تمایل مجدد پاکستان برای کمک به کاهش تنش‌های منطقه


تمایل مجدد پاکستان برای کمک به کاهش تنش‌های منطقه

اسلام آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان روز جمعه طی دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن ضمن ابراز نگرانی جدید نسبت به بی ثباتی و تشدید مناقشه ها در منطقه، بار دیگر از آمادگی دولت اسلام آباد برای کمک به رفع تنش ها میان تهران و واشنگتن خبر داد.

«شاه محمود قریشی» بنابر دستور عمران خان نخست وزیر پاکستان برای پیشبرد ماموریت صلح و تنش زدایی در منطقه و تببین مواضع این کشور مبنی بر مخالفت بر هرگونه درگیری در منطقه و مشارکت در ارتقای صلح، پس از سفرهای رسمی به جمهوری اسلامی ایران و عربستان، روز گذشته وارد نیویورک شد.

وی پس از دیدار با دبیرکل سازمان ملل، رئیس مجمع عمومی و رئیس دوره ای شورای امنیت و رایزنی درخصوص تحولات اخیر خاورمیانه، راهی واشنگتن شد.

وزیر امور خارجه پاکستان طی دیروز و امروز با سناتور "لیندزی گراهام" و اعضای کمیته روابط خارجی در سنای آمریکا دیدا کرد.

"جان رود" معاون وزیر دفاع آمریکا نیز به دیدار قریشی رفت و طرفین در این نشست تحولات اخیر در خاورمیانه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزیر امور خارجه پاکستان طی دیدارهای جداگانه با مقامات آمریکایی، آنان از در جریان سفرهای اخیر خود به تهران و ریاض قرار داد و بر لزوم تنش زدایی و حرکت به سوی تعامل و گفت وگو تاکید کرد.

وی با اشاره به نگرانی شدید پاکستان نسبت به آنچه که بی ثباتی در همسایگی این کشور عنوان شد، گفت که اسلام آباد آماده است تا برای کمک به یافتن راه حل مناسب جهت رفع تنش ها میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، نقش آفرینی کند.

تمایل مجدد پاکستان برای کمک به کاهش تنش‌های منطقه

سخنرانی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی

شاه محمود قریشی در جریان سفر به آمریکا طی حضور در نشست مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در واشنگتن نیز موضوع تمایل پاکستان برای کمک به تنش زدایی میان ایران و آمریکا را به میان آورد.

وی اظهار داشت: هیات پاکستانی در جریان سفر اخیر به ایران و عربستان به صراحت اعلام کرد که اسلام آباد نقش جدی خود را برای پیشبرد دیپلماسی در منطقه و حمایت از هرگونه ابتکار و تلاش در جهت احیای تعامل و صلح ایفا خواهد کرد.

«لیندزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که ۲۵ آذرماه امسال به اسلام آباد سفر کرده بود، نیز در دیدار وزیر امور خارجه پاکستان درخصوص روابط دوجانبه و تحولات جاری در منطقه بحث و تبادل نظر کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان در این خصوص اعلام کرد: قریشی، سناتور آمریکایی را در جریان تلاش های مستمر پاکستان جهت تسهیل حل و فصل سیاسی مسئله افغانستان و آغاز گفت وگوهای میان همه طرف های افغان قرار داد.

قریشی در این دیدار از تنش های حاکم در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد و افزود: ما با وزیران خارجه کشورهای منطقه در تماس هستیم و از هیچ تلاشی برای کمک به صلح در منطقه و پیشبرد دیپلماسی دریغ نخواهیم کرد.

شاه محمود قریشی قرار است امروز دیدارهای مهمی با "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه و "رابرت اوبرایان" مشاور امنیت ملی ترامپ در واشنگتن انجام دهد.

تمایل مجدد پاکستان برای کمک به کاهش تنش‌های منطقه

به دنبال حوادث بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس و تعدادی از همرزمان وی در حمله تروریستی آمریکا در خاک عراق و پاسخ انتقام جویانه جمهوری اسلامی ایران به عملیات تروریستی آمریکا، نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان از آمادگی این کشور برای کمک به تنش زدایی در منطقه خبر دادند.

نخست وزیر پاکستان هفته گذشته اعلام کرد که وی از ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش این کشور خواسته است تا با فرمانده های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، عربستان و آمریکا ارتباط برقرار کرده و پیام صریح اسلام آباد مبنی بر آمادگی برای کمک به صلح منطقه ای و ملحق نشدن به درگیری ها را ابلاغ کند.

«عمران خان» با ابراز نگرانی عمیق نسبت به اوضاع کنونی در خاورمیانه و خلیج فارس گفت: جنگ به نفع هیچ کس نیست و باید اقدامات فوری برای تنش زدایی در منطقه به کار گرفته شود.

نخست وزیر پاکستان همچنین با هدف پیشبرد تلاش های این کشور برای کمک به تنش زدایی در منطقه از «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه خود خواست تا به ایران سفر کند.

قریشی یکشنبه گذشته برای رایزنی درباره تحولات منطقه و تلاش برای تنش زدایی، به ایران سفر کرد. وی ضمن بازدید از مشهدمقدس، با حضور در تهران با حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌ وگو کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان در دومین مرحله از ماموریت خود برای کمک به تنش زدایی در منطقه، به عربستان نیز سفر کرد. و روز گذشته در نیویورک با دبیرکل سازمان ملل و سایر مقامات ارشد این نهاد بین المللی دیدار و گفت وگو کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟