ، مس و سلنیوم می باشد و چربی کم ترین ماده موجود در ازگیل است.

طرز تهیه مربای ازگیل خانگی خوش طعم و شناخت خواص این ماده غذایی

این میوه به آبرسانی بدن کمک می کند. مصرف ازگیل برای بیماران دیابتی مفید است. مصرف این میوه باعث تولید انرژی در بدن می شود. خواص ازگیل از سرطان جلو گیری می کند. مصرف ازگیل برای رشد مفید است برای بیمارانی که یبوست دارند مفید است. این میوه به لاغر شدن کمک فراوانی کرده است.

طرز تهیه مربای ازگیل خانگی خوش طعم و شناخت خواص این ماده غذایی

امیدوارم از این طرز تهیه استفاده برده باشید و بتوانید خوش مزه ترین مربا را برای خانواده خود درست کنید. و گزینه مناسبی برای وعده صبحانه در خانه تهیه نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟