میدان امام خمینی همدان


میدان مرکزی یا میدان امام خمینی همدان میدان بزرگی در شهر زیبای همدان است .طرح و نقشهٔ این میدان پیش‌تر توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا گردیده بود ولی در شهریور 1396 بخش ماشین‌رو آن تخریب و همه‌ی قسمت میدان، به پیاده‌راه تبدیل شد؛ و این پیاده‌راه در 29 اسفند 96 افتتاح […] نوشته میدان امام خمینی همدان اولین بار در جامع ترین پایگاه...

میدان مرکزی یا میدان امام خمینی همدان میدان بزرگی در شهر زیبای همدان است .طرح و نقشهٔ این میدان پیش‌تر توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا گردیده بود ولی در شهریور ۱۳۹۶ بخش ماشین‌رو آن تخریب و همه‌ی قسمت میدان، به پیاده‌راه تبدیل شد؛ و این پیاده‌راه در ۲۹ اسفند ۹۶ افتتاح شد با وجود قدمت تقریباً یک قرن هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌است. طراحی و اصول خیابان‌کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره شکل، به نحوی است که هر چه شهر گسترده‌تر می‌گردد، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی شهر است.

میدان امام خمینی همدان

این میدان مربوط به دوره پهلوی است و در همدان، محل تقاطع خیابان شهدا تختی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان از سال ۱۳۹۵ با خیابان بوعلی و اکباتان همدان به پیاده رو تبدیل شده است.

میدان مرکزی شهر همدان یکی از تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین میادین ایران شناخته ‌شده است. این میدان به لحاظ معماری، وسعت و ورودی خیابان‌ها شایسته‌ کسب عنوان منحصربه‌فرد‌ترین میدان است که با دسترسی مستقیم و انشعاب خیابان‌ها، تمام شهر را در نفوذ خود دارد. شهر همدان به دلیل حضور این میدان منظم‌ترین شهر ایران در زمینه‎ی شهرسازی‌ به شمار می‌آید.

میدان امام خمینی همدان

آجرکاری‌های ساده و برجسته بانقوش هندسی، گچبری‌های سردر پنجره‌ها با نقوش انسان و حیوان و پنجره‌های چوبی از جمله آثاری است که اطراف میدان امام خمینی همدان خودنمایی می‌کند.‌

میدان امام خمینی همدان به عنوان نقطه‎ عطف شهر توسط شش خیابان احاطه شده است. مشهور‌ترین خیابان، خیابان اکباتان است که در خود مجموعه‌ تپه‌ی هگمتانه؛ نخستین پایتخت ایران، موزه و کلیسای گرگوری استیپانوس، به همراه بازار قدیمی شهر را جای داده است. در مجاورت چپ خیابان، خیابان باباطاهر، منتهی به میدان امام‌زاده عبدالله، از مراکز آیینی و مذهبی مهم شهر به چشم می‌خورد.

پیاده راه میدان امام خمینی همدان مقبره‌ استر و مردخای؛ جز مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان که در فهرست آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده در ضلع جنوب‌غربی میدان، واقع در خیابان شریعتی‌ است. خیابان مواصلاتی بوعلی از میدان امام به میدان آرامگاه بوعلی‌سینای همدان در امتداد خیابان اکباتان، دیگر خیابان این میدان است. نقشه‌ میدان امام خمینی با دربرگیری دو خیابان دیگر به نام‌های خیابان تختی و خیابان شهدا که در این خیابان، امامزاده شاهزاده حسین از دیگر آثار ممتاز معماری اسلامی با گنبد آجری استوار بر آن به چشم می‌خورد تکمیل می‌شود.

میدان امام خمینی همدان

هم‌اکنون میدان به انضمام دو خیابان بوعلی و اکباتان پیاده‌راه سازی شده است و برای دیدن آن و لذت‌ بردن از این محوطه توریستی فرصت و حوصله بیشتری را به شما می‌دهد تا درکنار دیدن از آثار تاریخی، صنایع‌دستی، خرید از مراکز تجاری مدرن و بازارهای اصلی و سنتی شهر، در این میدان و خیابان‌ها گذران اوقات و از سفر و همراهی با فرهنگ شهر همدان اندوخته بیشتری کسب کنید.

پیاده‌روی در روزهای پایانی و ابتدایی سال در این میدان بزرگ حال‌‌وهوای خود را دارد چرا که یکی از پر‌تردد‌ترین و زنده‌ترین مراکز شهر است که با رفت‌‌وآمد‌های شهروندان نشانه‌های ساده زندگی و امید را در خود جاری‌وساری می‌کند. دو مسیر پیاده‌‌راه میدان با تندیس‌های‌ گوناگون که اغلب بیانگر نمادی از گذشته هستند حس و حالی لطیف را در وجود‌تان بر‌‌می‌انگیزد.

میدان امام خمینی همدان

کاروانسرا‌های نامی شهر همدان نیز در همین محدوده بازار منتهی و منشعب به میدان امام هستند که در دو نوع دسته‌بندی می‌شوند: کاروانی-تجاری مثل کاروانسرای گلشن و کاروانسرای میرزاخانی و دسته دوم کاروانسر‌اهای تجاری از جمله کاروانسرای شریفیه و صفرخان نو.

آن‌چه از قلم نباید بیفتد مسجد جامع همدان است با بنایی متعلق به قرون اولیه اسلام که در تاریخچه خود حضور آتشگاه را در جای فعلی خود دارد و ساختمان کنونی‌اش به دوران قاجاریه برمی‌گردد.
میدان امام خمینی همدان یک میدان خواهرخوانده در شهر کارلس روهه آلمان دارد که تصدیق کننده‎ شهرت جهانی این میدان است.

میدان امام خمینی همدان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها